הסיפור שייך למאמר פרשת שמות: רדיפת צדק. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, החלטתי היום לשנות את מסלול החזרה שלי הביתה מבית הספר" הודיע דן לאביו גד

"מדוע? הרי אתה מאריך בכך את הדרך!"

"נמאס לי לרוץ כל יום באחד הקטעים שבמסלול הישן"

"מדוע נאלץ אתה לרוץ בקטע זה"

"לא נעים לי לספר, אבל כבר חודש ימים מתגרה בי ובכל ילד שעובר שם, אדם אחד שיושב בספסל שבשדרה וכאילו ממתין לציד…"

"גד, זה נשמע רציני, ועלי לבדוק את הנושא. אני אבקש ממך ומחבר שלך ללכת מחר במסלול הישן ואני אעמוד במרחק מכם ואצלם את כל האירוע, אם אכן הוא יחזור על התנהגותו זו"

"טוב, אבא, מקווה שחברי יסכים לטובת הענין"

למחרת, התכונן גד לעקוב אחר הליכתם של בנו וחברו בשדרה המדוברת. דן וחברו הסכימו והלכו בדרך הישנה בשובם מבית הספר. אותו אדם קם מהספסל ופנה לילדים בלשון חלקלקה למשוך אותם אליו ואף הציע להם ממתקים. גד תיעד את כל האירוע במצלמתו וגם הגיב מיידית להיטפלות האיש לילדים:

"אדוני, הסתלק מכאן ומייד!" פנה אליו גד בקול מאיים ונחרץ.

האיש ברח כל עוד נפשו בו, אך, לא ידע, כמובן, מה ממתין לו…

גד ניגש לילדים והרגיע אותם. ליווה אותם הביתה ומייד ניגש לתחנת המשטרה והגיש תלונה נגד האיש. הוא גם סיפר שבידו סרטון המתעד את האירוע. שוטר התחנה הודה לגד על גילוי הערנות והאכפתיות. הוא קיבל רשמית את התלונה והבטיח למוסרה לחוקר. בינתיים גד חזר הביתה.

לאחר כשעתיים צלצל הנייד של גד ובצד השני דיבר חוקר המשטרה. הוא ביקש לזמן את גד לחקירה מפורטת של פרטי האירוע. במקביל אותר האיש הנטפל וגם הוא זומן לחקירה בנושא.

לאחר חקירה ראשונית של גד ושל האיש נקבע זימון משפטי לאיש הנטפל בפני שופט. הדיון נמשך כחצי שעה בלבד, בזכות התיעוד של גד. גזר דינו של האיש היה לבצע עבודות שירות במשך חצי שנה במחלקת ש.פ.ע. (=שיפור פני העיר) של העיריה, כעונש על היטפלות לילדים .

גד סיפר לדן על תוצאות הטיפול שלו ועל כך שבזכות גילוי הסיפור על ידו והטיפול המיידי, נתפס האיש ונענש והבעיה נפתרה. גד לא הסתפק כך, אלא ביקש ממנהלת בית הספר רשות לבקר בכיתה של דן ולספר את תולדות הסיפור שקרה.

"תלמידים יקרים, שלום. אני אביו של דן. אתם כבר שמעתם מדן את כל הסיפור של האיש מהשדרה, אבל באתי היום לכיתה כדי להודות לדן גם בפניכם, וגם לעודד אתכם להיות ערים תמיד לכל דבר מוזר שקורה בדרככם הביתה או לבית הספר. לצערנו, ישנם אנשים שאינם מתנהגים נכון ומנסים לפתות ילדים בממתקים או בדברים אחרים, ועליכם לדעת זאת ולהתלונן מייד בפני הוריכם. אנא! אל תחכו חודש ימים מיום שקרה הדבר, אלא עוד באותו יום מהרו לדווח. היו שלום."

"אבא של דן, האם אתה שוטר סמוי?" שאל אחד התלמידים

"לא, אולי נהגתי כמו שוטר סמוי, אך מה שעשיתי מותר היה וצריך להיעשות על ידי כל אזרח טוב"

היכן פוגש הסיפור את פרשתנו

אי אפשר לדמות את האבא דן למשה רבנו, אבל בהחלט ישנו דמיון בין השניים בכך ששניהם רדפו צדק והתנגדו מאד לעוולה ולניצול רע של החזק את החלש.

הצעת דיון

  1. מדוע נאלץ דן למהר הליכתו בחלק מהדרך הביתה?
  2. איך ניתן להגדיר עוד את פעולתו של האבא גד בנושא?
  3. האם גם לכם קרה שאדם זר פנה אליכם בדרך? איך נהגתם אז?
  4. נסו לתת דוגמה נוספת לרדיפת צדק. בהצלחה.

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.