Share

הסיפור שייך למאמר פרשת שופטים: בל תשחית מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

משפחת לוי גרה בשכונתנו כבר שנה. הם עברו לכאן מתל אביב ומאז כיף לנו איתם. יש להם ילדים חמודים. מתוך חמשה ילדים, שלשה מקבילים בגיל לילדים במשפחתנו: גד נפתלי ורינה לומדים בכתות של האחים שלי.

לפני שנה נולדה למשפחת לוי תינוקת, השישית בילדים. הם קראו לה חגית ושמחתם היתה גם שמחתנו, כי שכנות טוב ישנה בינינו.

כבר הרבה זמן אנחנו מתלחשים בינינו: איך הם מסתדרים עם שלשה חדרים בלבד? לנו יש ארבעה חדרים ורק ארבעה ילדים במשפחתנו, אבל אצל משפחת לוי ודאי צפוף!

תחושות ומחשבות כאלה מלווים אותנו מאז הגיעה המשפחה לשכונתנו לפני שנה, ועוד יותר, מאז  נולדה חגית. והנה, יום אחד בחופשת הקיץ אנחנו רואים שמגיעה משאית לקרבת החצר של משפחת לוי ופורקת מעליה חומרי בנין וכלי עבודה, סימנים ברורים להרחבת הבית של משפחת לוי. תחושת שמחה והקלה לבשה אותנו: איזה יופי, סוף-סוף מרחיבים להם את הבית, אולי עוד חדר או שניים?

הגינה של משפחת לוי די גדולה, אבל היא עומדת להצטמצם בעקבות הבניה. כולנו בחופשת הקיץ וכעת יש לנו אתגר חדש לשבועות הקרובים: לעקוב אחר התקדמות הבניה אצל משפחת לוי. המהנדס הגיע, ביצע מדידות בכל המתחם של הבניה ונתן הוראה לעקור שני עצי פרי הנמצאים במתחם הבניה: את עץ השזיף ואת עץ האפרסק. שני עצים אלה ותיקים הם מאתנו, אולי בני עשרים שנה הם. מדי קיץ נהנתה משפחת כהן, הדיירים הקודמים של בית זה, מהפירות שהניבו שני העצים בשפע. כל כך הרבה פירות, עד שכיבדו אותנו ושכנים נוספים בכל עונה ליהנות גם כן מפירות העצים המשובחים האלה.

והנה, האם הגיע זמנם של העצים ללכת מן העולם? כן, לפי החלטת המהנדס ועל פי תכנית הבניה של משפחת לוי. אך מה עם כריתת עצי פרי ועוד בארץ ישראל?!

שאלה זו הציקה מאד ליהונתן והוא החליט לשתף את אבא.

-אבא, מה אתה אומר על כריתת שני עצי הפרי של משפחת לוי?

-נכון יהונתן, עצוב לעקור ואפילו לשמוע על עקירה של עצי פרי. לפעמים אנחנו קוראים לפעולה כזו "השחתה", אך לא הפעם. הפעם מדובר בכריתת עצים לצורך בניה, הרחבת בית. במקרה כזה, אין כאן השחתה. אדרבה, "כבוד" הוא לעצים שמפנים הם את מקומם בפני בית, חדר או כל מבנה מגורים הנחוץ לבניה ועומד לשרת אנשים.

אבא המשיך והסביר מהי השחתה אסורה: "השחתה" היא פעולה הרסנית הנעשית בעצים, או בכל דבר אחר ללא צורך הכרחי, למשל, שטיפת מכונית בצינור מים במקום דלי, או שימוש בחשמל באופן בזבזני, לא בחכמה, וכן לתת לילדים דפים חדשים הראויים להדפסה, ליצירת "עיסת נייר", כאשר ישנם הרבה דפים אחרים העומדים למחזור.

 

שאלות לדיון

  1. האם עשתה משפחת לו מעשה נכון או לא נכון בעצי הפרי? מדוע?
  2. באיזה מקרה תחשב כריתת עצי פרי "השחתה"?
  3. האם השחתה אסורה רק בעצים?
  4. מה דעתך על כריתת עצים להרחבת נתיבים לתחבורה ציבורית?

 

קרדיט תמונות: עץ שזיף – bourget_82