נעים לחיות בעולם שבו אין מתחים בין בני האדם. כשבכל זאת מופר הסדר הטוב, נקראים השופטים להחזירו. פרשת "יתרו" מלמדת מה הן תכונות היסוד הנדרשות מהשופטים

אחד מעמודי העולם הוא המשפט, הדין. אי אפשר לנהל חיים בכל חברה אנושית ללא עשיית דין, המבוסס על חוקים שהתקבלו בדרך נכונה, כמובן. חיים ללא משפט, יגיעו מהר מאד לשליטה אימתנית של בעלי זרוע ה"עושים דין"  לעצמם, ככל העולה על רוחם. חברה מתוקנת תדאג בראשית התהוותה למערכת משפט אמינה ותקינה. אך מי יהיו שופטי אותה חברה? מה צריכות להיות תכונותיהם, כישוריהם, מידותיהם? פרשת "יתרו" מלמדת שבנוסף לתנאי הידוע של שליטה במערכת החוקים של אותה חברה, צריך השופט להצטיין במידות בסיסיות.

עצת יתרו

הפתגם העממי אומר: "אורח לרגע – רואה כל נגע". יתרו, חותן משה, הגיע יום אחד למתחם בו עמד משה ושפט את העם. הוא ראה את העם ניצב על משה מהבוקר עד הערב. משה היה אז בן למעלה משמונים, תמונה זו ודאי היתה קשה בעיני יתרו. מייד ניגש למשה לברר את פשר הדבר: מה רצון העם, מה משה משיב לו ולאחר מכן היתה עצה בפיו. וכך מתוארים הדברים בתורה:

"וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם; וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל מֹשֶׁה, מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב.  וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם; וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם, מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ, וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב.  וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹכִּי יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרֹשׁ אֱ'לֹהִים.  כִּי יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר, בָּא אֵלַי, וְשָׁפַטְתִּי בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ; וְהוֹדַעְתִּי אֶת חֻקֵּי הָאֱ'לֹהִים, וְאֶת תּוֹרֹתָיו.  וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיולֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה.  נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה, גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְכִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר, לֹא תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ." (שמות, יח:יג-יח)

ראשית, הביע יתרו את דעתו השלילית מהמשך מצב זה והזהיר את משה, כי עלול הוא ליפול תחת העומס הגדול, אך סיים בנתינת עצה מעשית:

"עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי, אִיעָצְךָ, וִיהִי אֱ'לֹהִים עִמָּךְ; הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱ'לֹהִים, וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת הַדְּבָרִים אֶל הָאֱ'לֹהִים. וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן.  וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁיחַיִל יִרְאֵי אֱ'לֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.  וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת, וְהָיָה כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ הֵם; וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ.  אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ אֱ'לֹהִים, וְיָכָלְתָּ עֲמֹד; וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה, עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם."  (שמות, יח:יט-כג)

כלומר, הדרך להגיע למשפט צדק במאמץ סביר, ללא כריעה תחת הנטל הצבורי, היא בבחירת אנשים המתאימים לתפקיד שיפוט. המידות שמציין יתרו כהכרחיות להימצא בשופט הן ארבע:

  • גבור – "אנשי חיל", שלא יירתע, יפחד מבעלי זרוע,
  • ירא ה' – "יראי א'להים", מי שפוחד רק מה' ואינו נרתע מלומר את האמת,
  • אנשי אמת – שלא מושפעים מחוקים אחרים או דעות שלא תואמות את האמת,
  • שונאי ממון –"שונאי בצע" – מי שאינם חשודים לקבל שוחד.

אם נשים לב, למעשה כל המידות הן על בסיס אהבת האמת. אכן, תפקיד הדיין, השופט, אינו קל. לא פעם צריך הוא לעמוד בגבורה רבה מאחורי פסק דין שפסק, כשהפסק עשוי לעורר חמתם של רבים.

שבחו של מי שדן דין אמת

הרבה שבחים הרעיפו חז"ל על דיין שדן דין אמת. אחד מהגדולים שבשבחים הוא:

"כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית." (שבת, י' ע"א).

שבח זה תואם את דברי רבן גמליאל במסכת אבות (א:יח):

"רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם"

המשפט בימינו

כולנו מייחלים לעם ישראל ולמדינת ישראל קיום משפט צדק וזה קורה כשהשופטים הם בעלי מידות בסיסיות: אנשי אמת, יראי ה' ושונאי בצע. ישעיה הנביא ניבא שגאולת ישראל תהיה בהשבת משפט צדק:

 "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה."(ישעיה, א:כז), במהרה בימינו אמן.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

לעתים נדרשים ההורים לשפוט בין אחים, ילדיהם החביבים והאהובים. זוהי משימה לא קלה, שכן, כל מה שיפסקו יהיה לטובת האחד ולרעת אחיו. מה יעשו? ראשית, עליהם לראות הזדמנות זו כהזדמנות חינוכית שנקרתה בפניהם. עליהם לראות את הערך של משפט צדק כערך עליון ולקיים שיחת הכנה עם כל ילדיהם לקראת מעמד זה. בשיחה יעמדו על חשיבות בירור האמת, אם במשפט או בדרך אחרת, אך אם עליהם ההורים התגלגל לתפקד עתה כשופטים, יחזקו בלב ילדיהם את האימון שהמשפט ייעשה על פי כללי התנהגות אמתיים ושהם יתאמצו לשפוט בצדק ללא השפעה זרה.(שוחד, משוא פנים וכו').

סיפור ילדים: תכונות השופט

הסיפור הוא על "ועדת גישור" המורכבת מתלמידים שהוקמה בבית ספר עקב ריבוי מריבות בהפסקות. הועדה תפקדה יפה, אך אחד מהם הצטיין במיוחד בשתי נקודות שאפיינו את תפקידו: גבורה ואמת. הוא לא חשש מלהביע את דעתו גם כשהפונים לועדה הרימו קולם וכדומה. כמו כן חתר לאמת בבדיקה מדוקדקת של פרטי האירוע שהגיע לועדה. בכך זכה לתואר "שופט הכתה", שהעניקו לו חבריו.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.