הצניעות נתפשת כערך השיך לנשים בלבד. פרשת "נח" מלמדת שגם גברים מחויבים בצניעות גופם, ואף מפרטת את ההתיחסות החיובית והשלילית לשותפים בארוע מביך שקרה לנח.

הערת העורך: אמנם נושא זה עלה לאתר רק לפני שבוע, אך הגורם המזמן הכריע, ועלינו להיזקק לנושא גם בפרשתנו זו. אולי יש בכך רמז לנחיצות הנושא…

צניעות נזכרת בדרך כלל בהקשר להופעה חיצונית של נשים. פרשת "נח" מלמדת אותנו שצניעות הגוף שייכת גם לגברים. בהמשך נרצה להראות שצניעות היא גם ערך התנהגותי כללי. בפרשתנו הנושא מופיע בהקשר לאירוע מביך ביותר. ההתיחסות של מספר דמויות שהיו עדות למראה היתה שונה זו מזו והתורה מסיימת את תיאור האירוע בהתיחסות ערכית לכל אחת מדמויות אלה.

נושא הצניעות בפרשתנו

נח היה "אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו:אֶת הָאֱ'לֹהִים, הִתְהַלֶּךְ נֹח(בראשית, ו:ט). כשיצא מן התיבה ביקש לנטוע כרם ליישוב העולם. הוא כנראה היה הראשון שנטע כרם. הוא גילה שבנוסף לפרי הגפן, הענבים, הטעימים והחשובים, יש לפרי זה גם מיץ. הוא סחט להנאתו מיץ מהענבים והתוצאה היתה לא נעימה. כך מתארת התורה את התפתחות האירוע:  "וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע כָּרֶם.  וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה" (בראשית, ט:כ-כא). שתיית היין היתה חדשה לו, ועוד יותר – המודעות להשלכותיה, ודאי היתה חסרה לו. לכן הגיע לשכרות ולא היתה לו שליטה על התנהגותו הפיזית. מראהו ללא בגדים הביך את הראשון בבנים שגילה זאת – חם – והלה מיהר להודיע לאחיו שבחוץ. האחים התעשתו מייד ולא התפתו להצטרף למחזה המביך, אלא מייד חשבו על המשמעות של מראה זה – בזיון אביהם!!! מייד לקחו את בגד אביהם, הלכו אחורנית כשפניהם לכוון הפתח, ולא לאביהם, וכיסו אותו בבגדו. בכך שמרו על כבוד אביהם. וכך מתארת התורה את הדברים:

"וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו; וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ.  וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה, וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם, וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית, וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם; וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ". (בראשית, ט:כג-כג)

נח התעורר מיינו, שמע את מה שקרה וכיצד התנהג כל אחד מבניו. הוא ראה בחומרה רבה את התנהגות חם, מצד אחד, ואילו את התנהגות שם ויפת – בהערכה  רבה. את חם קילל קללה נמרצת! ואילו את שם ויפת בירך בברכות יפות:

"וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ; וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן.  וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַןעֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיווַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱ'לֹהֵי שֵׁם; וִיהִי כְנַעַן, עֶבֶד לָמוֹיַפְתְּ אֱ'לֹהִים לְיֶפֶת, וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם; וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ". (בראשית, ט:כד-כז).

חם התקלל להיות עבד לשני אחיו, שם שיזם את פעולת הגנת כבודו של אביהם, זכה להשראת השכינה – ממנו יצא אברהם אבינו, ובהמשך – עם ישראל, יפת – זכה לעושר רוחני כללי: פילוסופיה, אומנות וכו'. הפרשנים מזהים את עמי אפריקה כצאצאי חם, את היוונים כצאצאי יפת ואת עם ישראל כצאצאי שם.

התורה ייחדה 8 פסוקים לפרשת שכרות נח, כדי ללמדנו מספר פרטים בנושא הצניעות:

  • מכאן ולהבא יידע כל שותה יין את הסיכון שבשתייה מופרזת.
  • לא כל סקרנות היא חיובית. כשנקלעים למצב מביך, צריך להתגבר על יצר הסקרנות, ולחשוב חשיבה יצירתית איך מצמצמים את המבוכה.
  • לאחר האירוע, צריך לבא חשבון עם כל מי שנטל חלק באירוע המביך, הן עם מי שנהג חיובית והן עם מי שניצל זאת לרעה.

