ביחסי עובד ומעביד תיתכן היווצרות של חוסר אמון. עד כמה צריך להיות העובד נאמן לעבודתו? פרשת "ויצא" מספרת על נאמנות יוצאת דופן לעבודה שהיתה ליעקב אבינו.

התחושה הטבעית ששואף אליה כל עובד היא סיפוק מהעבודה. לא רק כשהעבודה הינה בתחום הרצוי והמצופה, או במקצוע שנרכש, אלא גם כשהעבודה איננה כזו. עצם העובדה שאדם נהנה מיגיע כפיו, ולא נזקק לחסדי אחרים, עצם עובדה זו מעניק לו את הסיפוק מעבודתו. מתי יש סיפוק גם למעסיק מהעובד? כאן הדרישה פשוטה: שהעבודה תתבצע, שהדרישות עליהן סוכם מראש, תתבצענה על הצד הטוב ביותר. ככל שהעובד נאמן לדרישות המעסיק ומבצע אותן, כן יגדל ערכו בעיני מעסיקו.

פרשת "ויצא" מספרת לנו על עובד מיוחד, יעקב אבינו, שהיה נאמן לעבודתו ברמה גבוהה, רמה שאיננה מצופה כלל, ובפרט, כשיחס המעביד אליו היה הפוך. רעיית הצאן היא מלאכה קשה. העבודה מתבצעת בחוץ בכל תנאי מזג אויר, בחום ובקור. מעברי הטמפרטורות בין יום ללילה באיזור מדברי, הם חדים. ביום חם מאד, אך בלילה תיתכנה טמפרטורות נמוכות וגם קור עז. יעקב לא התלונן על תנאי העבודה במשך כל 20 השנים שעבד אצל לבן! אך ברגעי הפרידה, כשהתעורר ויכוח בינו לבין לבן, נאלץ יעקב להזכיר ללבן את תנאי העבודה ואת נאמנותו לעבודתו כרועה, למרות שלבן נהג כלפיו ברמאות:

"זֶה-לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה, בְּבֵיתֶךָ, עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ; וַתַּחֲלֵף אֶת-מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים (=עשר פעמים)".

וכך תאר את עבודתו:

"הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב (=יובש החום), וְקֶרַח בַּלָּיְלָה; וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי".

בנוסף, שילם על חשבונו ללבן על כל אבידה בצאן: טרפה, גנבה וכו'. התנהלות כזאת בתפקיד מבטאת נאמנות, מסירות ויותר מזה. מי שסובל מרמאות של המעביד כלפיו, סביר מאד שינהג גם הוא באופן דומה, או, לפחות, ירפה מרמת האחריות שלו בעבודה. כאן קרה משהו הפוך לגמרי. הרמאות של לבן כלפי יעקב לא פגעה בנאמנותו לעבודה, כי היושר שלו כעובד הוא לא מחויב רק מול המעביד, אלא גם מול ה' שצווה על נאמנות של עובד כלפי מעבידו.

דגם מחייב של נאמנות

מוסריותו של יעקב בעבודה, כנאמן, הפכה במרוצת הדורות לדגם מחייב ביחסי עובד ומעביד. מכאן למדו חכמינו זכרונם לברכה, עד כמה צריך להיות הפועל נאמן בעבודתו: לא להתרשל במלאכתו, לא לעסוק בעיסוקים פרטיים במקביל לעבודתו, בקיצור, להיות מרוכז אך ורק בעבודה, עליה הוא מקבל את שכרו, וזה מה שמצופה ממנו. לעתים, מתעוררת אצל הפועל תחושה של אי יושר כלפיו מצד המעסיק, או אי הערכה מספקת לעבודתו, או קפאון בגובה המשכורת. ייתכן שכל חששותיו נכונים והוא זכאי בהחלט ליחס שונה. אך, האם זה מתיר לו להתחיל להרפות ממחויבותו לעבודה נאמנה? במקרה של ערעור בנאמנות בין עובד ומעביד, חשוב שיהיה בירור מיידי, לפני שיתפתח נזק חמור ולפעמים גם בלתי הפיך.

היכן פוגשים ילדינו את הערך "נאמנת בעבודה"?

הערך "נאמנות" ככלל הוא חשוב מאד. כל ילד נדרש לנאמנות בדבריו, בשיעורי הבית שלו, במטלות שקיבל, ועוד. חינוך הילדים לנאמנות כבר בגיל צעיר יבטיח עובדים בוגרים נאמנים לעבודתם, ולהיפך, נושאי תפקידים נאמנים לתפקידיהם, כנראה קבלו חינוך לנאמנות כבר מגיל צעיר.

 

סיפורי ילדים: נאמנות בעבודה

rsz_ויצאהסיפור הראשון הוא על עובד עיריה שהחזיר להנהלת הכספים כסף ממשכורתו, כיון שנעדר מעבודתו בלי רשות. הוא חישב את הזמן ואת תמורת השעות שילם. ראש העיר התפעל מאד מכך, העניק לו תעודת הוקרה על יושרו, מלווה בשי.

הסיפור השני הוא על אב בית שנהג בנאמנות כלפי מנהל בית הספר. בעבודתו היתה לו העדרות של מספר שעות, אך הוא היה פטור מלשלם עליהן. הוא "התעקש" לשלם ומצא דרך מעניינת לעשות זאת.

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.