הסיפור שייך למאמר פרשת האזינו: "מידה כנגד מידה". מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בשנים האחרונות גברה העלייה ממדינות רבות ומדינת ישראל נזקקה לכוח אדם רב כדי להתגבר על מצוקת הדיור. פתרון נדיר ולא צפוי נמצא בשנה האחרונה.

"אבא, חזרת אתמול מנפאל. ספר לנו על חלקך בחילוץ הנפגעים" אבא דוד הוא חבר ביחידת החילוץ של צה"ל – יחצ"א (=יחידת חילוץ והצלה ארצית(. כשהיתה רעידת אדמה בעוצמה רבה בנפאל, ישראל נחלצה לסייע בכל מה שאפשר. דוד השתתף בפעולות החילוץ ושהה שם מספר שבועות.

"יואב, אני מבין את הציפייה שלכם לסיפורים משם. ברשותכם, אדחה את זה לעוד מספר ימים. פשוט עלי להתאושש מהמראות הקשים שראיתי שם"

"יואב, מה אבא אמר לך?" שאלו האחים את אחיהם הגדול כשהם דרוכים לשמוע רק באיזו שעה אבא יתפנה לספר.

"חבר'ה, צריך להבין מה שקרה שם. אנחנו לא יכולים לדמיין את המראות שאבא ראה. אני חושב שהיינו צריכים לשאול אותו תחילה איך הוא מרגיש מכל הפעילות הקשה ורק אחר כך לבקשו לספר" הגיב יואב

לאחר מספר ימים, ביום שלישי, לאחר ארוחת הערב כינס יואב את הילדים וגם אמא נעמה ישבה אתם בסלון.

"זהו, עכשיו אני מסוגל יותר לדבר על מה שהיה שם, אבל גם עכשיו אל תצפו שאסכים להשיב על כל שאלה, פשוט כי יש שאלות שקשה להשיב עליהן." פתח יואב

"המשלחת כולה עסקה בשלושה תחומים: הצלת נפגעים מתחת ההריסות, ריפוי פצועים בבתי חולים שהקמנו שם וסיוע אנושי כללי למי שהצליח לשרוד. אני הייתי בקבוצת הסיוע האנושי."

"מה עשית שם? האם הצלחת לעזור למשפחה לחזור לביתה?"

"כן, בדיוק זו היתה המשימה שהייתי אחראי עליה. למרות הרעידה הקשה שבה נהרסו מאות בתים, נשארו מעט בתים שבכל בית נהרס רק חלק ממנו, קיר או תקרה חלקית. מאחר ואני עוסק בשיפוצים, נעזרתי ביידע שצברתי ובעזרת חומרי בנין שהצלחתי להשיג שיקמנו, 2 חברים ואני, בסך הכל עשרה בתים שנפגעו ובני הבית יכלו לחזור אליהם." תוך כדי דבור, שלף יואב מכיסו את מכשיר הסמרטפון והראה למשפחה תמונות. "אלה תמונות של בתים ששיפצנו. בתמונה נראים בני הבית מצולמים בפתח ביתם אתנו"

"וואו, אבא, כמה זה חשוב! כל הכבוד לכם. מי יודע מתי היו זוכים להיכנס חזרה לבתיהם לולי הסיוע שלכם" הגיבו הילדים בהתרגשות ובתחושת גאווה.

"אני רק רוצה שתזכרו שזה לא היה הסיוע העיקרי של מדינת ישראל. מאות רבות של מטופלים הגיעו לבית החולים שהקימה יחידת החילוץ ובאתר 'טבע הדברים' ניתן לקרא את הדיווח הבא: 'בנפאל טופלו כ-1,600 בני אדם. סביר להניח שכל האנשים שהגיעו לבית החולים לא היו שורדים אלמלא הטיפולים', לכן את ההערכה הרבה יש ליחס ליחידה הרפואית."

עברו שנתיים מאז האסון הנוראי וממשלת נפאל החליטה לגמול טובה למדינת ישראל. ברור היה להם שתמורה כספית לא תסכים מדינת ישראל לקבל, לכן החליטו להציע הצעה מיוחדת. להצעה הבאה הגיעו אחרי בדיקת צרכים, על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים  שנשלחו למדינת ישראל.

