שימוש בתפקיד כלשהו כרוך באחריות. ככל שהתפקיד גדול יותר כן גדלה האחריות כלפי מילואו כנדרש. פרשת "תצוה" מלמדת שדרושה הכנה מלאה ומפורטת לקראת קבלת תפקיד.

חברה מתוקנת מתנהלת על ידי מערכות שונות המקיפות את כלל תחומי החיים הציבוריים שלה. בכל מערכת ממונים פקידים הלומדים את תפקידם, ואמורים, כל אחד מהם, למלא את תפקידו כראוי, בהתאם להכשרתו. פקיד שלא הוכשר כראוי, לא טוב שיישא בתפקיד כלשהו. הכנה לתפקיד היא חיונית להצלחתו של התפקיד ושל הפקיד. ככל שהכנת הפקיד תהיה טובה יותר, כך תפקודו יהיה מוצלח יותר. פרשת "תצוה" מלמדת על הכנה מדוקדקת ואחראית של משה את הכוהנים לקראת עבודתם במשכן.

הכנה לתפקיד בפרשתנו

המשכן נבנה ונחנך. בחנוכת המשכן נכח כל עם ישראל וראה את כבוד ה' מופיע במשכן בירידת האש מן שמים! בראותם זאת פצחו כולם בשירה והודו לה' ואמרו: "רננו צדיקים בה' לישרים נאוה תהילה" (סדר עולם רבה פרק טו). תיאור חנוכת המשכן מובא בפירוט בחומש "ויקרא", פרשת "שמיני". כדי להגיע לאירוע כה מוצלח, נדרשה הכנה משמעותית ואחראית. משה רבנו היודע היטב מהו המשכן, מהי המשמעות של השראת השכינה בו דרך קבע, עמד ושימש ככהן במשך שבוע ימים ולימד את אחיו אהרן הכהן ואת בניו את כל פרטי העבודות השונות, כולל הלבשתם את בגדי הכהונה בסדר הנכון. בפרשתנו מופיע הציווי על כך, ואילו הביצוע עצמו מתואר בחומש ויקרא, פרשת "צו". וכך מצווה ה' את משה בפרשתנו:

"וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָהֶם, לְקַדֵּשׁ אֹתָם לְכַהֵן לִילְקַח פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר, וְאֵילִם שְׁנַיִם תְּמִימִםוְלֶחֶם מַצּוֹת, וְחַלֹּת מַצֹּת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן, וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן; סֹלֶת חִטִּים תַּעֲשֶׂה אֹתָם. וְנָתַתָּ אוֹתָם עַל סַל אֶחָד, וְהִקְרַבְתָּ אֹתָם בַּסָּל; וְאֶת הַפָּר וְאֵת שְׁנֵי הָאֵילִםוְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד; וְרָחַצְתָּ אֹתָם בַּמָּיִםוְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים, וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן אֶת הַכֻּתֹּנֶת, וְאֵת מְעִיל הָאֵפֹד, וְאֶת הָאֵפֹד וְאֶת הַחֹשֶׁן; וְאָפַדְתָּ לוֹ, בְּחֵשֶׁב הָאֵפֹדוְשַׂמְתָּ הַמִּצְנֶפֶת עַל רֹאשׁוֹ; וְנָתַתָּ אֶת נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ עַל הַמִּצְנָפֶתוְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ; וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹוְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב; וְהִלְבַּשְׁתָּם כֻּתֳּנֹת.  וְחָגַרְתָּ אֹתָם אַבְנֵט אַהֲרֹן וּבָנָיו, וְחָבַשְׁתָּ לָהֶם מִגְבָּעֹת, וְהָיְתָה לָהֶם כְּהֻנָּה לְחֻקַּת עוֹלָם; וּמִלֵּאתָ יַד אַהֲרֹן וְיַד בָּנָיווְהִקְרַבְתָּ אֶת הַפָּר לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד; וְסָמַךְ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם, עַל רֹאשׁ הַפָּרוְשָׁחַטְתָּ אֶתהַפָּר… (שמות, כט:א-מב)

