פרשת אחרי מות: נזק באכילת דם
רבים מבני האדם נמנעים מלאכול ולשתות מה שאינו בריא לגופם. פרשת "אחרי מות" מלמדת אותנו שאסור לאכול דם כי יש בכך נזק גם לנפשו של האדם, לצד הרוחני שבו.
פרשת מצורע: סמליות בטהרה
לשון הרע פוגם בהופעה החיובית של הדיבור, המבדיל את האדם מהבהמה. פרשת "מצורע" מלמדת שהתיקון לכך עובר דרך שימוש בפריטים סמליים המזכירים את החטא ואת שרשו.
פרשת תזריע: מידה כנגד מידה
ענישה מועילה או שכר הולם הם אלה הניתנים על פי הכלל "מידה כנגד מידה". פרשת "תזריע" מלמדת שהרחקת המצורע מחוץ למחנה באה כעונש על שגרם להרחקת חברו מחבריו.
פרשת שמיני: צידוק הדין
חברה מתוקנת מציבה מערכת ענישה לעוברי החוק. טבעי שהנענש לא חש בנוח מכך, ולעתים ישמיע התרסה כלפי המעניש. פרשת "שמיני" מלמדת על הצדקת הדין באסון קשה מאד.
פרשת צו: בריחה מגזל
האם גנבה נחשבת רק אם היא מתבצעת מול אדם פרטי? האם התנהלות כוזבת מול רשויות המס נחשבת לגנבה? פרשת "צו" מלמדת על רגישות גבוהה שגילה משה רבנו בנושא גזל.
פרשת ויקרא: אחריות מנהיג
כל צבור מעוניין בהנהגה טובה. במי תלויה ההצלחה? האם רק בכישוריו של המנהיג? פרשת "ויקרא" מלמדת שהצלחת המנהיג תלויה גם ברמתו המוסרית של העם וכך גם טעותו.
פרשת פקודי: ערבות הדדית
המושג "ערבות" מוכר מהתחום הכלכלי. אנשים ערבים להלוואות וכדומה. פרשת "פקודי" מלמדת על סוג נוסף של ערבות – ערבות רוחנית, שותפות מלאה בעשייה של המשכן.
פרשת ויקהל: חכמת נשים
החכמה שטבע ה' באדם מיום שנברא, מאופיינת באפיון משמעותי אצל הנשים. פרשת "ויקהל" מלמדת שהיו במדבר נשים שהיתה להן חכמת-לב, שהתבטאה בתרומה ייחודית למשכן.
פרשת כי תשא: כוחה של תפילה
התפילה היא צורך טבעי להרבה בני אדם. בעיקר, היא קורת בהקשר של בקשת צרכים, אך לאו דוקא. פרשת "כי תשא" מלמדת שבכוחה של תפילה גם להציל עם שלם ממות, חלילה.
פרשת תצוה: אחריות מנהיג
הנהגת צבור אינה תפקיד קל. אך מי שנבחר לכך, עליו לזכור את שולחיו ולא רק לקדם את שאיפותיו. פרשת "תצוה" מלמדת על האחריות שנשא הכהן הגדול על לבו כמנהיג.
פרשת תרומה: נאמנות להוראות
נעים מאד לקבל תוצאות מלאות למשימות שניתנו. בכל זאת, לא כל אחד זוכה לכך. פרשת "תרומה" מלמדת שסוד הדבר נמצא בנאמנות שבין מקבל ההוראות לנותנן.
מידות טובות בפרשת "משפטים"
להלן סקירה של מידות טובות בפרשת "משפטים". עבור שלש המידות הראשונות תמצאו הרחבה בצורת מאמר וסיפורי ילדים נלווים.
פרשת משפטים: גנבת נפש
חברה מתוקנת מקיימת מערכות שפיטה וענישה על גנבת רכוש. פרשת "משפטים" מלמדת שיש גנבה חמורה, גנבת נפש, שעליה הענישה עלולה להיות מיתה,אם מתמלאים כל התנאים.
פרשת יתרו: תכונות השופט
נעים לחיות בעולם שבו אין מתחים בין בני האדם. כשבכל זאת מופר הסדר הטוב, נקראים השופטים להחזירו. פרשת "יתרו" מלמדת מה הן תכונות היסוד הנדרשות מהשופטים.
פרשת בשלח: ענווה
כבוד עצמי הוא ערך בסיסי שכל אדם דורש את קיומו, ובצדק. מי שנושא בתפקיד מסוים, האם יצפה לכבוד נוסף? פרשת "בשלח" מלמדת על ענווה גדולה שזכו בה משה ואהרן.
פרשת בא: קיום הבטחה
הדעה הרווחת בציבור היא שיש יותר הבטחות מקיומן. אכן, קל יותר להבטיח מלקיים. פרשת "בא" מלמדת שה' קיים הבטחתו לאברהם אבינו גם לאחר שעברו ארבע מאות שנה.
פרשת וארא: הכבדת הלב
שמירה על כבוד עצמי היא טבעית ונכונה.אך לעתים נדרשת מהאדם הודאה בטעות. האם קל לו להודות? פרשת "וארא" מלמדת על הכבדת לב עצמית הנובעת מקושי להודות בטעות.
פרשת שמות: רדיפת צדק
נעים מאד לחיות בעולם יפה, ללא אלימות. אך מה עושים כשישנם כאלה שמפירים את השלווה הזאת? פרשת "שמות" מלמדת על רדיפת צדק של משה רבנו שהביאה להפסקת מצוקה.
פרשת ויחי: חסד של אמת
טבעי מאד הוא לעשות חסד. הוא אחד מעמודי העולם ולכן הוא גם הדדי. לנותן יש גם תחושת סיפוק. פרשת "ויחי" מלמדת על סוג מיוחד של עשיית חסד – "חסד של אמת".
פרשת ויגש: הכל לטובה
יש אנשים שסף האכזבה שלהם הוא נמוך. קשה להם לראות את האופק כשקורת להם תקלה או אירוע קשה, חלילה. פרשת "ויגש" מלמדת שצריך וגם כדאי להאמין שהכל לטובה.