הסיפור שייך למאמר פרשת תולדות: קנאה שלילית הרסנית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

כיתה ד' בבית הספר על שם "טרומפלדור", ידועה כמצטיינת בקישוט. מאד נעים להיכנס לכיתה בהפסקות. המורה לציור גילתה שם חמש בנות מוכשרות באמנות הציור, והצליחה לקדם אותן לרמה טובה של ביצועים. יום אחד פנתה המחנכת סמדר למורה לציור, בבקשה לעזור לה בעיצוב הכיתה על פי התכנים שתאמר לה. המורה לציור הסכימה ואף הציעה להעזר בחמש הבנות המוכשרות, שבינתיים זכו לתואר "הציירות של בית הספר".

מה מרגישות בנות הכיתה?

הפגישה בין המורות התקיימה ותכנית הקישוט יצאה לדרך. המחנכת הציעה שאת קישוט הכיתה העיקרי תבצענה חמש הבנות בעזרת המורה לציור, ואילו יתר הבנות יקבלו מהמחנכת משימות טכניות פשוטות: הכנת לוחות הקיר להדבקת הציורים, ארגון כלי הציור וכו'. חמש הבנות שמחו מאד על הבחירה. הן ראו בכך הזדמנות  להביא לידי בטוי את כשרונותיהן בציור, במיוחד כשמדובר בקישוט הכיתה שלהן, כיתה ד'. חברותיהן, שהן רוב הכיתה, התחלקו ביחס שלהן להחלטת המורה לציור. חלק מהבנות שהבינו שיש בנות מוכשרות מהן, והן תורמות הפעם מיכולתן לכיתה, כך שלאחרות תהיה הזדמנות אחרת לתרום לכיתה. אך היו שלש בנות שההחלטה עוררה את קינאתן: "מה קורה כאן?! מדוע אנחנו לא משתתפות בהכנת הקישוט? למה רק חמשת הבנות האלה?!" ועוד קריאות דומות. כך, הן הביעו את התנגדותן, ובימי הקישוט האוירה בינן לבין חמש הבנות היתה מתוחה. קשה היה להן להשלים עם העובדה שלקישוט הכיתה בחרו בנות מוכשרות מהן.

אחת משלושת הבנות האלה, דינה, החליטה לעשות מעשה מאד לא יפה. באחת ההפסקות, חיכתה דינה עד שכל הבנות תצאנה לחצר, לקחה את הקלמר של אחת מהציירות, ליאת, מעל השולחן, הוציאה את הטושים המיוחדים שהיו לליאת ופשוט השחיתה אותם- שברה ועיקמה ו"גמרה" לה את הטושים… הארוע עורר סערה בכיתה. המחנכת הבינה אמנם את דינה, אבל, כמובן, לא הסכימה למעשה והגיבה בהתאם. היא לקחה את דינה לשיחה אישית. בשיחה זו שוחחה איתה על מידת הקנאה, עד כמה עלולה מידה זו לגרור לתוצאות קשות וגם חייבה אותה בתשלום מלא על הנזק הכספי.

שיחה של דינה בפני הכיתה

כפעולת תיקון למעשה ההשחתה, הורתה המחנכת לדינה להכין שיחה קצרה של כחמש דקות בנושא הקנאה ולהרצותה בפני הכיתה בשעת חברה. הוריה של דינה, ואפילו אחת מחבורת "הציירות של בית הספר", שידועה בכיתה גם בכשרון הכתיבה שלה, עזרו לדינה בהכנת השיחה. כשהעבירה דינה את שיחתה לכיתה, הזמינה את ליאת לקידמת הכיתה והגישה לה מתנה- חבילת טושים מקצועיים לציור, טובים מאלה שהשחיתה לה. שתיהן התחבקו מהתרגשות וכולן ראו בכך התפייסות ומחילה גמורה של ליאת לדינה.

שאלות דיון

  1. איזה נזק גרמה מידת הקנאה?
  2. מה הקשר לדעתכם בין קנאה לשנאה?
  3. מה הייתם מציעים לדינה כדי להרגיע את רגש הקנאה שבה?
  4. האם גם אתם פגשתם בסערת רגש של קנאה?