Share

פרשת "בראשית" מספרת לנו על מתנה מיוחדת – "בחירה חופשית". לא הכל כפוי עליך, ויכול אתה בהחלט לבחור הרבה מהמתרחש סביבך, גם אם זה נדמה כלא נתון לשליטתך.

בני האדם נולדים שונים זה מזה באופיים. כל אחד נולד עם נטיה למידות/תכונות מסוימות. נטיות אלה מתפתחות אצל כל אחד באופן שונה. להתפתחות וגם לעיצוב המשמעותי של כל מידה ישנם גורמים שונים. אדם מושפע ממטענו הגנטי, מסביבתו החברתית (הוריו, משפחתו הרחבה, חבריו וכדו') וכן מאירועים שונים שעבר בחייו. התכונות השונות שהתפתחו אצלו, משפיעות באופן בולט על החלטותיו בחיים.

פרשת "בראשית" מלמדת אותנו שלמרות הנטיות המולדות וההשפעות הסביבתיות, יש יכולת לכל אדם לשלוט במעשיו ולעצב את תכונותיו! אפשרות זו נקראת "בחירה חופשית" והיא ניתנה כמתנה מולדת לכל אדם, כחלק מיצירתו.

האם ניתן היה למנוע את הרצח הראשון בעולם?

סיפור רציחתו של הבל על ידי קין ידוע לכל. אך פרט אחד ומשמעותי בסיפור לא ידוע להרבה. כשנפלו פניו של קין כתוצאה מכך שקרבנו לא התקבל, זיהה זאת ה',  ומיד הזהיר אותו שיש לו אחריות על מעשיו, וכך אמר לו:  "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-קָיִן:  לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ?  הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ".  כלומר, המשיכה לעשות רע קיימת ונמצאת קרוב אליך, רובצת לפתחך, אך בידך להחליט אם להיכנע לה או להתגבר עליה.

כאמור, מסר זה נאמר לקין לאחר שלא התקבל קרבנו ולפני שרצח את אחיו. הוא יכל להפנים את המסר ולהימנע מלרצוח, אך, לצערנו, כידוע, הוא לא הפנים את המסר, אלא נכנע ליצרו ורצח את אחיו, את הבל.

מהי התחושה שלנו כשאנחנו מצליחים להתגבר על פיתוי מסוים ובוחרים בטוב?

כל אחד שמח בעשיה/אמירה ייחודית לו. הוא מרגיש שאותו דבר שעשה/שאמר הינו חלק בלתי נפרד ממנו, למשל, כל ילד שמח בציור שצייר, כל מדריכה בתנועת נוער שמחה בפעולה שבנתה היטב וכיו"ב. הבחירה החופשית באיזשהו מעשה או חפץ, נחשבת בעינינו כמהותית לאישיותנו, ולכן שמחים אנו בה. ככל שההחלטה טובה יותר, כזו שהיא משמעותית לחיינו, נשמח בה יותר.

"להתחיל מבראשית"

הרצח הראשון בעולם – קשה ביותר, במיוחד בכך ש"התיר את הרצועה" (=הראה לכולם שזה אפשרי…). מאז, עברו אלפי שנים והרבה אנשים נרצחו, אך גם היו מי שקראו והפנימו את המסר שנאמר לקין לפני הרצח, הם הפנימו את הערך "בחירה חופשית" גם בכל אורחותיהם, וקבלו החלטות טובות ונכונות בחייהם.

כולנו שואפים לחיות טוב. אם קורה שמעדנו, טעינו, בקבלת החלטה מסוימת, התחושה שלנו היא צער וחרטה, אך גם תקוה: "נכון, טעינו, אך נוכל 'להתחיל מבראשית', נוכל, מעתה, לחשוב טוב יותר לפני כל החלטה ולהשיג תוצאה טובה יותר".  זוהי התחושה שאיתה אנחנו רוצים להתחיל כעת, בתחילת החורף, לקראת כל המשימות הרבות והחשובות העומדות בפנינו.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה?

בגיל הילדות, מתחנכים הילדים למידות טובות. טבעי מאד שהם נכשלים, למשל בהנהגות מול חבריהם, ותפקידנו הוא לחנכם בדרכי נועם לשנות/לשפר את מעשיהם. המסר המרכזי שצריך להתלוות לשיחות שלנו עם הילדים הוא הערך "בחירה חופשית"- לפתח מודעות אצל הילד שיש בידו לבחור בין שתי אפשרויות והוא אחראי על החלטתו.

סיפורי הילדים: מתנה ושמה "בחירה חופשית"

rsz_בראשית_בחירה

סיפור הראשון הוא על בחירה טובה של שכן לפתירת בעיה משמעותית שהתעוררה ביחסי השכנות.

הסיפור השני הוא על תלמידה שיזמה פתרון יעיל למריבות בין כיתות, פתרון שנבע מתוך בחירה טובה.