המשמעות המקובלת למעמד הר סיני מתיחסת לאירוע שבו כרת ה' ברית אתנו ונתן את התורה. פרשת "ואתחנן" מלמדת שישנה גם משמעות פנימית – להשפיע יראה על עם ישראל.

לרבים מאתנו מוכר השם "הר סיני", ולא פחות גם יודעים באיזה הקשר הוא מוכר לנו. ליד ההר הזה עמדו רגלי אבותינו לפני כשלושת אלפים ושלש מאות שנה וכרתו ברית עולם עם הקדוש ברוך הוא, על פי התכנית שהתווה למשה רבנו בגילוי אליו בסנה (צמח קוצני מדברי שבערה בו אש ובה התגלה ה' אל משה). אירוע זה כונה מאוחר יותר בשם "מעמד הר סיני". במעמד זה היתה התגלות נדירה, חד פעמית, של כבוד ה' אל בני אדם:

"ה' אֱ'לֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב. לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת ה' אֶת הַבְּרִית הַזֹּאתכִּי אִתָּנוּ, אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּיםפָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵש." (דברים, ה:ב-ד)

התגלות נבואית שבה התעלו בני ישראל למדרגת נביאים. ה' השמיע להם את הדברות והם שמעו ואף ראו את קול ה'. איננו יכולים לתאר עובדה זו בגלל מגבלה אנושית, אך היא נחרתה בלב כולם והועברה מדור לדור עד ימינו אנו. קול ה' היה חזק מאד ומפחיד, ועם ישראל לא יכל לשאת אותו. לאחר ששמעו את שתי הדברות הראשונות, פנו בבקשה למשה רבנו שישמיע הוא להם את הדברות, כי עלולה נשמתם לפרוח אם יוסיפו לשמוע ישירות את קול ה'. תגובת משה לבקשתם היתה חיובית. תחילה הרגיע אותם ואחר כך הוסיף להם הסבר למה שחוו – מסר לדורות – משמעות המעמד לו זכו.

מהי המשמעות של שמיעת קול ה' באופן ישיר

הפחד הוא רגש לא נעים. הפחד מעורר את הדמיון והאדם מדמיין שעוד מעט הוא ייקלע לסכנה מסוימת. הפחד של העם במעמד הר סיני היה שחייהם בסכנה, והמשך שמיעת קול ה' עלולה להמיתם. משה רבנו הקרוב כל כך לה' ויודע את סוד המעמד, הסביר להם שדמיונם מטעה אותם. אין כל חשש מהמשך שמיעת קול ה'. ה' רוצה בהמשך חייהם ותחושת הפחד שהתעוררה בלבם היתה לה מטרה. וזו לשון הכתוב בפניית העם למשה ובתשובתו להם, במקור, בפרשת יתרו,  ובחזרה – בפרשתנו.

בפרשת יתרו:

"וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת הָהָר עָשֵׁן; וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.  וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה; וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱ'לֹהִים, פֶּן נָמוּת.  וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ, כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱ'לֹהִים; וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ." (שמות, יט:יד-טז).

ובפרשתנו:

"וַיְהִי כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת הַקּוֹל מִתּוֹךְ הַחֹשֶׁךְ, וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ; וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כָּל רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם וְזִקְנֵיכֶם.  וַתֹּאמְרוּ: הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱ'לֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ, וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ; הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱ'לֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי.  וְעַתָּה, לָמָּה נָמוּת, כִּי תֹאכְלֵנוּ הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת; אִם יֹסְפִים אֲנַחְנוּ לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל ה' אֱ'לֹהֵינוּ עוֹד, וָמָתְנוּ.  כִּי מִי כָל בָּשָׂר אֲשֶׁר שָׁמַע קוֹל אֱ'לֹהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ, כָּמֹנוּ, וַיֶּחִי.  קְרַב אַתָּה וּשְׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יֹאמַר ה' אֱ'לֹהֵינוּ; וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱ'לֹהֵינוּ אֵלֶיךָ, וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ.  וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קוֹל דִּבְרֵיכֶם בְּדַבֶּרְכֶם אֵלָי וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי, שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל דִּבְרֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבְּרוּ אֵלֶיךָ, הֵיטִיבוּ, כָּל אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ.  מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֺתַי כָּל הַיָּמִיםלְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם, לְעֹלָם." (דברים, ה:יט-כה)

מעמד הר סיני היה חד פעמי. ה' בוחן הלבבות ויודע מחשבות בני האדם ידע מראש שלאחר המעמד קיים חשש שהוא יישכח ומשמעותו תלך ותיעלם. לכן הופיע לפני כל ישראל במעמד מיוחד בהרבה מובנים והשמיע להם את קולו המפחיד כל כך כדי שזכרון המעמד יהיה מלווה ביראת ה' – יראה המביאה להימנעות מחטא, יראת הרוממות, כלומר פחד הנובע מהערכה ויחס מרומם לה', משל למי שנמנע מלעבור על דברי אביו, לא מחשש לעונש, אלא מיחס כבוד ויראה שיש לו כלפיו.

סכנת שחיקה של רגש היראה

ישנה מצוות זכירת מעמד הר סיני לדורות ואיסור לשכחו:

"רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ; וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ, וְלִבְנֵי בָנֶיךָ.  יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱ'לֹהֶיךָ בְּחֹרֵב, בֶּאֱמֹר ה' אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָיאֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה, וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן". (דברים, ד:ט-י)

זכירת המעמד והעברתו מדור לדור, מטרתה לשמר את החוויה הרוחנית הגדולה שחוו אותה אבותינו, את יראת ה' שתגרום לקיים מצוותיו ולהימנע מעברות.

ובכל זאת, כשרואים בימינו מי שאינו חווה את מעמד הר סיני, הרי זה מפני שאינו חווה את המצוות עצמן. כלומר, סוד זכירת מעמד הר סיני הוא בהחייאת התורה והמצוות בכל דור, ראיית התורה כנצחית ורלוונטית בכל יום, מחויבות לקיום המצוות מאז ולתמיד. מי שזוכה לכך, חי בלבו את המעמד לנצח.

היכן פוגש ערך זה את ילדינו

משמעת של ילדים להוריהם נותנת משמעות להיותם ילדים להורים הגדלים והולכים לקראת בניית בית משלהם. ממעמד הר סיני למדים אנו שיש ליצוק תוכן ומשמעות לחיים, כך שיהיה לכולם ענין ליטול חלק בהם, ליהנות ואף להכיל בקורות.

סיפור ילדים: משמעות מעמד הר סיני

הסיפור הוא על משפחה ברוכת ילדים שזכתה בתואר "משפחה שכזאת" בזכות התנהלותה המיוחדת – התנהלות שבה יש משמעות להוראות, התנהלות הנראת להורים פשוטה ומחויבת, אך בעיני רבים כבר לא נראת מעשית.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.