"מהי 'חכמה אמתית' " שואלים רבים. הצטיינות במדעים? בהייטק? פרשת "ואתחנן" מלמדת שהגויים רואים בתורה ובמצוות את החוכמה והבינה, כי הם הכלים לתקון העולם

האדם נברא ב"צלם א'להים" (בראשית, א:כז) הדימוי לה' הוא ביכולת החשיבה, שהביטוי שלה הוא הדיבור, ובעם ישראל – גם בנשמה, החלק הרוחני המיוחד שדרכו משיג הוא הבנות רוחניות. מנת המשכל של האדם ניתנת לו במתנה בלידתו, מי גבוהה ומי פחותה. הוא אמור לפתח אותה ולהביאה להישגים גבוהים. אכן, האדם מאז ומתמיד המציא ובנה כלים שונים שיעמדו לרשותו, מאז יבל, יובל ותובל קין ממציאי מלאכות הבנייה, כלי הנגינה וכלי העבודה (בראשית, ד:כ-כב). גילויי המדע בתחומיו השונים הם פרי חשיבה ופיתוח השכל ושכלולו. חכמה זו , היא מנת חלקו של כל אדם בעולם מעצם בריאתו. וכך הגדירו חכמים את מקום החכמה בעולם: "חכמה בגויים – תאמין" (איכה רבה, ב:יג) . כלומר, יש יכולת לגויים להגיע להישגים גבוהים בתחומי המדע, האומנות וכו', ביטויים לחוכמתם הרבה.

מהי "חכמתכם ובינתכם" (דברים, ד:ו)?

 כאמור, כל אדם בעולם ניחן במנת משכל, בחכמה כל שהיא. חכמתם של ישראל היא מסוג אחר. בנוסף לחכמה האנושית הטבועה בעצם בריאתו של בן אנוש, הוסיף ה' לישראל חכמה ובינה מסוג אחר. במעמד הר סיני כרת ה' ברית עולם עם עם ישראל. משה נשלח אליהם להקדים ולומר להם את התוכן המרכזי של הברית:

  "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות, יט:ו)

עם ישראל נועד לתפקיד בין לאומי – עם שכולו ממלכה רוחנית להעביר את דבר ה' בעולם. להדגים מערכת שלמה של חיים מדיניים, מתוקנים בכל התחומים הנדרשים. דגם כזה יש בו מימד קדושה בהיותו נבדל מיתר המדינות בעולם.  תוכן זה של השליחות מסר משה לעם ישראל לקראת קבלת התורה. עם ישראל הגיב בחיוב ואמר: "וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ: כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה" (שמות, יט:ח).   הכלי להכשרתנו כעם מיוחד הוא התורה שנתן לנו ה' במעמד זה. הברית שכרת ה' אתנו יחד עם ההיענות הגדולה שלנו לייעוד הגדול הזה,  מהווים יצירה חדשה. כך מגדיר זאת הנביא ישעיה:

 עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ.(ישעיה, מג:כא)

חכמתם ובינתם של ישראל, אם כן, היא התורה והמצוות. אי אפשר למלא את השליחות ללא חיבור מלא לתורה ולמצוותיה. יתרה מכך מבשר לנו הפסוק:

"וּשְׁמַרְתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם, כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים:  אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה"(דברים, ד:ו)

כלומר, הגויים שיתבוננו בהתנהגות של עם ישראל, יגלו שהם מקיימים תורה ומצוות שבהם תוכן מיוחד. הדבר הזה יביא אותם להעריך את עם ישראל ולכנותם "עם חכם ונבון", כי רק מי שיש בו חכמה ובינה מיוחדים יכול להיות נאמן לכל המצוות ולקיים עלפיהן חיים מתוקנים הטובים לשימוש גם לכל עם ולשון.

"חכמתכם ובינתכם" לנצח –  עם ישראל כיום

מאז מעמד הר סיני, משתדל עם ישראל להיות נאמן לשליחותו. עליות וירידות רבות אפיינו את קיומו, אך הישרדותו במשך למעלה משלושת אלפים שנה בנאמנות כללית לברית עם ה', מוכיחה כי הוא אכן יצירה א'להית נצחית. בתהליך הגאולה שאנחנו זוכים לחוות בימינו, עדים אנו לשיבה הולכת וגדלה של רבים מבני עמנו למקורות, לארץ ישראל ולמימוש החזון והייעוד הלאומי לשמו נכרתה הברית בסיני. התהליך התעצם עם הקמת מדינת ישראל לפני כשבעים שנה והוא הולך וגובר. יהי רצון שנשתדל כולנו, כל אחד ביכולתו ובכשרונותיו, לתרום את חלקנו להצלחת מהלך זה ונזכה בקרוב לקיבוץ כל נדחינו מאפסי ארץ ולגאולה השלמה.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

חינוך ילדים אמתי הוא זה שחושף בפניהם ערכי יסוד של קיומנו בעידן של השפעה תרבותית חיצונית מאסיבית, חובת ההורים לבדל את ילדיהם מהשפעות שליליות ולמקד את מהותה של המשפחה, ערכיה ומקומה בעם ישראל. פיתוח החוכמה הכללית שבאדם היא ערך חשוב. כך מביאים את הנוער להישגים גבוהים המכשירים אותם עם הזמן להשתלב בפיתוח כלים חשובים לקיום האנושות (בשנים האחרונות עדים אנו להמצאות חכמות של תלמידים צעירים בקנה מידה בינלאומי) אך חשוב לא פחות ממנה הוא פיתוח החוכמה היהודית – היכרות הולכת ומעמיקה עם התורה ומצוותיה, שהיא הערובה להמשך קיומנו כעם מוסרי וערכי.

סיפור ילדים: חוכמה אמתית

הסיפור הוא על הצטיינות יישובית של בית ספר בתחום "אקלים בית ספרי" –תוצאה של השקעה מתמשכת לאורך השנה, החלטה שנבעה מתפישה חינוכית שזהו התחום המרכזי בחינוך התלמידים וחשוב יותר מהצטיינות בלימודים.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.