Share

הסיפור שייך למאמר פרשת תזריע: לשון הרע. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"לאחרונה אני שומע 'קולות' מוזרים מהעיתון שלנו 'קול העיר'", התלונן נתי ראש העיר בפני יואב מנהל המתנ"ס.

העיתון "קול העיר" הוא עיתון העיר חדרה. ראש העיר, נתי, מינה את יואב להוציא לאור את העיתון מדי חודש. העיתון אמור לספר לתושבים את חדשות העיר וגם להכיר להם דמויות ציבוריות בראיונות שיתנו לעיתון.

"נתי, אני מרגיש שאתה מאוכזב, אך למה אתה מתכוון?" שאל יואב מנהל המתנ"ס

"ראה נא, בעשר השנים האחרונות אנחנו מתמודדים בעיר בבעיות חברתיות קשות בקרב הנוער. מזה שנתיים פועל בעיר גוף ציבורי הנתמך על ידי העיריה, ותפקידו לארגן את הנוער סביב פעילויות מגוונות, ביניהן פעולות התנדבות בקרב האוכלוסיה המתחזקת. לשמחתי, התכנית מצליחה ואני שומע הדים חיוביים על הפעילות של הנוער, ועל ירידה משמעותית בפשיעה. ציפיתי שבעיתון 'קול העיר' יופיעו כתבות על הפעילויות האלה, אך חוץ מידיעה אחת מלפני שנתיים שבה סיפר העורך על פתיחת מועדון הנוער, לא היתה שום כתבה."

"ובכן, מה אתה מבקש לומר לנו?"

"הפסקת אותי באמצע דברי. בנוסף למחדל הזה, ישנה בעיה חמורה יותר. במחצית השנה האחרונה, מצא העורך ענין להביא לידיעת הציבור כתבות על מקרים קשים בתחום הפשיעה שקרו בעיר. אני לא מכחיש את העובדות, אך אין זה מתפקידו. אדרבה, עליו להאיר את העיר בסיפורים חיוביים שיעלו חיוך על פני התושבים.  לכן, החלטתי, בהתיעצות עם עוזרי, לתת הזדמנות לעורך למשך שלושת החודשים הקרובים, בהם ישנה את תוכן העיתון ויחזיר אותו לייעודו הנכון: כתבות על התנדבות של יחידים ושל גופים שונים, כתבות על בתי הספר הרבים שלנו ועל כל מה שיפה וטוב בעיר."

*

"אבי, בוקר טוב. אני מבקש שתגיע למשרדי עם ששת הגיליונות האחרונים של העיתון 'קול העיר'", פנה יואב לעורך העיתון, אבי.

"אתה זוכר את שיחתנו מלפני כשנתיים כשקבלת את תפקיד עריכת העיתון? מה היו עיקרי הדברים?"

"ודאי שאני זוכר. אני לא יודע למה אתה חותר, אבל לדעתי העיתון תואם את העקרונות האלה. חשוב שהציבור יידע מה קורה בעיר,  והעיתון מספק לו ידיעות עיקריות של כל חודש."

"בוא נעיין יחד בכתבות של הגיליונות האחרונים של העיתון, ונראה מה מהן תואם את רוח הדברים של שיחתנו אז. אני מצטט כותרות מהגיליונות האלה:

  • "נחנך בית הספר נועם חדרה"
  • "נתפש הנער שפרץ לבית הספר"
  • "סיבת התאונה: מהירות מופרזת"
  • "נזקים בגן העצמאות"

"יואב, עצור בבקשה. זה לא הוגן מה שאתה עושה. חוץ מהכותרת הראשונה החיובית שהזכרת, אתה מצטט כותרות שליליות בלבד…"

"זה בדיוק מה שקרה אצלך ביחס לפעילות הנוער בשנתיים האחרונות. שים לב, פרט לכתבה על פתיחת המועדון, לא דיווחת על אף פעילות חיובית שהיתה לגוף הציבורי עם הנוער. במקום זה מצאת חשיבות לספר לתושבי העיר על אירועים לא נעימים שקרו בעיר. ובכן, ראש העיר זימן אותי לשיחה וכעת יש סיכוי אחרון להמשך פעילות העיתון – שלושה חודשי ניסיון. אני מבקש ממך לשנות כוון בחשיבה ולהחזיר את העיתון לייעודו הראוי."

עברו שלושה חודשים, ואבי עורך העיתון זומן שוב לחדרו של יואב מנהל המתנ"ס.

"אבי, שלום. שמתי לב לשינוי קל במגמת העיתון, אך ציפיתי לשינוי משמעותי. לכן, לצערי הרב עלי להודיעך שהחלטתי לסגור את העיתון עד להודעה חדשה."

"תוכל להסביר לי, בבקשה, מדוע חמור הענין כל כך?"

"אבי, הגעת אלינו לעבודה מעריכת עיתון יומי. נכון שהעיתונים היומיים מלאים בכתבות מהסוג הזה. יש אפילו תחרות סמויה ביניהם מי יספר יותר על אירועי פשיעה, תאונות דרכים וכל ידיעה חדשה קשה ככל שתהיה. אני מרגיש שלא הצלחת להשתחרר מהסגנון הזה. עיתונים אלה ממשיכים להופיע בכל הארץ וגם בעירנו. אך אין הם מועילים לבריאות הציבור. יש בהם הרבה לשון הרע ורכילות, מה שגורם לנזק חברתי עצום. עיתון עירוני נועד לספר דברים טובים שקורים בעיר ובכך לשנות מעט את האוירה שברחוב. הרבה מהכתבות שבעיתון שלנו יש בהן לשון הרע. הוזכרו בהן שמות אנשים והדבר גרם להם נזק. לכן אין עוד הצדקה להמשך קיום העיתון. תודה על ההקשבה.", כך סיכם יואב את דעתו על "קול העיר", וחתם את גורלו של העיתון.

הצעת דיון

  1. מהו ייעודו של העיתון "קול העיר"?
  2. מה היתה הטעות של עורך העיתון?
  3. איזה סוג עיתון אתם מעדיפים, "קול העיר" או עיתון יומי? מדוע?
  4. אילו הייתם עורכים של עיתון עירוני, אלו סוגי כתבות הייתם מכניסים לעיתון?

קרדיט תמונות: nicolegarrish