הסיפור שייך למאמר פרשת וישב: אחריות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מאוחר כבר, דן, לך לישון" ניסתה אמא רחל לזרז את דן, תלמיד כיתה ו', חבר בתנועת "בני עקיבא", סניף נס ציונה. דן עסק בהכנת כרזה לחדר השבט שלו בסניף.

"אמא, אולי שכחת, אבל השבוע התחיל חודש 'הארגון', ואת זוכרת משנה שעברה את כל ההכנות והעיסוקים שלנו, נכון?"

"נכון, דן, אבל כדאי 'לפזר' את המשימות על פני החודש, ובכל יום לעשות מעט"

כך התנהלה השיחה בין דן לאמא למשך דקות ארוכות, שיחה שמוכרת להרבה הורים לחניכי תנועת נוער, בתקופת חודש "הארגון", ביחס להכנות לקראת "שבת הארגון" שבצאתה מכריזים את שם השבט החדש.

דן שייך בשנה זו לשבט "מעלות", השם הזמני לכל חניכי בני עקיבא בכתות ו' ברחבי הארץ. חניכים אלה ממשיכים חברותם בסניף כ"חבריה א' " עד סוף כיתה ח'. בכיתה ט' ייכנסו ל"חבריה ב' " ויזכו לשם שבט חדש שילווה אותם כל הזמן.

"חברים יקרים, ה' עמכם!" פתח אבישי הקומונר של סניף "בני עקיבא" בנס ציונה את הודעתו במפקד ב"שבת הארגון". "הערב, ,במוצאי שבת, בשעה תשע, נתכנס כולנו בגן העצמאות של העיר לכבוד הכרזת שם השבט החדש."

חניכי כל השבטים עמלים כבר חודש ימים בהכנת הצגות בנושאי משנה של הנושא השנתי הכללי – "אחריות", הנושא שהוחלט עליו בישיבת ההנהלה הארצית. כל שבט קיבל בתחילת השנה, דרך מדריכיו, את תכני הנושא המשני ועל בסיס התכנים הכינו החניכים הצגות שאליהן הוזמנו הוריהם. בהצגות שיחקו החניכים עצמם והן התקיימו באולם המתנ"ס.

מוצאי שבת. השעה תשע מתקרבת, עשרות רבות של חניכים עושים את דרכם מאולם המתנ"ס , לגן העצמאות. לקראת ערב זה הוכנה כרזה גדולה העשויה מלבדים הלפופים על כבל ברזל ארוך. הכרזה כללה את המשפט "יד אחים לכם שלוחה" המשפט הפותח את המנון התנועה, וגם, בהמשכה, את שם השבט החדש. כמובן, שם השבט כוסה בשלב זה, עד לחשיפתו במעמד כל החניכים. כרזה זו הוכנה כבר ביום ששי ונתלתה בין שני עמודים. את הכרזה ידליקו במעמד החניכים ואז גם ייחשף שם השבט.

"חברי התזמורת של הסניף, מתבקשים לתפוש מקומם" פתח אבישי את הודעתו לקראת הדלקת הכרזה. "לפני תחילת המעמד, אבקש להודיע הודעה חשובה לכל החניכים הגרים בשכונות המרוחקות. שימו לב. חברים מחבריה ב' ילוו כל חניך עד לביתו. עליכם להתרכז בפינה הימנית של הגן, ומשם תצאו בליווי החניכים."

"חניכים יקרים, למדנו במשך כל השנה את הנושא השנתי 'אחריות' לסעיפיו הרבים. אני שמח לציין שהלימוד התבטא גם בשטח. לא פעם מצאתי חניכים שגילו אחריות כלפי חברים אחרים הצעירים מהם, כלפי ציוד, כלפי כבודו של מדריך שלא יטרח מדי להשגת שקט. אשרינו שהלימוד אינו מן השפה ולחוץ ורק 'לצאת ידי חובה', אלא הוא מופנם בלבנו ובהתנהגותנו היומיומית. דברי אלה רומזים לשם השבט החדש…"

ברגע זה, כשסיים הקומונר אבישי את המילה "החדש" הודלקה הכרזה. משפט ההמנון הואר באש וגם שם השבט החדש…"הנני" !

לקול תרועות המון החניכים ונגינת התזמורת, פתחו כולם בריקודי שמחה למשך דקות ארוכות.

במהלך הריקודים ביקש אבישי רשות להפסיק לשתי דקות.

"האם הבנתם את הקשר בין המלים 'אחריות' ו'הנני' ? נכון…'הנני' היא הכרזת נכונות לעמוד במשימה שמתבקשת, כלומר גילוי אחריות רבה למשימה, לתפקיד שנדרש ממך. אני מאחל לכם, תלמידים יקרים, להפנים את הערך אחריות וזה גם יבטא את הנכונות שלכם באמירה 'הנני' "

אבישי המתין עד שאחרון תלמידים ייצמד לחניך מחבריה ב' ללוותו הביתה. אך ברגע האחרון התברר ש…

"המדריך, סליחה, התאחרתי עד עכשיו, כי עזרתי לנקות את הגן, האם ישנם עדיין מלווים?" שאל אשר, חניך צעיר מחבריה א' את אבישי.

"מצטער, לא. האחרון עזב את המקום לפני מספר דקות. אך אל דאגה, אתה תקבל ליווי הביתה. המתן כאן בבקשה כחמש דקות" החניך המתין כשהוא נבוך, חושב: מה יעשה עבורו הקומונר בשעה כה מאוחרת – עשר בלילה!

"זהו, סיימתי מה שצריך לעשות. בדקתי שכל אחד סיים את תפקידו והלך הביתה. עכשיו, נוכל להתחיל לצעוד לביתך, מסכים?"

"מאד לא נעים לי…אני מצטער להטריח אותך, אתה ודאי עייף מכל התפקידים שהיו באחריותך הערב" ביטא אשר את צערו.

"אשר, מתאים לי בדיוק לעשות זאת הערב. הרי זוהי אחריות. זה מתאים גם לשם השבט החדש – 'הנני'. אנחנו כאן, כולנו, המדריכים ואני, לרשותכם, שתרגישו טוב ותרגישו נוח לבקש כל שתצטרכו."

אכן, אבישי אמר ועשה. הוא ליווה את חניכו אשר עד לביתו, הוא הרגיש בכך מילוי אחריות הנדרשת ממנו כקומונר.

היכן פוגש ערך זה את הפרשה?

דאגתם של ראובן ויהודה לשלומו של יוסף באה מתוך תחושת אחריות כלפיו. זהו מקור חשוב ללימוד ערך האחריות. יתכן וגם אבישי למד מהם לנהוג באחריות גדולה.

הצעת דיון

  1. מהי אחריות? תנו דוגמה לנושאי אחריות
  2. האם ניתן לזהות אחריות גם אצל חניכי "חבריה ב' "? פרטו.
  3. האם יכל הקומונר להציע פתרון אחר לחניך שאחר את הליווי?
  4. מה הייתם עושים במקום הקומונר? איך הייתם אתם מגבים למצב זה?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.