הסיפור שייך למאמר פרשת קורח: חומרת המחלוקת. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"לא שמת לב, אבל דברת פי שלש זמן מראש העיר", העיר יואב לרועי, חברו לעיריית בת-ים, כשסיים את דבריו בישיבה בעירייה. לפני כשנה התקיימו בחירות לעירייה ושני חברים חדשים נבחרו לכהן בה כחברי עירייה: יואב ורועי.

"אי אפשר היה יותר, יואב. המצב חמור ומסוכן ביותר. בשבועיים האחרונים היו שתי תאונות בהן פגעו רוכבי אופניים חשמליות בהולכי רגל"

"אתה צודק. גם אני כמעט 'עפתי' לכביש כשאופניים חשמליות עברו על פני במדרכה במהירות רבה"

"אינני מבין את ראש העיר. עד מתי יאפשר להם לנסוע במדרכות ובמהירות מופרזת!"

"אין זה תלוי בראש העיר. משרד התחבורה הוא הממונה על תקנות לרכיבה על אופניים חשמליות"

את השיחה הזאת קיימו יואב ורועי, לאחר סיום הישיבה. בישיבה שהשתתפו בה כל חברי מועצת העיר לא דיבר ראש העיר, כמעט כלום, פרט לדברי פתיחה.

"יואב, אתה חושב לפנות לראש העיר באופן אישי?"

"אני חושב להתיעץ עם דני, חבר העירייה הותיק, שיסביר לי את השתיקה התמוהה של ראש העיר. אם דבריו לא יספקו אותי, אפנה לראש העיר עצמו"

"דני, שלום. השתתפת גם אתה השבוע בישיבה שבה דנו באופניים חשמליות, ובתאונות שנגרמו על ידן. מה דעתך על השתיקה של ראש העיר? האם לא היה לו מה להשיב?" פנה יואב לדני לקבל הסבר

"יואב, יקירי. אני מבין את הפליאה שלך. אכן גם אני התפלאתי על כך כשנכנס ראש העיר לתפקידו לפני כחמש שנים. מאחר ואני חבר בעירייה כבר עשר שנים, יכולתי להשוות את התנהלותו בישיבה לראש העיר הקודם. ראה נא, מדובר בראש עיר חכם ונבון. בעצם, בשתי הישיבות הראשונות שלו בתפקיד ראש העיר הוא דיבר כצפוי וכמקובל בכל ישיבה, אלא שהוא החליט לשתוק לאחר ישיבה סוערת בה התפתחה מחלוקת קשה סביב נושא מסי העירייה. אז החליט ראש העיר שהוא יושב בשקט, מאזין ורושם כל דבר שנאמר, ואת דעתו הוא שולח בכתב לכל החברים. דבריו נקראים במהלך השבוע שלאחר הישיבה, ואילו ההצבעה על אותו נושא מתקיימת בישיבה קצרה, שבוע לאחר קריאת דבריו."

"מעניין מאד, דני, תועלת אחת ודאית ישנה משיטה זו, היא הרווח בזמן. הישיבות מתקצרות בחצי שעה לפחות"

"יואב, חשבתי שתאמר שהתועלת היא האוירה הנקיה ממחלוקות וביטויים לא מכובדים שכבר אינם בשנים האחרונות, מאז הכניס ראש העיר את השיטה הזאת. כדי להמחיש לך את התועלת הזאת, אספר לך ששני חברים לא דברו ביניהם כשנתיים, כתוצאה מויכוח קולני ומחלוקת על רקע של מינוי חבר שלישי לתפקיד בכיר בעירייה. את השלום ביניהם הצלחנו להחזיר ראש העיר ואני רק לאחר שיחות אישיות ארוכות עם כל אחד מהם"

"תודה לך דני על השיעור החשוב שזכיתי לקבל ממך בנושא השתיקה של ראש העיר. אכן חז"ל דברו הרבה בשבחה של השתיקה, למשל: 'סייג לחכמה – שתיקה'. אני חושב לקחת את עיקר הרעיון ולאמצו אצלי בבית ובבית הספר אותו אני מנהל"

"אוסיף לך רק עוד נקודה קטנה. זכותו של ראש העיר גדולה. מאז שהרגיל אותנו לנוהג השתיקה שלו, האוירה בין חברי העירייה כולם, גם בין חברי הסיעות המנוגדות בדעות, היא טובה ולא עכורה כפי שהכרתי בשנותי הראשונות כאן. אנשים מכבדים זה את זה, למרות חילוקי הדעות"

יואב חזר לרועי חברו וסיפר לו על השיחה עם דני:

"רועי, שלום. התיעצתי עם דני וזכיתי לשיעור משמעותי בנושא חשיבות השתיקה…הוא הסביר לי שאין מה לדאוג מהתנהלותו של ראש העיר. זו דרכו והוא מצליח בה."

הצעת דיון

  1. האם תמיד שתק ראש העיר בישיבות העירייה? מה גרם לו להתחיל לשתוק?
  2. איך קיבל דני, חבר העירייה הותיק, את נוהג השתיקה של ראש העיר?
  3. האם גם יואב היה שבע רצון מנוהג השתיקה של ראש העיר? מה הוא החליט לעשות עקב כך?
  4. איזה רעיון יש לכם להפחתת מחלוקות?