הסיפור שייך למאמר פרשת אחרי מות: "שכר מצוה – מצוה". מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

תלמידי בית הספר "מעלה" ידועים בעיר כתלמידים המצטיינים ברוח התנדבות גבוהה מהמקובל. על אחד ממבצעי ההתנדבות שקיימו נספר כאן.

"אבא, עדיין לא בקרתי את ינון ב'בית לוינשטיין' שברעננה" הזכיר חגי לאביו עודד. ינון נפצע קשה עם אביו נסים בתאונת דרכים משפחתית. יתר בני המשפחה נפצעו קל. ינון ואביו נשלחו לשיקום ב"בית לוינשטיין" אחר ששהו בבית החולים "בילינסון" במשך שבועיים.

"טוב שהזכרת לי. בעצם גם אני צריך לבקר את נסים אביו. לכן ניסע יחד היום אחר הצהריים"

"תודה, אבא. נראה לי שאקנה לינון את הספר החדש 'נסיעה בטוחה' שיצא לאור רק לפני חודש ימים וסביר שאין לו אותו"

"חגי, נראה לי שזה לא הזמן. הספקתי להכיר את הספר, אך, כעת, אין לו סבלנות לקרא בכלל, ובמיוחד ספר שעלול לעורר בו תמונות מהתאונה הקשה שחווה. תן לו את הספר כשיחלים וישוב לביתו."

חגי ואביו עודד נסעו מביתם ברמת השרון ל"בית לוינשטיין". הם פגשו את האב ובנו בשתי מחלקות שונות.

"אבא, נראה לי שאתה תבקר את נסים ואני את ינון, ואחר כך נהיה בקשר. בסדר?"

"בהחלט, הביקור שלך אצל נסים מיותר. הוא עלול להיות נבוך מכך. אני אסביר לך בנסיעה הביתה מדוע."

"מה שלומך נסים?"

"שמע עודד, קרה לי נס גדול!. יכולתי להיות עכשיו במקום אחר…מה שנפגע בגופי אלה הם הרגליים. גילו כמה שברים בשוק. יש לי, כמובן, כאבים חזקים. אני לוקח כדרים להרגעה, אבל כאן מתאמצים להחזיר אותי מהר ככל האפשר לתפקוד סביר ברגליים"

"למה אתה מתכוון ב'תפקוד סביר' ?" 

"השיקום כאן מטרתו להפעיל את הרגליים על ידי תרגילים ומכשירים שונים, כך שהשימוש בקביים יהיה לתקופה קצרה בלבד"

עודד הרגיש שנסים מסוגל לקיים שיחה בענין התאונה ולכן ביקש ממנו יותר פרטים.

"נסים, אינני בטוח שתסכים עם מה שאומר, אבל בכל זאת אשאל אותך כי הנושא מטריד אותי ואולי מה שתאמר עשוי לתרום לנושא התאונות."

"בבקשה, נסים, אין מצדי בעיה שתשאל כל שאלה בנושא"

"האם אתה יודע היום לומר מה היתה סיבת התאונה"

"כן, באופן ברור. בתחילה היתה מחשבה שהעקיפה של רכב מאחורי במהירות מופרזת גרמה לי להתבלבל, אבל הבדיקות המקצועיות של המשטרה גילו שהתאונה קרתה בדיוק בזמן ששוחתתי בפלאפון…"

"וואו! קשה לי לשמוע את זה, כי אתה החבר השני שלי שנפצע כתוצאה משימוש בפלאפון במהלך הנסיעה. איך אתה מרגיש עם זה?"

"עודד, את העונש משמים קיבלתי מיידית. לצערי, ינון ואני נפצענו קשה. אמנם, תודה לא'ל, נשארנו בחיים, אך לפנינו תקופת שיקום ארוכה עד לסיכוי שנחזור לתפקד רגיל."

"ומה אומרת משטרת התנועה על כך?"

"על פי החוק החדש נשלל ממני רשיון הנהיגה למשך חצי שנה!"

"איך אתה מקבל את העונש הזה?"

