Share

הסיפור שייך למאמר פרשת אמור: כבוד הכוהנים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מה, גם ליעקב לתת הזמנה למסיבת הסיום?" שאל בתמיהה רבה יוסי את עידו חברו לועד כיתה ו'.

"כן, שכחת שגם בשנה שעברה הזמינה אותו המחנכת? מאז, הפך הדבר לקבע בבית ספרנו"

"האמת היא שרק בשבוע שעבר הוא עזר לנו בתיקון הבמה לקראת המסיבה. אתה צודק עידו בתשובתך. אני פשוט לא חשבתי מספיק"

יעקב הוא אב הבית בבית הספר "אחדות" שבנתניה. התלמידים מכירים אותו היטב, לא בגלל תפקידו, אלא בגלל משימות מעניינות שהוא מבצע ביזמתו מדי פעם. כמו בכל בית ספר, גם בבית ספר "אחדות" יש בעיה של כתות לא נקיות כבר באמצע היום. זה היה נכון עד לפני שנתיים. אך, מאז הגיע יעקב לבית הספר וראה את התופעה הזאת, החליט לשנות את המצב. הא קנה שקיות אשפה, חילק שלוש שקיות לכל כיתה והכריז על מתן פרסים לכיתה הנקייה באמצע היום. אמנם, לשנות הרגל אצל ילדים איננו קל, אך עקשנותו ועקביותו במשך השנה הביאו לתוצאות מפתיעות. לקראת סוף השנה, המצב בבית הספר היה שרוב הכתות היו נקיות כבר באמצע היום ועובדי הנקיון שבאו כדרכם, בסוף היום, לנקות את הכתות מצאו בדרך כלל כתות נקיות, גם בתום הלימודים.

תוצאה מפתיעה של יוזמת הניקיון

"אבי, מה קורה אתך בזמן האחרון? אתה מרבה לאחר להגיע הביתה בתום הלימודים. האם יש שינוי במערכת?" פנתה יונה אמו של אבי אל בנה בתמיהה.

"לא, אמא, לא השתנה כלום, פשוט יש מבצע בבית הספר ולכן כל הכתה מתעכבת אחרי הלימודים"

ספר לי אבי קצת יותר בפירוט, בבקשה"

"את זוכרת את יעקב, אב הבית?"

"ובכן?"

"ובכן, כך. אחרי שהוא הצליח לשכנע את התלמידים לשמור על הניקיון של הכתות במשך היום, החליט שצריך לנקות גם את החצר. כל שבוע כיתה אחרת נשארת אחרי הלימודים, ובעזרתו התלמידים של אותה כיתה מנקים את כל החצר. היום היה זה תורה של הכיתה שלנו"

"עידו, מה קורה? האם כבר הכל מוכן למסיבת הסיום?" שאל יוסי

"כן, חילקתי תפקידים והחברים ביצעו אותם כמתוכנן. כל הכבוד להם"

"נכון, גם ליעקב אב הבית שעזר לנו לאורך כל התקופה, מתיקון הבמה ועד להכנת התאורה מגיע 'כל הכבוד' . בכלל, כל מה שביקשנו ממנו קיבלנו."

"תלמידים יקרים" פנה בשבוע האחרון לשנת הלימודים מנהל בית הספר לועד כיתה ו'.

"אני שם לב שבהכנות למסיבה היתה לכם עזרה רבה מיעקב."

"נכון המנהל. הוא גם תמיד עשה את זה בנעימות, לא כעס עלינו אף פעם"

"לכן, החלטתי להפתיע אותו ואני רוצה לשתף אתכם ברעיון. בערב המסיבה אני רוצה להעניק לו מתנה מטעם בית הספר על המסירות הרבה שלו בעבודה. מכם אני מבקש להכין דברי תודה ונציג שלכם יקרא את הדברים בטכס מסירת המתנה. בסדר, תלמידים חביבים?"

"כן המנהל, נעשה זאת בשמחה"

יום המסיבה הגיע, הורי התלמידים כבר נמצאים באולם האירועים של בית הספר. יעקב הוזמן למסיבה, אך גם אשתו וילדיו הוזמנו בלי ידיעתו. הם ישבו בצד במשך הערב ובמהלך דברי הברכה, הוזמנו אל הבמה יחד עם יעקב, להפתעתו הרבה!

"במעמד נרגש זה" פתח המנהל את דבריו, "אני רוצה להודות לאיש יקר וצנוע מצוות בית הספר, שבנוסף לעבודתו החרוצה להכין כל יום את בית הספר ללימודי יום המחרת, הוא גם יוזם פעולות מיוחדות בתחום הסדר והניקיון. יעלה ויבא יעקב אב הבית היקר עם אשתו וילדיו לקבלת השי ותעודת ההוקרה."

יעקב היה נבוך, מופתע ונרגש מהמהומה סביבו. הוא ודאי לא ציפה להפתעה כה גדולה. הוא עלה לבמה וקיבל עם אשתו את השי ותעודת ההוקרה מהמנהל. התרגשות מיוחדת היתה לו ולמשפחתו כששמעו את דברי התודה מנציג כיתה ו'.

הצעת דיון

  1. למה, לדעתכם, הופתע יוסי מכך שיעקב אב הבית הוזמן למסיבה?
  2. מה היה מיוחד בעבודתו של יעקב בבית הספר?
  3. איזו מידה טובה ניתן ללמוד מהתנהגותו של יעקב בעבודתו כאב בית?
  4. האם גם בבית ספרכם הייתם רוצים אב בית כזה? מדוע?

קרדיט תמונות: שדה- dark_side_of_the_fall