הסיפור שייך למאמר פרשת אחרי מות: נזק באכילת דם. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, השבוע הגיע אלינו תלמיד חדש. שמו אברהם, אך אביו הודיע למורה שהמשפחה לא התגיירה עדיין."

"איך קבלתם אותו? האם יכולתם לתקשר אתו?"

"שמחנו אתו על שהצטרף לכתתנו. בהפסקה גם עשינו לו סיור היכרות עם האגפים השונים של בית הספר. שוחחנו אתו בעברית. הוא עדיין לא שולט בשפה, אבל בהחלט ניתן לתקשר אתו"

משפחת בן אברהם הגיעה לקצרין הישר מאולפן הגיור בו הם לומדים יהדות וגם עברית.  תהליך הגיור נמשך כשנה ובני המשפחה עומדים לקראת סיום התקופה, אך עדיין נחשבים הם גויים מבחינה הלכתית.

שבוע לאחר הגעת אברהם לכיתה, הגיע אביו וביקש מהמורה רשות להזמין את כל התלמידים, חבריו של אברהם, למסיבת יום הולדת שתתקיים בביתם. המורה כיבדה את בקשתו, אך לאחר שעזב את הכיתה, הוסיפה מספר משפטים שלא בנוכחות הבן אברהם:

"תלמידים יקרים, יש לנו משימה מיוחדת. שמחנו עם אברהם בהגיעו אלינו והנה הוא כבר מזמין אותנו להשתתף בשמחתו, אך עלינו לזכור שצפויה לנו בעיית כשרות. מי שעדיין לא סיים את תהליך הגיור שלו, אסור לאכול מאפה שאפה. לכן, מאחר וכצפוי, אמו תכין עוגת יום הולדת, נצטרך לקבל עצה מרב בית הספר כיצד לנהוג למעשה."

דוד כהן, חברו של אברהם לכיתה, הגיע הביתה וסיפר לאמו את כל ענין המסיבה.

"יש לי עצה קטנה" הגיבה אמו של דוד. "אני אפנה לאמו של אברהם בהצעה לסייע לה בהכנות למסיבה ואומר לה שאת העוגה המיוחדת אני אכין. מה דעתך דוד?"

"וואו, אמא, זה רעיון ממש מצוין. אני מקוה שהיא לא תסרב"

"גם אני מקווה"

אכן, פנתה אמו של דוד לאמו של אברהם. היא הקדימה ותארה בפניה את התכנית הצפויה והמקובלת בעיני החברים לכיתה, תכנית הכוללת משחקי חברה וכו', כך שההכנות למסיבה יהיו רבות ולא קלות למי שעדיין לא ותיק בנושא, לכן היא מציעה את עזרתה, ברצון, להכין את העוגה המיוחדת במקומה.

"תודה רבה לך גברת כהן. אני ממש נרגשת מהאהבה שכולכם מעניקים לנו. את צודקת שההכנות רבות ואם באמת לא קשה לך, אשמח שתכיני את העוגה"

לאחר שהסכימה אמו של אברהם להצעה, התקשרה אמו של דוד למורה.

"הלו, ערב טוב, כאן אמו של דוד כהן. יש לי הפתעה עבורך ועבור כל הכיתה…פתרתי את בעיית המאפה של מסיבת יום ההולדת. "

"איך עשית זאת? האם ניגשת לרב בית הספר במקומי?"

"לא, חלילה, לא הייתי עושה זאת ללא קבלת רשותך. פשוט, פניתי לאמו של אברהם והצעתי לה עזרה בהכנות, והגדרתי את הצעתי בעזרה בהכנת העוגה, שאכן היא באמת מיוחדת בהכנה. לאחר שהביעה הסכמתה תוך שהיא מודה לי מאד, התקשרתי לבשר לך על כך"

"אני ממש מודה לך גברת כהן ומאחלת לך הרבה שנות בריאות ושמחה. בהזדמנות זו אוסיף שפניתי לרב בית הספר ושאלתי אותו אם עשויה להתעורר בעיה נוספת בענין המסיבה והוא השיב בשלילה, ואמר שרק העוגה מהווה מכשול, והנה זכית לפתור לכולנו את הבעיה היחידה הזאת."

מסיבת יום ההולדת התקיימה כמתוכנן, ובשמחה מיוחדת, ולא היה ניכר בהבדל בינה לבין מסיבות אחרות של חברים מהכיתה, והעיקר שאף אחד ממשפחת בן אברהם לא ידע על הכנת העוגה על ידי גברת כהן, פרט לאם עצמה (מחשש שיחקרו לסיבת הדבר). תלמידי הכתה נודעו על כך בשיחה חשאית שקיימה המורה עם התלמידים, בה נדרשו לשמור בסוד את דבר הכנת העוגה.

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

לא עסקנו בסיפור באיסור אכילת דם, כיון שלשמחתנו הדבר מתועב אצל רוב בני האדם, אך בהקשר אכילת דברים אסורים, מופיע בסיפור מקרה בו נדרשים תלמידים ומבוגרים להימנע מאכילת דבר אסור. בזכות הרצון וההשתדלות נמנעה בושה ממשפחה שלמה ונפתרה בעיית כשרות מזון.

הצעת דיון

  1. איזו בעיה התעוררה בהקשר למסיבת יום ההולדת?
  2. איך חשבה המורה לטפל בבעיה זו?
  3. איך הצליחה גברת כהן לשכנע את אמו של אברהם לעזור לה בהכנת העוגה?
  4. האם גם אתם נתקלתם בבעיית כשרות? איך טפלתם בבעיה? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.