תיאור מפורט הנמשך על פני יותר מארבעים פסוקים. לאחר תיאור זה מופיעה הבשורה הגדולה – תכלית כל העבודות הללו:

"וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל; וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִיוְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ; וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִיוְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא'לֹהִיםוְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ'לֹהֵיהֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לְשָׁכְנִי בְתוֹכָםאֲנִי ה' אֱ'לֹהֵיהֶם (שמות, כט:מג-מו)

תכלית בניית המשכן היא השראת השכינה בישראל – הביטוי לברית שכרת ה' עם בני ישראל בהר סיני, והמקום שיקרב את ישראל למימוש הברית הזאת.

הכנה לתפקיד בימינו

אין ספק שהצלחת פקיד בכל תחום שהוא תלויה הרבה בהכנתו. אמנם מרכיבים נוספים שותפים לכך, אך ההכנה נחשבת למרכיב בסיסי. כולנו מוקפים במוסדות, משרדים ובהם משמשים פקידים ברמות שונות של אחריות. עין פשוטה, גם לא מקצועית, יכולה להבחין ברמת הצלחתו של אדם בתפקידו. לא נוכל תמיד לדעת אם אותו פקיד מוצלח הוכן והוכשר לתפקידו, אך אם נבדוק נגלה שאכן רובם הוכשרו כראוי.

בכל זאת, עדים אנו גם למינויים שלא על בסיס הכנה, אלא כאלה הבאים משיקולים לא ענייניים (פוליטיים, אינטרסנטים וכדומה). לצערנו הרב, שומעים אנו שזה קורה גם כשמדובר בתפקידים אחראיים, במשרדי ממשלה ואחרים. הצער על כך הוא לא רק משום שיש כאן אי יושר, אלא גם בגלל הנזק העלול להיגרם מכך. ככל שהתפקיד יותר אחראי, כך הנזק שעלול להיגרם עלול להיות יותר גדול.

פרשתנו מלמדת שגם אנשי מעלה כאהרן ובניו נדרשו להכנה משמעותית לתפקידיהם, טרם ישמשו בהם. יתרה מכך, לאחר הכשרתם, חוייבו לציית לכל ההוראות שקבלו במהלך הכשרתם ואחריה, הוראות שלוו באזהרות על עונשים חמורים!

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

הורים אוהבים את ילדיהם, דואגים לכל צרכיהם. אחד הערכים החשובים שכדאי שילמדו הילדים מהוריהם הוא שבחיים צריך כל אדם לקבל הכשרה לכל תפקיד/מקצוע בו יבחר לעבוד. הכשרה זו, שבאה בדרך כלל במסגרת לימודית מסודרת, בדרך כלל עברו גם ההורים. לכן, טוב יעשו אם ישבו על ילדיהם ויספרו להם על מסלול ההכשרה, ההכנה לתפקיד/עיסוק בו הם עוסקים, על הקשיים ועל ההצלחות שבמהלך ההכשרה וכו'. כך יכינו את ילדיהם לחיים במובן זה שהחיים אינם סוג של "פיקניק" ו"בשביל לחיות צריך לעבוד".

סיפור ילדים: הכנה לתפקיד

הסיפור הוא על ראש עיר שבאופיו מקפיד מאד על תפקוד נכון ונאמן של עובדי העירייה. באחד מבתי הספר בעיר חיפשו מועמדת לניהול בית הספר. צוות המורים נחלץ לחפש אחר מועמדת. הגיעה הצעה של מנהלת לשעבר עם שבחים על עבודתה. היא נשלחה לריאיון אצל ראש העיר. למרות שגם הוא התרשם ממנה לטובה, התנה את כניסתה לתפקיד בהתחלת תהליך הכשרה לניהול במקביל לעבודתה.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.