המושג "בחירה" מוכר לנו בהיבטו הפרקטי: ברכישת מוצרים וכדומה. פרשת "ראה" מלמדת שגם בדבר המהותי ביותר– החיים– ניתנת לאדם "בחירה חופשית", איך ייראו חייו.

לא פעם, במרוצת החיים, נדרשים אנו לבחור דבר אחד מבין אחרים. ככל שהנושא פשוט יותר, הבחירה תהיה גם כן פשוטה ומהירה, קלה להחלטה. אינו דומה רגע החלטה של בחירה בין משחות שיניים, למשל, לבחירה בין דירות לרכישה. בילדותו חווה הילד לא פעם רגעים של בחירה, אך ודאי לא מכריעים ביותר. הוא יתבקש על ידי הוריו לבחור בחנות לילקוטים, ילקוט שמוצא חן בעיניו לקראת שנת הלימודים החדשה או זוג סנדלים מבין ההצעות הרבות.

מהי בחירה משמעותית, מכריעה?

אכן, כל עוד מדובר בבחירה בין חפצים חשובים לחיים, אך לא מכריעים, תהיה הבחירה לא קשה במיוחד. אך בתהליך התבגרותו של האדם, נחשף הוא לנושאים שונים הנוגעים למהות חייו והוא מוצא עצמו נדרש להחליט לבחור רק באחד מהם. למשל, מה תהיה ההופעה החיצונית שלו בלבוש? בתספורת? מהי המשמעות של בחירה בהופעה חיצונית כזו או באחרת? יותר מאוחר, לקראת השירות הצבאי, תעמוד בפניו השאלה: לאיזו יחידה להתגייס: לגולני? לצנחנים? ועוד. כבר כעת יוכל להבחין בין רמות נושאי הבחירה. עם כל חשיבות ההופעה החיצונית, הרי שההתלבטות להיכן להתגייס נחשבת בעיניו משמעותית יותר.

האם יש בחירה גורלית?

טבעו של כל אדם לאהוב את החיים. לכן, טבעי גם שיבחר בצרכים חיוניים המטיבים עמו: אוכל בריא, מגורים בסביבה טובה וכו'. אך "שאלת המיליון" עדיין לפנינו: מה הם חיים טובים, אמתיים? ולמעמיקים חשוב, נציב שאלה יסודית יותר: האם ישנם חיים אמתיים, חיים שכדאי להכירם ולשאוף לאמצם?

ובכן, העולם הרחב מציע אמנם סגנונות חיים שונים. סגנונות אלה ניתן לחלקם לשני סוגים עיקריים. כאלה הנותנים סיפוק לתחום החושני, התאוותני של האדם, כגון: אכילה, בילוי, רכושנות ועוד וסגנונות הנותנים מענה לחלק הנפשי של האדם, כגון: אמנות, יצירה, ספרות וכדומה.

האם אלה בלבד הם מרכיביו של האדם מישראל? לא!  הנשמה שנתן לו הבורא בנוסף לנפשו החיונית (המחייה אותו ככל בעל חיים), נשמה זו צרכיה שונים. כשם שהיא רוחנית ביותר, חלק מה' כביכול, כך גם צרכיה רוחניים ביותר. היא זקוקה להתנהלות המקיימת קשר מתמיד עם הבורא. אין הכוונה לניתוק מן החומר, מכל מה שמציע העולם הזה, אלא להוספת מימד רוחני לכל מה שצורך האדם במהלך חייו: אכילה, לבוש, דירה, משפחה וכו'. אם נרצה לנסח זאת בתמציתיות, נאמר: כלפי חוץ יהודי ייראה כמו כל אדם בעולם, אבל כל תנועה שלו וכל דיבור שלו יהיו מלווים בהדרכה רוחנית.

בפרשת ראה מובא רעיון זה, בקיצור, בפסוקים הבאים:

"רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. אֶת הַבְּרָכָה-אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל מִצְו‍ֹת ה' אֱ'לֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. וְהַקְּלָלָה, אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת ה' אֱ'לֹהֵיכֶם, וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם,  לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם" (דברים יא כו)

מהו הביטוי המעשי לחיים רוחניים?

חיים רוחניים הם חיים המשלבים באופן נכון בין חומר לרוח. למשל, אכילה הנלוות אליה התיחסות רוחנית, כמו ברכה לפני האכילה וברכה לאחר האכילה. דוגמה נוספת: הקמת משפחה. מעבר לרצון הגדול של איש ואישה להקים משפחה, חיוני ביותר המימד הרוחני המתלווה לרעיון הגדול הזה: קיום רצון ה' למלא את העולם בבני אדם טובים שירבו בנתינה זה לזה. מה שעומד מאחורי התנהלות כזאת היא הראייה השלמה שהעולם כולו הוא מאוחד בחלקיו השונים ועלינו למצוא את ה"נוסחה" המבחינה בין החלקים השונים, מצד אחד, ומנתבת אותם ליעד אחד, קיום רצון ה' – מצד שני.

היכן נמצאת התכנית המלאה להתנהלות נכונה בחיים?

התכנית המבוקשת נמצאת הכי קרוב לכל אדם:

"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ, וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם, הִוא:  לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא:  לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה.  כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד:  בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ"

בתורה שקבלנו בסיני יש מענה לכל תכניותיו הפרטיות של האדם והכלליות של הציבור כולו.

בחירה בחיים רוחניים היא אכן גורלית. מי שיבחר להתנהל בחייו כאחד מעמי העולם הרחב ללא מימד רוחני כלל, יחוש עם הזמן שחייו אינם חיים יהודיים, למרות שעדיין הוא מוגדר כיהודי בהגדרה המינימלית, לפחות בכך שנולד לאם יהודיה.

האם יש אפשרות לתקן?

ודאי, כן! ישנה אימרה ידועה בשם רבי נחמן מברסלב זצ"ל: כשם שאתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן. מהלך זה נקרא ביהדות: תשובה. האדם שב למצבו המקורי – יהודי מאמין בכל התורה. כוחה של התורה הוא גדול. ברגע שיחליט האדם בכל לבו לשוב, ימצא את עצמו מהר מאד נאמן להדרכת התורה כיהודי (דתי) ותיק.

…בהצלחה לכולנו…

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

אמנם רחוקים הם הילדים מלהתמודד עם בחירה גורלית. אבל חינוך נכון לבחירה נכונה גם בדברים פשוטים, כמו באיזה מקום בכביש מותר לחצות ומתי, חינוך כזה יכין אותם לבחירה נכונה בדרך חייהם.

סיפור ילדים: בחירה חופשית

rsz_ראה_בהסיפור עוסק בילדה שחוותה אירוע לא נעים בו חברתה הוכתה בבית הספר. אימה של הילדה שחוותה את האירוע ניצלה זאת ללימוד משותף איתה בנושא "בחירה חופשית". לימוד זה הביא את הילדה לתובנה חשובה של בחירה נכונה בחייה, בצמתים המזדמנים.

 

 

 

 

 

 

קרדיט איור: ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.