"הלו, שלום. כאן נציג משרד החוץ של ממשלת נפאל." פתח הנציג הנפאלי את דבריו בשיחתו עם נציג משרד החוץ הישראלי. "ראשית, אנו מברכים אתכם על הגידול באוכלוסין אצלכם. האם אתם מצליחים להדביק את קצב העליה בסיפוק דירות לעולים?"

"תודה רבה על ברכותיכם. שמחים שהשתקמתם וחזרתם לתפקוד מלא של משרדי הממשלה. אכן, מגיעים כל חודש עולים חדשים ואנו מתחילים להרגיש מצוקת דיור. אך, מדוע אתה מעלה נושא זה?"

"בימים אלה מבקרים במדינתכם נציגים שלנו ששלחנו אותם לבדוק צרכים שלכם. נשמח מאד לעזור לכם בנושא."

"וואו, תודה גדולה ביותר. מאחר ויש לנו משרד מיוחד המטפל בנושא הדיור, אפנה אותך אליו, ברשותך"

"הלו! האם הגעתי למשרד הבינוי והשיכון?"

"נכון, מי האיש בבקשה?"

כאן מדברים ממשרד החוץ בנפאל. הכנו לכם מאה עובדים מוכשרים בכל מקצועות הבניה, שבעוד שבוע ימים יגיעו אליכם לסייע בבניית הדירות לעולים הרבים שאתם קולטים"

"תודה רבה לכם, אנחנו ממש נרגשים מעצם החשיבה היפה שלכם עלינו בימים אלה"

"לנו זו זכות והזדמנות טובה לגמול לכם על הצלת כ 1600 איש שהיו עלולים למות וכן על שיפוץ עשרה בתים בסמוך לאיזור האסון"

צוותי הבניה הגיעו ארצה ומייד שובצו בבניית הדירות הם אכן התגלו כמקצועיים, כל אחד בתחומו, השתלבותם במערך בניית הדירות בשכונה החדשה ברמלה הביאה לסיום הבניה שלושה חדשם לפני המועד המתוכנן. בסך הכל נבנו 100 יחידות דיור.

לרגל סיום הבניה וכניסת העולים לדירותיהם, הוזמן ראש העיר לחנוך את הדירות. המעמד היה מרגש ביותר הן מכך שלעיר רמלה נוספה שכונה חדשה שכל דייריה עולים חדשים, והן מכך שחלק נכבד מהבניה התבצע על ידי נפאלים שבאו ארצה בהתנדבות, כגמול להצלת הנפשות מאסון רעידת האדמה בנפאל, בחינת "מידה כנגד מידה".

"עולים יקרים, ברוכים הבאים לארצנו ולעירנו" פתח ראש העיר. "שמחים ומתרגשים אנו על עלייתכם ארצה ובעיקר על שבחרתם לגור בעירנו,. ובדירות אלה ישנו חותם מיוחד – חותם נפאלי. בבניית הדירות האלה השתתפו 100 עובדי בנין מקצועיים שהתנדבו לבא אלינו ולסייע במשימה. אני מבקש להודות להם בפני הצבור הגדול שהיגע הנה, ולאחל להם אריכות ימים ואפס רעידות אדמה. בהזדמנות זו אני מתכבד להכריז על שם לשכונה עליו החלטנו בישיבת מועצת העיר. שם השכונה יהיה 'שכונת נפאל' כאות הוקרה וכזכרון לידידינו הנפאלים על עזרתם בבנייה."

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשתנו מזהיר משה את עם ישראל מפני תגובה קשה של ה' על עברה חמורה – הפרת הברית. אם יחליטו אנשים לבחור באל אחר, המכונה "לא-אל", יביא ה' עליהם, חלילה, גוי אכזרי שהוא אוסף של אנשים שבעצם הם "לא-עם" – מידה כנגד מידה". בסיפורנו מתגלה מידה זו על הצד החיובי שלה – הנפאלים גומלים טובה לישראל בבניית יחידות דיור, כנגד הצלת חיי תושבים נפאלים וכנגד שיפוץ בתים שם.

הצעת דיון

  1. מה היתה תרומת צוות הבניה הישראלי לנפאלים?
  2. מה היתה תרומת הנפאלים למדינת ישראל?
  3. היכן מתגלה הערך "מידה כנגד מידה" בספורנו?
  4. האם גם אתם נפגשתם עם תגובה שנעשתה בעיקרון זה – "מידה כנגד מידה"? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.