מדינת ישראל מקיימת בחירות לכנסת מדי ארבע שנים, במידה ואין צורך להקדימן. הבחירות לכנסת מהוות יסוד מוצק לשיטת הממשל במדינת ישראל – ממשל דמוקרטי פרלמנטרי, כלומר, משטר המופעל על ידי נבחרי הצבור. בבחירות לכנסת בוחר הציבור את נציגיו על פי רשימות המבטאות דעות שונות הקיימות בצבור, ביחס למדיניות הממשלה בתחומי החיים השונים. אכן ההצבעה לרשימה מסוימת הקרובה לדעת הבוחר, זכות גדולה היא וגם חובה אזרחית, שרובו הגדול של העם לא מוותר עליה.

במסגרת זו לא נעסוק בהיבטים הפוליטיים והמעשיים האפשריים של תוצאות הצבעה לכנסת. זהו אמנם נושא חשוב, אך שייך יותר לנציגי הצבור ולהתמחות המקצועית שלהם בניצול ובמימוש יכולתם הפוליטית בהתאם לגודל המפלגה.

באתר זה חשוב לנו להתבונן בהיבטים הערכיים והמידתיים של הבחירות, בעיקר בתקופת ההכנה לבחירות.

טבעי ואף רצוי שכל מפלגה תפרסם את דעותיה לקראת הבחירות, תדגיש את מטרותיה ואת תכנית העבודה שלה, באם תיבחר, להשגת מטרות אלה. אכן, כך נהגו כל המפלגות ולקראת כל מסע בחירות יכל הציבור להיחשף לדעותיהן השונות של המפלגות, מה דעת כל מפלגה ביחס לסכסוך עם הערבים, למצב הכלכלי וכו'. על רקע זה יכול כל אזרח לשקול את דעתו ולהחליט לאן היא נוטה.

הצגת המצע של כל מפלגה נעשית בכל דרכי הפרסום האפשריות: עיתונים, טלוויזיה, רשתות חברתיות, לוחות מודעות ועוד. זוהי דרך חוקית ומכובדת. הבעיה מתחילה כשהרצון להשפיע גולש לדרכי שכנוע אחרים הגובלים בפגיעה בערכים ובמידות. להלן נעלה רשימת ערכים ומידות שניתן "ללא מאמץ" להיכשל בהן:

  • תחושת שליחות

הבסיס לכל המידות והערכים הנדרשים בתחום העבודה הציבורית והבחירות הוא תחושת השליחות שצריכה ללוות את נבחר הציבור. הוא צריך לחשוב שפועל הוא לטובת הצבור ולא לטובתו האישית. בכך יסיר מעליו התמודדות עם קנאה, כבוד אישי וכדומה.

  • לשון הרע

למשל, פרסום אמירה מסוימת של חבר סיעה מתחרה, אמירה שיש בה בעיה מוסרית או חוקית,  ביחס לנושא מסוים. גם אם אמת הדבר והאמירה אכן נאמרה, עדיין אין היתר לפרסמה. זוהי עברה מוסרית – לשון הרע. אגב, אמנם יש פרצה בחוק המאפשרת במקרים מסוימים פרסום אמירה שלילית, אך ביהדות ישנה גישה מחמירה בנושא, ורק במקרים חריגים, כגון, פיקוח נפש ישנו היתר לפרסם בהתייעצות הלכתית מקדימה.

הטיפול החלופי להגנה מאותה אמירה הוא הפנייתה לגורמים המוסמכים לאכיפת משמעת או למשטרה, בהתאם לחומרת אותה אמירה.

  • רכילות

זהו נושא הקרוב ללשון הרע, אך קל בחומרתו ממנו. מדובר בסתם רכילות – פרסום פעילות של חברי מפלגה מסוימת או עניינים פנים-מפלגתיים האמורים להישמר בין כותלי המרכז של אותה מפלגה. כלומר, גם אם אין בעיה מוסרית/חוקית באותה הדלפה לציבור של אותה פעולה, אין היתר להיכנס לתחום הפרט של אותה מפלגה ולפרסם זאת ללא נטילת רשותה.

  • סגנון בוטה ושקרי

גם כשעצם ההתייחסות של נציג מפלגה מסוימת ביחס למפלגה יריבה היא חוקית, צריך אותו נציג לעשות זאת בדרך מכובדת, בסגנון ראוי, אמתי, לא מתלהם, וודאי לא פוגעני: לשון נקיה מכינויים, טון דיבור סביר ולא צעקני, התייחסות עניינית לנושא ולא "ניפוח" מיותר שמטרתו לגרום התייחסות שלילית למפלגה, התייחסות שאינה עניינית אלא מושפעת מאותו סגנון בוטה.

  • נאמנות למצע המפלגה

לעתים, בעיקר במסגרת של עימות בין נציגי מפלגות, "שוכח" נציג אחת המפלגות מאין בא, מה הם סעיפי המצע אותו הוא מייצג ונסחף הוא בלהט הוויכוח להיגדים, להבעת דעה שאינה תואמת את מפלגתו. בכך הוא פוגע בנאמנות הציבור כלפיו ולעתים גם כלפי המפלגה אותה הוא מייצג. 

  • אחריות ציבורית

הנאמנות הנדרשת מכל נציג ביחס לעקרונות המפלגה אותה הוא מייצג, היא הכרחית ומחייבת ביותר. אך מעל המחויבות למפלגה ישנה מחויבות לטובת הצבור בכללו. למשל, במהלך הנסיונות להרכיב ממשלה, חשוב אמנם שכל מפלגה תעמוד על דרישותיה ועל עקרונותיה, ובכך היא נאמנת לשולחיה מצבור הבוחרים, אך טובת הכלל לעתים צריכה להכריע. ואם טובת הכלל, למשל, היא העמדת ממשלה בדחיפות בגלל סבות לאומיות, בטחוניות וכדומה, על נציג המפלגה במשא ומתן לשקול אפשרות התגמשות בעקרונות המפלגה לטובה הכלל.

בהקשר לאחריות ציבורית יש לציין גם את המחויבות לתוצאות גרועות הצפויות על פי הסקרים. כלומר, מפלגה הנשענת, כמו רבים, על סקרים, וצופה שאינה עוברת את אחוז החסימה, חובתה לסגת ממערכת הבחירות ולהודיע על כך בתקשורת כדי שתומכיה בקרב הבוחרים לא יצביעו לשווא. כך נהגה מפלגת "זהות" בהודיעה לקראת הבחירות האחרונות שהיא נסוגה ממסע הבחירות, ואילו אחרים שלא נהגו כך גרמו לנזק חמור מאד של אובדן עשרות אלפי קולות.

 

לסיכום

שליחות ציבורית איננה משימה קלה כלל וכלל, אך מי שבחר להיבחר למשימה זו עליו להכין עצמו יפה, לבל ייכשל בהתנהגות לא ראויה. לצערנו עוברים אנו בחודשים האחרונים מסע מתיש של נסיונות להרכבת הממשלה. נראה שהסיבה העיקרית לעיכובים היא חוסר ראייה אחידה של טובת הצבור האמתית, והתמקדות בעקרונות מפלגתיים.

באתר עצמו ניתן להגיע לחומרים מגוונים דרך התגיות, העשויים להעשיר נושא זה של מנהיגות ראויה ומיוחלת.

בהצלחה למנהיגים ובחירות טובות על ישראל