חיי האדם מורכבים גם מהתמודדויות מול אירועים שונים וגירויים שהחיים מזמנים. פרשת "בראשית" מלמדת אותנו על הסכנה שבקנאה, העלולה, לעתים, להביא גם לרצח!

האדם נברא עם יצר קיום גדול, המחייב אותו בקביעות לדאוג לכל צרכי קיומו. חמשת החושים של האדם הם כלי העזר המרכזיים לביצוע מטרה זו. כשהאדם מתאווה למאכל שהוא, אם על ידי עיניו שנמשכו למראה מלהיב של מאכל, אם על ידי חוש הריח שגירה בו את הטעם, הוא ניגש ואוכל אותו ובכך מחייה את גופו. כך בתחום התזונה וכך גם בתחומי הקיום האחרים הנחוצים לאדם: מגורים, פרנסה ועוד. כל עוד צורך האדם את הנחוץ לו בדרך ישרה, ביגיע כפיו, הדבר חיובי ואף מוערך, אך לעתים הוא מגיע לחפץ מסוים מתוך קנאה. פרשת "בראשית" מלמדת על הקנאה הראשונה בתורה שהביאה לרצח!

מהי קנאה פסולה ומדוע?

כאמור, חשוב והכרחי שהאדם ידאג לצרכיו הקיומיים, אך בדרך כשרה. הקנאה היא התעוררות רגש תאווה שבאדם למשהו שלא שייך לו. זוהי תחושה טבעית הקיימת בכל אדם, אך ניתנת לשליטה. כשהדבר קורה ומתעורר יצר קנאה, ישנם אנשים המצליחים מייד להשתלט על תחושה זו ומסיטים אותה מהם, לבל תשפיע עליהם ויש העולים עליהם ברמת השליטה. אצלם, במקום רגש קנאה האמור להתעורר, מתעורר רגש שמחה לזולת שיש לו חפץ מסויים (מאכל, רכב, בית וכדומה). רגש קנאה המעורר את האדם לרצות מאד משהו השייך לאחר, פסול מכמה סיבות:

  • רגש זה עלול לפתח אצלו רצון לגשת אל האדם ולנסות לשכנעו למכור לו או לתת לו את החפץ, דבר שאינו הוגן ולא הגון כלל.
  • רגש הקנאה מפתח אצל המקנא את יצר התאווה למשהו שאינו שייך לו, ויום אחד ינסה להשיגו בדרך לא כשרה (גנבה, תרמית וכדומה)
  • הקנאה עלולה, בתהליך מתמשך, להשקיע את המקנא יותר וותר בתאוות חומריות, וימצא עצמו הולך ומתרחק מהעיסוק בחלקו הרוחני-נשמתי.

הקנאה היא אחת המידות עליהן אמרו חכמינו זכרונם לברכה במסכת אבות (ד:כא):

"רבי אלעזר הקפר אומר:  הקנאה והתאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם"

כולנו רוצים לחיות בעולם לאורך שנים. הקנאה גורמת לקיצור חייו של האדם, כי היא פוגעת בחלקים חיוניים בגופו של המקנא.

מה היתה קנאת קין בהבל אחיו?

ראשית, מעניין וחשוב לציין שרגש הבעת התודה לה' טבוע היה בהם. שניהם בקשו להביע תודה לה' על כל הטוב לו הם זוכים, ועל כך ראויים שניהם לשבח! קין ביטא את רגש התודה בהעלאת קרבן מתנובת השדה שלו. הבל הביא את קרבנו מבחירי הצאן שלו. ה' קיבל את קרבן הבל ולא קיבל את קרבן קין. הדבר חרה לקין מאד ופניו נפלו, והתעורר בלבו רגש קנאה. ה' היודע גם את רחשי לבו של כל אדם, פנה אל קין והסביר לו שהקרבן הוא בטוי למשהו פנימי הרוחש בלבו של המקריב, ואם לבו לא מספיק שלם, הקרבן לא מועיל. דברי ה' לקין מובאים בסגנון מיוחד:

"הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת. וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ" (בראשית, ד:ז)

פירוש קל וקצר לרעיון זה: יש לך בחירה חופשית לבחור בין טוב לרע. אם תטיב את מעשיך- ייסלח לך, אך אם תחליט שלא להטיב, אלא להרע, דע לך שהיצר הרע אורב לפתחך תמיד ומנסה להפילך (ואתה תישא בתוצאות).

כלומר, רגש הקנאה שהתעורר אצל קין היה אמנם על רקע רוחני של הקרבת קרבן לה', אך הוא פסול כי במקום לעורר בו התבוננות בסיבה להבדל שבין הקורבנות, כפי שעורר אותו ה' בדבריו, הוא גרר אותו לרגשות שפלים של פגיעה אישית, עד שקם ורצח את אחיו ובכך הוציא גם את עצמו מן העולם הטוב (כי הוא נענש בניידות מתמדת)

מהי הדרך הנכונה להתמודדות ביצר הקנאה?

כאמור, יצר הקנאה קיים אצל כל אחד מאתנו, אך עלינו למצא את הדרך הנכונה להרגיעו. במבט ראשון על בעייה זו, עשוי לבוא מישהו בהצעה "פשוטה" ולומר: "מה הבעיה? אתה רוצה מכונית כזאת? תתאמץ ותשיג. אתה מעוניין במאכל כזה? גש ותקנה לך" זהו "פתרון" שטחי, לא אמתי. בדרך כזו לא מתמודדים עם הרגש עצמו אלא משתיקים אותו. ו"מבחן התוצאה" יוכיח: הוא יתעורר בהזדמנות הראשונה שייקלע אליה  אותו אדם.

מהי, אם כן, הדרך המומלצת?  זו בעצם עבודה על המידות:

  • ראשית, צריך האדם לפתח בעצמו את האמונה שכל מה שיש לאדם זוהי מתנת אדון העולם, המחלק את העושר וכל הדברים הטובים בעולם בשיקול אמתי שלו בלבד.
  • שנית, צריך הוא לפתח בעצמו את מידת ההסתפקות במה שיש לו, אם מעט ואם הרבה. ולראות במה שזיכה אותו ה' את הכל, בחינת "איזהו עשיר ? השמח בחלקו".
  • ושלישית, רעיון כללי: זוהי ההזדמנות לתרגל את המידה "עין טובה" – לראות את היפה שבכל דבר ולא מהו הנזק שהוא גורם לי. לכן, כשיראה אדם משהו יפה אצל חברו המעורר קנאה, יודה לה' שגמל לחברו כל טוב.

בהצלחה לכולנו…

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

אין כמו עולם הילדים לשכיחות מידת הקנאה, ובגדול… ילדים בוכים הרבה. בהרבה מהמקרים, הבכי הוא על רקע קנאה במשחק או ממתק שיש לחבר, לאח. עלינו להיות מודעים לנזק שבמידת הקנאה, וכבר בגיל הילדות לחנך את הילדים ל"עין טובה", לשמוח במה שיש לאחר, להסתפק במה שיש להם. וכן, לראות ב"עין טובה" את מה שיש להם עצמם.

סיפור ילדים: קנאה

rsz_%d7%91%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99%d7%aa_%d7%91הסיפור הוא על ילד שבמקום לקנא בחברו קנאה פסולה על כשרונו הגדול בציור, בחר ללמוד ממנו טכניקות לציור מוצלח והשתמש בהן בעבודת הציור שלו. טכניקות אלה סייעו לו בהכנת ציור מרשים שזיכה אותו בתחרות מחוזית.

 

 

קרדיט איור: ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.