הסיפור שייך למאמר פרשת תצוה: אחריות מנהיג. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"יוסי, נמאס לנו כתושבי העיר האוהבים אותה, להתנהל תחת ראש עיר לא אחראי" פנה יואב, אחד מתושבי העיר רקפת לחברו העובד כעוזר שר הפנים.

"יואב, אני מבין את המצוקה שלך. ממקרים דומים בעבר, אני יודע ששר הפנים רגיש מאד לתפקוד לקוי של ראש רשות, ורק לפני כחודש הוא מינה פקיד בכיר מהמשרד לנהל זמנית עיר אחרת."

"תודה לך יוסי על המידע החשוב הזה. זה בדיוק מה שנראה לי שצריך לעשות גם אצלנו. אבל אנחנו צריכים לקבל הדרכה איך מגישים בקשה כזאת. מדוע צריך השר להאמין לנו ולא לראש העיר?"

"יואב, ברור. אנחנו אנשים רציניים ונושא כזה אחראי ורגיש לא מתנהל על פי תלונות כאלה ואחרות. אתה צריך לארגן מסביבך מספר חברים, לשבת ולאסוף עדויות ברורות כשמש על חריגות מתפקידו, על אי יושר וכדומה. את כל החומר תרכז ותגיש אלי. אני אעביר אותו לעוזר השר להמשך בדיקה וטיפול."

"תודה לך יוסי, אני ניגש כבר למלאכה"

יואב הזמין עוד ארבעה חברים אליו הביתה ובסיום הפגישה הוחלט לאסוף נתונים מדוייקים ולהעבירם אל יואב

"יוסי, החומר מוכן. נודה לך על עזרתך בענין"

יוסי העביר את כל הסיפורים שנאספו להמשך טיפול במשרד. לאחר כשלושה חודשים התקשר יוסי ליואב ובישר לו ששר הפנים החליט להשעות את ראש העיר מתפקידו ולמנות ממלא מקום זמני.

השלב הבא של שר הפנים היה לחפש מועמד מתאים לתפקיד ממלא המקום עד לקיום בחירות רשמי. יום אחד מצלצל הטלפון במשרד ביה"ס "יהלום":

"הלו, שלום, מדברים מלשכת שר הפנים. השר מעוניין לשוחח עם דן מנהל ביה"ס. האם הוא נמצא?"

"שלום, מדבר דן. במה זכיתי שהשר מתקשר אלי?"

"אכן זכית, אך את המשך השיחה אשאיר ברשותך לביקורך במשרדי. בסדר?"

"כבוד השר, רק אמור נא לי במה מדובר?"

"לא אוכל לפרט בטלפון, אומר רק שאני מבקש את עזרתך"

דן הגיע לשיחה ב"ארבע עיניים" למשרד שר הפנים, ושם חשף השר את בקשתו/הצעתו.

"כתושב העיר, ודאי חש אתה בהתנהלות לקויה של ראש העיר. אין זה מעניינך, כמובן, לשמוע את הבירורים שעשיתי מאז נודע לי הדבר, אך מסקנתי היא שיש להחליף את ראש העיר ומייד. עד להוצאת הודעה רשמית לבחירת ראש עיר, ובהמשך, קיום ראיונות עם המועמדים וכו', מה שיכול להימשך מספר חודשים, אני מעוניין למנות אדם הגון, ישר דרך שגם גילה בתפקידו הקודם אחריות מוכחת. יואב, יקירי, שמעתי עליך עוד לפני שנתיים שהינך בעל מידות אלה. אמנם תחום עיסוקך הוא ניהול בית ספר, אך מאחר ומידות אלה קיימות בך, אדאג לך לליווי מקצועי הדרוש לניהול העיר, ובלבד שהעיר תזכה לראש עיר הגון ושלא ירננו אחריו."

יואב קיבל בתדהמה את ההודעה. הוא ביקש יומיים לחשוב עליה. הוא התיעץ עם חבריו ועם אשתו ולאחר יומיים השיב בחיוב.

יואב הוזמן שוב למשרד שר הפנים. בפגישה זו קיבל יואב מינוי רשמי למילוי מקום ראש העיר. שר הפנים ביקש לקיים ישיבת מועצת העירייה אליה הגיע עם יואב. גם אשתו של יואב הגיעה לישיבה על פי בקשתו. בישיבה הודיע השר רשמית שיואב מקבל את ניהול העיר למשך שלושה חדשים עד לבחירת ראש עיר חדש לעיר רקפת. בדברי הברכה ליואב אמר השר:

"חברים יקרים, אני שמח לבשר לכם שהטלטלה הקשה שעברתם בשנה האחרונה באה לסיומה עם מינויו של יואב כממלא מקום. מקצת שבחו של יואב אומר בפניו. מה שהבריק לי כרעיון להגיע אליו ולהציע לו ואף לבקשו לקבל את התפקיד הקשה הזה הא אישיותו. לא אוכל לפרט את כל המידות הנעלות שמצאתי בו, אבל שלש מהן אציין, כי הן מהוות בעיני בסיס חזק להתנהלות נכונה של מנהיג: המידות הן: אחריות, יושר ומאור פנים. תכונות אלה מצטיין בהן יואב בכל תפקיד ששימש. בבדיקה מוקדמת שעשיתי הגעתי להרבה מורים והורים מביה"ס והם אכן ציינו את יואב לשבח במידות אלה."

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

הכהן הגדול נשא על לבו ועל כתפיו אבנים יקרות בהן היו חקוקים שמות כל השבטים. אבנים אלה שובצו באפוד ובחושן, שניים משמונת הבגדים היפים שלבש. שיבוץ שמות השבטים נועד להזכיר לכהן את תפקידו כשליח העם לעבודת הקרבנות ולתפילות על עם ישראל לפני ה'. גם יואב מנהל בית הספר זכר תמיד שהוא שליח ההורים לחנך את ילדיהם. מי שזוכר תמיד את תפקידו זוכה גם להערכה  ולכבוד, כמו שזכה לכך יואב מנהל בית הספר "יהלום".

הצעת דיון

  1. מהי אחריות מנהיג לפי הבנתכם?
  2. מדוע נחקקו שמות השבטים על האבנים של כתפות האפוד ועל אבני החושן?
  3. אלו מידות החשיב שר הפנים כבסיסיות לניהול עיר?
  4. האם גם אתם מכירים או שמעתם על מנהיג אחראי? שתפו בדוגמאות מהנהגתו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.