אחד התפקידים המבוקשים מצד אחד, אך הקשים, מצד שני, הוא הנהגה ציבורית. פרשת "דברים" מלמדת שנבחרי ציבור צריכים להיות בעלי תכונות מיוחדות, ובעיקר מוסריים

מבנה תקין של חברה כולל הנהגה ציבורית, שופטים ובעלי תפקידים שונים. פרשת "דברים" מלמדת שבחירת שופטים דורשת עמידה בתנאים מיוחדים, תנאים המאפיינים תכונתו של שופט ראוי. בלעדיהם לא יוכל אדם להיבחר כשופט. טובתו של הציבור היא ששופטיו יהיו ראויים לתפקידם הנכבד והאחראי. ללא הקפדה על עמידה בתנאים אלה, צפוי אי סדר חברתי ואף דרדור לפשיעה.

מה הם התנאים הנדרשים משופטי ישראל?

בעצם, כבר בשנה הראשונה ליציאת מצרים, הציע יתרו, חותן משה, למשה לבחור אנשים בעלי תכונות, מידות מיוחדות, להיות לו לעזר במשא הכבד של שפיטת העם. תנאים אלה חוזרים ומופיעים כאן, כמעט במלואם:

"הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים, וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם; וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם… וָאֶקַּח אֶת רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם, אֲנָשִׁים חֲכָמִים וִידֻעִים, וָאֶתֵּן אוֹתָם רָאשִׁים, עֲלֵיכֶם:  שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת, וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת, וְשֹׁטְרִים לְשִׁבְטֵיכֶם.  וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁפְטֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר:  שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ.  לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן. לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵא'לֹהִים הוּא; וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם, תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו" (דברים, א:יג-יז)

חכמינו הקבילו את רשימת התכונות הזאת לזו שמופיעה בפרשת יתרו, והסיקו שיש למצוא במועמדים תכונות שכליות: חכמה ובינה ומידות מוסריות: שונאי ממון, אנשי אמת ובכלל – צדיקים. בנוסף לתנאים אלה ציווה משה את המועמדים:  לשפוט בצדק, לא להעדיף אף אדם (לא בשל מצבו הכלכלי, ולא בשל מעמדו הציבורי), וכן לא לפחד מפסיקה שלא תתקבל ברצון אצל מי מהנשפטים.

חשיבות משפט אמת בחברה ובעולם

מסכת "אבות" היא מעין מדריך לחיים מתוקנים, ליחיד ולציבור. באחת המשניות (אבות, א:יח) כתוב:

"רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד:  עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (זכריה, ח:טז) ' אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם' "

כלומר, כדי שהעולם יתפקד ואנשים יוכלו לחיות זה בצד זה, חייבים לקיים דין בין אנשים שרבים ביניהם, ודין זה חייב להיות אמתי, כלומר, מבוסס על חוקים נכונים ואז מובטח שיבא גם שלום. ואם, חלילה, לא שופטים על פי האמת צפויים עונשים קשים ביותר – עיינו במסכת אבות (ה:ח)

מינוי שופטים כמשל למינוי נבחרי ציבור

שופטים הם רק חלק מהנהגה ציבורית. כל מנהיג ציבור, הן מנהיג מדיני והן מנהיג רוחני, עליו לכלול בתוכו תכונות יסוד חיוביות שיתאימו את תפקידו ושיהוו סיבה לאימון שיזכה לקבל ממונהגיו. המחקרים בתחום הארגוני מצביעים על תכונות רבות וכישורים הנדרשים ממנהיג, אך, נראה שהיסודיות שבהן בהיבט המוסרי הן: ענווה, מסירות ויושר. ענווה – כדי לשמוע כל אחד ולא לייחס לעצמו יתרון ולא הצלחה.  מסירות – כדי לטפל בכל בעיה מתבקשת, גם מעבר לזמן ולמקום המקובלים, יושר – כדי שהאימון ביחס למאמצים ולהצלחות יהיו מלאים ולא יתעורר חשד שלא מוצו כל האפשרויות הנדרשות.

נבחרי ציבור בימינו

בימינו קיים משבר מנהיגות קשה ביותר. ישנו חוסר אימון כלפי מנהיגים והדרישה לצדק וליושר היא אחת מהדרישות היותר נפוצות בעולם כולו. לא תמיד הדרישות נשמעות על רקע של גילוי אי-יושר אצל אותו מנהיג, אך גם לא מעטים הם המקרים בהם נתפשים מנהיגים במעילות ובאי יושר בתפקודם. מצב זה נובע מהעדר תשתית מוסרית למנהיגים, או מפני שלא התחנכו על בסיס מוסרי, או מפני שהחברה "מאפשרת" התנהלות לא מוסרית, בגלל השפעה תרבותית, או בגלל השלמה עם מנהיגות לא ישרה. 

מנהיג למופת

משה רבנו יכול בהחלט להוות דוגמה של מנהיג למופת. מידותיו ותכונותיו כמנהיג באו לידי ביטוי לאורך ארבעים שנות הנהגתו את עם ישראל. התורה מעידה על ענוותו, על יושרו ועל מסירותו. אכן, מי שרוצה להכיר את התכונות והמידות הנדרשות ממנהיג ואשר באו לידי ביטוי בפועל, יתבונן בפרשיות ההנהגה של משה רבנו, החל מסירובו לקבל את התפקיד (במעמד הסנה) ועד לפטירתו מן העולם.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

ילדים מפתחים חוש בקורת על הסובבים אותם, לעתים גם על הוריהם. כשהם מזהים התנהגות לא הולמת אצל מישהו, קרוב או רחוק, אדם פשוט או מכובד, לא יחסכו בקורת מפיהם וידרשו לקבל הסבר על מה שראו או שמעו. לכן חשוב לחשוף בפני הילדים כבר בגיל צעיר את הדרישה לחינוך למידות מכל אחד, גדול כקטן וכן להפגיש אותם עם דוגמאות חיוביות של מנהיגים, כך שדמות המנהיג שתצוייר בפניהם תהה חיובית ככל האפשר.

סיפור ילדים: בחירת אנשי ציבור

הסיפור הוא על נבחר ציבור, ראש עיר, שגילה נאמנות לתושביו-בוחריו. בחירתו היתה בסיום מהלך ארוך שהתחיל ביוזמה של אזרחים להביא לידי שינוי בהנהגת העיר. היוזמים קמו באחד הלילות והתפזרו בזוגות בכל העיר ועשו מבצע ניקוי מדהים שעורר את הציבור לבחור במועמד שהוצע על ידי היוזמים.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.