משמעות רחבה לערך "צניעות"

כאמור, ביהדות ישנה משמעות רחבה לערך "צניעות", בנוסף להקשר הידוע ביחס ללבוש. בויקיפדיה מנוסחים הדברים בקצרה:

  • מתינות בפעולותיו של אדם או בהופעתו החיצונית, כאשר הוא לא רוצה למשוך תשומת לב מופרזת.
  • הסתפקות בצרכים מינימליים ובסיסים יותר. באכילה, בלבוש או ברכוש.
  • הכרת האדם בערך עצמו, ללא גאווה והתנשאות על האחר) ענווה).
  • צניעות שקרית או מזויפת, צורה של התרברבות דרך השמצה עצמית מוגזמת, הצטנעות.

מיכה הנביא (ו:ח) מגדיר בקצרה את מה שה' מבקש מהאדם: "הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה טּוֹב; וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ? כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱ'לֹהֶיךָ" מהי משמעות ההוראה "וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱ'לֹהֶיךָ"? הצנעה היא הסתרה. כלומר, האדם נדרש להסתיר את הליכותיו הטובות, לא להתגאות בהן, לנהוג בענוה.

מה גרוע כל כך בחוסר צניעות בלבוש?

האדם מופעל על ידי שני מרכזי חיים: הרגש והשכל. הרגש מושך אותו לעשייה שתתן סיפוק לרגשותיו ואילו השכל מושך אותו לעשייה שתבטא את מהותו, את יכולת החשיבה שלו, את נשמתו. לא פעם קורה שהאדם נקלע למעין מאבק או מתח בין שני כוחות אלה. למשל, אם עובר הוא ליד מסעדה ומריח אוכל מוכר, עשוי הוא להתגרות ולהימשך להיכנס ולאכול, אך השכל מנסה להניא אותו מסיבות שונות ( כספית, בריאותית כו'). הופעת אשה בחוסר צניעות בפני גבר, עשויה לגרום אצלו גירוי יצרי-רגשי. השכל הישר ינסה להניא את הגבר מתגובה מעשית, אך לא תמיד יצליח. מה אז יקרה? גם אם תהיה "רק" הטרדה כגון שליחת מלים בסגנון זול לעבר האשה או יותר מכך, הרי שהוא יבטא בכך כניעה לרגש התאווה שהתעורר בו, וידחה את ההוראה השכלית, המפוקחת שעליו להימנע מהטרדה ולהתגבר על יצרו. במסגרת זו לא נרחיב את העיסוק מעבר ל"נגיעה" זו.

צניעות הגברים

כאמור, הצניעות בלבוש אינה נדרשת רק מהנשים, אלא גם מהגברים. על הגברים להימנע מהופעה מגרה, הן בסגנון הלבוש והן בטיפוח "צעקני" של הגוף, כגון התבשמות, עיצוב שיער וכדומה, ובעיקר לנהוג בצניעות בתגובות ביחס להופעה לא צנועה של נשים – להימנע מהתבטאויות מיותרות וכו' – פשוט להתעלם ולהמשיך בדרכם. 

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

כידוע, חינוך טוב מתחיל בבית. ילדים שרואים את הוריהם נוהגים בצניעות, תתפתח אצלם מודעות לכך וכשיגיעו לגיל ההתבגרות לא יתקשו בהקפדה על לבוש צנוע.

סיפור ילדים: צניעות

הסיפור הוא על מנהלת בית ספר שהתמודדה בדרך מקורית בבעיית חוסר הצניעות בבית ספרה. היא הצליחה לשכנע את ראש העיר שיסבסד רכישת בגדי נערות בעיצוב מיוחד שהוזמן ממעצבת אופנה. כל בגד נמכר במחיר סמלי ובנות בית הספר עברו ללבוש בגדים יפים וגם צנועים.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.