"אחרי מה שאני רואה שנגרם לי לבני ולמשפחתי כתוצאה מהטעות שעשיתי, אני מקבל בהסכמה מלאה את העונש, ואף חושב שצריך להחמיר בענישה על עברה כזו"

"לא נעים לי לומר, אבל אני שמח על התגובה הזאת, כי אין לנו יקר יותר מהחיים! ואם ענישה כזאת חמורה תביא להורדה משמעותית בשימוש בפלאפון בנסיעה – הרווחנו כולנו"

עודד יצא מהביקור בתחושה טובה, למרות הקושי לראות את חברו נסים מיוסר כל כך. חגי ועודד נפגשו בכניסה לבית החולים אחר ביקורו של חגי אצל ינון.

"נו, חגי, איך היה לך אצל ינון?"

"ינון מאד שמח שבאתי, אבל לי היה קשה לראות אותו במצבו. כמעט בכיתי, אך עצרתי בעד הדמעות כדי לא להכאיב לו יותר"

חגי ואביו יצאו לדרך חזרה. עודד שיתף את בנו ברושם שלו מהביקור

"חגי, הביקור אצל נסים גם כן היה קשה, אך מעט מעודד…"

"למה אתה מתכוון, אבא?"

"התעודדתי מכך שנסים היום מודע לסכנה הגדולה שקיימת בשימוש בפלאפון במהלך הנסיעה. הוא פתח בתודה לא'ל שלא קרה לו ולבנו גרוע יותר! הוא לא כעס על המשטרה ששללה ממנו את הרישיון למשך חצי שנה. מבחינתו העונש הקשה הוא בפציעה הקשה שלו ושל ינון."

"אבא, מה אנחנו יכולים לתרום בנושא השימוש בפלאפונים בנסיעה?"

"חגי, אתה שואל שאלת 'תם'. זה תלוי בחינוך של האדם עצמו למשמעת. כמו בחיים, מי שמעשן, למשל, מראה לכולם שאינו ממושמע לאזהרות הרופאים, כך מי שמשתמש בפלפון בנסיעה, מצהיר, כאילו, שאיננו מכבד את החוק האוסר זאת?

בינתיים פרסמה משטרת התנועה פרסי עידוד למי שבדיקת מכשיר הפלפון שלו תראה שלא השתמש בו בכלל במשך נסיעה ארוכה. כיתה ו' של בית ספר "מעלה" התנדבה לעמוד בצמתים ולסייע לשוטרים בבדיקת מכשירי הפלפון.

המבצע הוכתר בהצלחה ומשטרת התנועה שלחה את נציגה לבית הספר עם 30 פרסים צנועים לתלמידי כיתה ו' על עזרתם להצלחת המבצע.

"אנחנו מבקשים להודות מאד למשטרת התנועה על מאמציה לאכוף את חוקי התנועה." פתח נציג הכיתה את דברי התגובה שלו בשם חבריו. "זכינו להשתתף במאמצים אלה, בדקנו יחד עם השוטרים מכשירי פלאפון של נהגים. אנחנו רואים בכך זכות גדולה ומצוה ורואים בכך את שכרנו! לכן איננו מעוניינים לקבל שכר אחר, כי חכמינו לימדונו ש'שכר מצוה – מצוה' "

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

בסיפורנו גילינו רמת מודעות גבוהה אצל ילדים צעירים לחשיבות קיום המצווה עצמה. גם פרשתנו מלמדת אותנו עיקרון זה במלים הרומזות – "וחי בהם"

הצעת דיון

  1. מה בקשה "משטרת התנועה" מכיתה ו' לעשות?
  2. האם עמדו תלמידי כיתה ו' במשימה שהתבקשו? פרטו
  3. האם קבלו התלמידים שכר מהמשטרה על עבודתם? מדוע?
  4. האם גם לכם יש דוגמה או סיפור על מעשה שבו ניכר הערך "שכר מצוה – מצוה" ?

  • לעילוי נשמתו ולזכרו הברוך של בן דודתי בנימין בן יצחק הלוי ז"ל

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.