כשברא ה' את האדם נתן לו רשות לשלוט בכל הנבראים לשימושו המועיל. פרשת "אמור" מלמדת שאין זה כולל "צער בעלי חיים". אלא, חובה להשתמש בהם באופן מבוקר ורגיש.

העולם אליו נולד האדם מוכן ועומד לשרתו. כל מה שנברא לפני בריאת האדם נתן ה' לו לשימושו הטוב והמועיל. וכך ברך ה' את ה' האדם ואשתו ביום שבראם:

" וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱ'לֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱ'לֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ." (בראשית, א':כ"ח)

ישנו רק תנאי אחד לשימוש בו – שמירה על קיומו, שלא לגרום נזק וצער מיותרים. וכך מתארים חכמינו ז"ל את דברי ה' כשהשליטו על כל הבריאה (קוהלת רבה, פרשה ז':א') :

"בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלוֹ והחזירוֹ על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי; תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך."

השימושים הפשוטים של האדם בחלקי העולם השונים

מה הם השימושים הרגילים של האדם בחלקי העולם השונים, שימוש יום-יומי חיוני? אכילה (בעלי חיים וצמחים), שתייה (בעיקר מים), עצים להסקה לבנייה ולחימום, אבנים לבנייה, אדמה לגידול צמחים, בעלי חיים למלאכה וכדומה. זוהי רמה פשוטה של שימוש שהיתה קיימת מאז ומעולם. פיתוח התעשייה והטכנולוגיה הביא לשימושים חכמים בעולם, כך שהאדם מימש את זכות השליטה שלו ביקום, והביא למצב של שימוש יעיל, חכם ומתקדם בחומי החיים השונים, כגון הצלת חיים בזכות ניסויים בבעלי חיים בשימוש בתרופות חדשות וכדומה. 

הגדרת הערך "צער בעלי חיים"

מה נכלל באיסור לצער בעל חיים? בנושא זה יש קיטוב גדול בין הדעות הרווחות בעולם, וכדאי לדעת מהי דעת היהדות בנושא. ישנה דעה שלפיה כל שימוש בבעלי חיים הכרוך בהמתתם, בפציעתם, הוא צער, ללא הבחנה במטרה. כלומר, גם אם המטרה היא לשימושו הנכון והחיובי של האדם. כאן מוצאת דעה זו קושי רב בשימוש בניסויים בבעלי חיים לבדיקת תרופות מסוימות האמורות להציל חיי אדם. כאמור לעיל, אין התורה אוסרת שימוש בבעלי חיים לצרכים אמתיים, לא מיותרים, של האדם, מייצור לבוש והנעלה ועד ניסויים להצלת חיי אדם. כל עוד השימוש הוא מבוקר, שקול ואמתי – הוא מותר. בפרשתנו, פרשת "אמור" מביאה התורה איסור שעל פניו לא היינו רואים בו בעיה – שחיטת בעלי חיים ביום אחד, לקרבן וודאי לאכילה, כשהם אב/אם ובן:

"וְשׁוֹר, אוֹ שֶׂה – אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ, לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד." (ויקרא, כ"ב:כ"ח)

זוהי אם כן דוגמה לרגישות התורה לצער בעלי חיים. דוגמה נוספת נמצאת בפסוק הבא:

"לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר, יַחְדָּו". (דברים, כ"ב:י')

יש איסור לחרוש את האדמה בשור ובחמור יחדיו, מאחר וכוחותיהם שונים, כידוע, והדבר יכול לגרום להם צער.

ישנן עוד מצוות בנושא צער בעלי חיים. נזכיר אותן רק בקצרה: שילוח הקן, פרטי מצוות שחיטה, החובה להשבית את הבהמה ממלאכה ביום שבת – למנוחתה, החובה לעזור לבעל חיים במצוקתו – כגון ברבצו תחת משאו.

"צער בעלי חיים" במודעות הצבורית

הערך "צער בעלי חיים" הפך להיות שמם של כמה ארגונים בארץ ובעולם העמלים להצלת בעי חיים מהתאכזרות ומצער מיותר. מצד אחד, זוהי בשורה טובה לתרבות האנושית המראה התעדנות רבה ויכולת להילחם למען ערך חשב זה. אך, מצד שני, קיים בלבול בהגדרת האיסור, כאמור, וישנם גופים המכלילים באיסור זה כל שימוש בבעלי חיים לצורך האדם. הקיטוב הזה גרם לא פעם למתח שבא לידי ביטוי במאבקים צבוריים של אותם ארגונים, ודרישתם, למשל, להגביל משמעותית שימוש בבעלי חיים לצורך ניסויים, ובאירופה הגדילו דרישתם ותבעו לאסור את השחיטה היהודית ועוד. הרחבה בנושא זה ניתן למצא כאן (מתוך ויקיפדיה).

כמו כן, מומלץ לקרא מאמר מקיף בנושא המסכם, בין השאר, את דעתו המיוחדת של הרב קוק זצ"ל כפי שמובאת בספר של תלמידו הרב דוד כהן זצ"ל, ה"נזיר" – "חזון הצמחונות והשלום". במאמר זה מובא גם תיאור פעילות צבורית של ד"ר יעל שמש בתופעה  של שימוש בבעלי חיים להפקת תכשירי קוסמטיקה, למשל, ועוד שימושים לא חיוניים כשישנה דרך חלופית להשגת מטרות אלה. הקישור למאמר זה נמצא כאן (מתוך ויקיפדיה). 

לסיכום, עצם קיומם של ארגונים הפועלים למניעת צער בעלי חיים, מראה שהעולם התקדם והוא מודע יותר לאיסור זה. זהו אחד מסימני הגאולה שלקראתה תהיה תשובה כללית בתחומים רבים, כולל תחום התזונה הנכונה והצריכה, שתהיינה מבוססות על הצומח ופחות על החי.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

עולם המשחקים של הילדים וכן העיסוקים בשעות הפנאי הם רבים ומגוונים. יש ילדים האוהבים לאמץ בעלי חיים ועל ההורים לחנכם בלימוד כללי התנהגות עם אותם בעלי חיים, כך שיגרמו להם הנאה מצד אחד, אך לא כזו שבאה על חשבון צערו של בעל החיים, מצד שני. אימוץ בעל חיים דורש מוכנות לספק מזון ושתיה כנדרש, דאגה לבריאותו של בעל החיים ועוד. פעילות נכונה ועקבית של ילדים עם בעלי חיים עשויה לפתח מדות טובות אצל הילדים כמו איפוק, סבלנות ובעיקר נתינה.

סיפור ילדים: צער בעלי חיים

הסיפור הוא על ילד שבזכות קיום מצוות "צער בעלי חיים" בכלב שמצא ברחוב, הסכימו הוריו שיאמץ אותו כי ראו את מסירותו ורגישותו הגדולה לכלב. הכלב הפך להיות "שכן חדש" שלו וזכה ליחס יפה מצד הילד.

 

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.