חיים נכונים הם אלה המנוהלים על בסיס ערכי. פרשת "בלק" מלמדת אותנו על חומרת הנאמנות הבין-זוגית שחייבת להיות בין ההורים, זוהי קדושה, והפכה הוא חילול ה'.

העולם שה' ברא מיוסד על ערכים מהותיים ביותר. אחד מהם הוא קדושה, מהות רוחנית הקיימת בתחומי החיים השונים. רוב בני האדם משייכים ערך זה למקומות ולזמנים, כגון בית מקדש ובית כנסת במקומות, ושבת וחג בזמנים. אך, בעצם, מטרת ה' היתה והינה החלת ערך זה על כל תחום בחיים, בעיקר על חיי האדם. בפרשת "בלק" מלמדת התורה על משמעותה של התנהגות הפוכה, על חילול ה' שנגרם על ידי עם ישראל בשהותם במדבר. 

מהי קדושה

כאמור, קדושה היא ערך רוחני הנלווה לכל תחום בחיים. היא מימד רוחני המחייב התנהגות התחומי החיים השונים, המבוססת על ערכים רוחניים, הנבדלים בדרך כלל מהרגלי בני האדם, או מתפישת עולמם. למשל, בתחום האכילה, עם ישראל חייב להיבדל ממאכלים מסוימים. היבדלות זו היא קדושה. דוגמה נוספת – התנהלות חברתית. המצוות שבין אדם לחברו, נועדו לקדש אותנו, להבדיל אותנו מהתנהגות שרירותית רצונית, שמניעיה הם דחפים רגשיים או השפעות חיצוניות שמקורן בתרבות זרה.

חילול ה' בפרשתנו

כשם שקדושת האכילה מחייבת אותנו להיבדל מאומות העולם באכילה, למשל – רק בעלי חיים מסוימים כשרים, כך גם קדושת חיי המשפחה מחייבת אותנו להימנע מלהתחתן עם גוי/ה. קדושת המשפחה נחשבת ביהדות כחמורה ביותר. היא אחת משלוש העברות שחייב כל יהודי למסור נפשו על קיומה! לצערנו הרב, בשנת הארבעים, הצליחו בנות מואב ומדין לפתות רבים מבני ישראל בזנות. היה בכך חילול שם ה'! כשעוברים על רצון ה' שציווה אותנו לקדש את שמו, הרי זה חילול ה'.

בהתאם לחומרת העברה היה גם העונש: מלבד החוטאים שנענשו, פרצה, בנוסף לכך, מגפה גדולה בעם, ומתו עשרים וארבעה אלף מישראל! למעשה, עלולים היו הרבה יותר למות, אלא שהמגפה נעצרה בזכות פנחס שקינא לכבוד ה' והרג את אחד המכובדים שנכשל בעברה – זמרי בן סלוא נשיא שבט שמעון. פנחס הרג אותו יחד עם המדינית שחטא בה.

חילול ה' בימינו

כמובן, נעים היה יותר לכתוב כאן על קידוש ה' בימינו, אך בגלל חומרת הנושא כדאי להציף את הנושא השלילי, כדי לתרום אולי לעוררות מצדנו למה שדרוש תיקון. חיי המשפחה היו מאז ומעולם ה"פינה החמה" של כל אדם, בין בישראל ובין באומות העולם. שמחה ושלווה היה מוצא כל אחד מבני המשפחה בכל עת שהיה נמצא בחיק המשפחה, ליד ההורים, האחים והאחיות. כשנגרם משבר בהרכב המשפחתי, גירושין, או, חיללה פטירה של מי מבני המשפחה, צער גדול נגרם לכל אחד מבני המשפחה, ולפעמים כזה שקשה לאחות אותו. אך, בעוד שמשבר הנגרם מאסון, אין לנו שליטה עליו או יכולת למנעו, הרי שמשבר הנגרם בגלל שרירות לב, או תאוות יצרים, ניתן בהחלט למנעו. המפליא בכל התיאור הזה הא שישנם אנשים הנוהגים בחוסר אחריות וגורמים משבר במשפחה, כתוצאה מכניעה לתאווה מצדם, למשל כשאחד ההורים בוחר לוותר על הקשר עם בן/בת זוגו ועובר לחיות עם מישהו/י אחר/ת. דבר זה נחשב לבגידה, כמובן, ויש להתייחס לכך בכל חומרת הדין, מבחינה משפטית, אך בהתייחסות ערכית למקרה, צריך לדעת שיש כאן גם חילול ה', כי הוא ציווה אותנו על קדושת התא המשפחתי, והנה אחד מההורים נכנע לתאוותו, וגרם בכך למשבר משפחתי ולחילול שם ה'.

המשברים בתחום המשפחה גדולים בדורנו מסיבות שונות, ביניהן – השפעה גדולה של תרבות המערב שהחדירה לתא המשפחתי את החשיפה הגדולה לחיים נהנתניים, "חופש" בלתי מוגבל בחיי אישות ועוד. אחריות גדולה מוטלת עלינו לשמור על שלמות התא המשפחתי ולזאת נדרשים אנו לאמץ חיי קדושה שמקורם ביהדות.

בהצלחה לכולנו.

היכן פוגש ערך זה את ילדינו

עולם המדיה נמצא בימינו בתהליך פיתוח מואץ. המרשתת מלאה בתכנים שונים שללא סינונם ואף חסימה לרבים מהם, עלולים הילדים להיחשף לתכנים פוגעניים. הורים הדואגים לשלום נפש ילדיהם, ולא רק לשלומם הפיזי, חייבים להיות ערים לכך, ולבדל את ילדיהם מתכנים אלה. בכך יזכו לתא משפחתי קדוש, נבדל מהעולם ה"נוצץ" שמסביבו.

הערה: הזכרנו את תגובת פנחס על חילול ה' – תגובה שבזכותה פסקה המגפה הקשה. לא הרחבנו בכך, כי מדובר בנושא רחב מכדי להוסיפו כאן.

סיפור ילדים: חילול ה'

הסיפור הוא על תלמידים שגרמו בהתנהגותם נזק חמור לבית ספרם. במהלך טיול שנתי ישנו התלמידים באכסניה והשאירו שם אי סדר ולכלוך רב. הם אמנם חזרו לסדר ולנקות, אך זה קרה אחרי  שמנהל המקום התלונן בפני האחראים עליהם. שמו הטוב של בית הספר נפגע מאז.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.