החיים הציבוריים מזמינים לא פעם מתח בין בודדים או קבוצות סביב מטרה או צורך מסוים. פרשת "לך לך" מלמדת שכדאי לוותר לעיתים על משהו חשוב לטובת ערך חשוב יותר.

חיי החברה רוויים אירועים מעניינים המתקיימים בין קבוצות ובין בודדים, חלקם חיוביים ומעודדים וחלקם מאכזבים או, לפחות, לא נעימים. לא פעם היינו שמחים ומודים לאיזה "מלאך" שיגיע ויביא איתו פתרון "מבריק" לסכסוך קשה הגובה מחירים כואבים. בפרשת "לך לך" מביאה התורה את אחד הסיפורים, בהם בולטת התנהגותו היפה של אברהם אבינו.

אברהם אבינו היה עשיר גדול, והיו לו עדרים גדולים של צאן ובקר שרעו בשדות. גם לוט היה עשיר והרועים של שניהם יצאו לרעות את המקנה. יום אחד פרץ ריב בין הרועים של אברהם לרועים של לוט. אברהם ראה את הנולד וחשש ממצב שבו הריב יהיה ממש בין שניהם, ולכן חשב על פתרון. הוא אמנם קיבל מספר הבטחות מה' שארץ ישראל נתונה לו ולבניו אחריו, אך בכל זאת לא ניצל יתרון זה וכשפרצה המריבה, ומיהר להציע להיפרד איש מאת אחיו כשווה בין שווים:

"וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-לוֹט, אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי, וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי-אֲנָשִׁים אַחִים, אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל-הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם-הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה".

כלומר, כל הארץ עומדת לבחירתך, ואתה לוט, הנך רשאי לבחור את האיזור אליו תעבור עם כל משפחתך ונכסיך, ואני אעבור לאיזור הנגדי.

הצעתו של אברהם אבינו נבעה מראייה מפוקחת של ערך האחווה, ולכן הוסיף בדבריו את הנימוק "כי אנשים אחים אנחנו". אם נעמוד כל אחד בעקשנות על עמדתו, אולי אחד מאיתנו ינצח וישיג רווח כלכלי מרשים, אך בדרך נאבד את האחווה! לכן וויתר על עמדתו כבעל יתרון והציע ללוט לבחור ראשון את האיזור בארץ למגוריו.

מידת הוותרנות נתפשת לא פעם כחולשה מצד המוותר, אך בעצם, גבורה יש כאן על מידת חמדנות הרכוש לטובת השלום והאחווה. כאן, במבחן התוצאה, לא נפגמה דמות אברהם שויתר, בעינינו, אלא אדרבה, מלאי הערכה אנו אליו בגישתו האמיצה לפרשת המריבה.

היכן פוגשים הילדים את מידת הוותרנות?

שאלה זו, הינה כמעט מיותרת למי שמכיר את עולם הילדים. אין לך כמעט מפגש ילדים שבו לא נדרש מי מהם לוותר, אם על שימוש במחשב בבית, אם על כדורגל בגן המשחקים, אם על ממתק לאחיו הקטן ועוד. סיפורו של אברהם אבינו יכול להעצים את הילד בוויתורו ולא להראותו כחלש ונכנע…

 

סיפורי ילדים: וויתור מונע מריבה

rsz_לך_לךהסיפור הראשון הוא על וויתור של קבוצת ילדים בגן משחקים על אחד המתקנים, לטובת ילד שמאד רצה אותו.

הסיפור השני הוא על מתמודד לראשות עיר, שלקראת סיום מסע הבחירות  וויתר על מקומו ואיחד את רשימתו עם רשימה אחרת לטובת תושבי העיר.

 

 

  • לעילוי נשמת הרב יחיאל בן הרב שלום יצחק הלוי זצ"ל

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.