הסיפור שייך למאמר פרשת וארא: הפקת לקחים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

מסע הבחירות המתיש בעיר רמת גן הסתיים. לראשות העיר נבחר מר אבי כהן, איש הייטק לשעבר. הוא החליט להביא את כישוריו למשרד ראש העיר.

"חברים יקרים, שלום."  פתח מר כהן את הישיבה הראשונה של מועצת העיר, "ראשית, ברכותי לכולנו להצלחה רבה בשליחות הצבורית שקבלנו. זו בהחלט שליחות ולא 'קריירה' למי שחשב אחרת. הנושא הראשון שאני מעוניין לטפל בו הוא תאונות הדרכים. אל דאגה, אינני מתכוון בהיקף הארצי, אלא בעירנו היקרה, רמת גן"

"וואו, כל הכבוד לך, אבי."  הרעיפו עליו שבחים מכל פינות החדר "רק לפני שבוע ליווינו צעיר שנהרג בתאונה. לי יש קרבה אליו, אך זה שולי, בעצם אין כאן אחד בחדר הזה שלא מכיר, או אפילו קרוב לנפגע תאונת דרכים" התמקד רועי, אחד החברים במועצת העיר.

"האם יש לך כבר רעיון מגובש בנושא? נשמח כמובן להיות שותפים לכל מאמץ שיידרש, כי בנפשנו הדבר" הגיבו חברים נוספים.

"כן, בהחלט. עד לפני שהצגתי מועמדות לראשות העיר, ישבתי מדי פעם בביתי וחשבתי על הנושא הכואב כל כך. שאלתי את עצמי, האם אוכל לתרום מהידע שלי בתחום ההייטק לתיקון המצב. נכון להיום, לאחר בדיקות שונות של הרעיון, אני יכול לבשר בפורום קטן זה שיש לי כוון."

"פרט נא יותר, זה מסקרן מאד, הרי זו מכת מדינה, ואולי כדאי  יהיה להעתיק את הרעיון לכל הערים"

"הירגעו, חברים, אני בתחילת הדרך, עלי לגייס מוחות נוספים ואולי נצליח למצא פתרון , לכן, שמרו נא לעצמכם את הדברים שאמרתי כעת, עד לקידומם ממש. תודה"

אבי כהן הצליח לעשות רושם רציני על חבריו. הוא אכן התחיל את תהליך בדיקת הרעיון שלו. לצורך זה קיים פגישה עם מנהל חברת הייטק הנמצאת בפארק העירוני, יובל בן-ארצי.

"יובל, בוקר טוב" פתח אבי "נושא תאונות הדרכים קשה לכולנו. ודאי שבמקביל אלינו יושבים כעת יועצים ואנשי מקצוע ודנים בדרכים למניעת התאונות, או, לפחות, לצמצומן. בתקופה שלפני הבחירות, ישבתי עם עצמי וחשבתי בנושא. אספר לך על רעיון שחשבתי, אשמח לשמוע מה דעתך עליו."

"בבקשה, אבי, מסקרן…"

"מבדיקה שעשיתי, מתברר שהסיבה החמורה ואולי העיקרית לתאונות היא השימוש בסמארטפון בשעת הנהיגה: שירות הודעות כתובות ודיבור, גם עם דבורית. הדבר גורם להסחת דעת מהנהיגה. חשבתי להציע לך לבדוק אפשרות טכנית, לפיה כל העולה לרכבו, משגר מייד הודעה על תחילת הנסיעה למוקד בטיחות בדרכים והודעה זו גורמת לניתוק מיידי של המכשיר מפעילות רגילה, פרט לפעילות חירום – משטרה ומד"א. כלומר, הודעות הוא ימשיך לקבל, אך לא יוכל לזהות אותן ולא לקרא אותן. כי המכשיר יהיה במצב 'שינה'. בסיום הנסיעה ישגר הודעה על כך למוקד, לחידוש פעילות המכשיר.

"אז מה בעצם נדרש מהחברה לייצר?"

"לפי הבנתי – דרושה תוכנה מיוחדת הקולטת הודעה על תחילת נסיעה ופועלת לניתוק המכשיר, ולהיפך – לחידוש פעילותו עם סיום הנסיעה"

"אבי, הצעתך מדהימה. היא נשמעת פשוטה ולא מורכבת מדי, ונראה לי שלא תהיה בעיה לבנות את התוכנה הזאת, רק, לדעתי, הקושי העיקרי יהיה אחר כך לקבל את הסכמת הנהגים"

"יובל, תודה לך על נכונותך לשתף פעולה, בא נתקדם 'צעד צעד' בנושא"

יובל אכן לקח ברצינות רבה את ההצעה, לאחר בירור פרטים נוספים עם אבי ביחס לציפיות ממנו. הוא קיים ישיבה מיוחדת עם עובדי החברה. הרעיון נפל על אוזניים כרויות ושלושה עובדים הסכימו לנסות לבנות את התוכנה. בניית התוכנה נמשכה כשלשה חודשים. היא עברה בחודש האחרון בדיקות שטח על ידי חמישה נהגים מתנדבים ואז יכל יובל להזמין את ראש העיר לחנוך את התוכנה.

"אבי, שלום. זהו. הגענו ליעד. בשבועות האחרונים בדקנו את פעילות התוכנה בשטח והיא אכן פועלת בהצלחה. אני מזמין אותך ליום ראשון הקרוב למעקב אחר נסיעה של מתנדב למשך כשעה."

ביום ראשון הצטרף מר אבי כהן לרכב שהתחבר לתוכנה. הנסיעה נמשכה כשעה. הנהג, שאול,  פעל על פי ההנחיות – הודעה בתחילת הנסיעה, הודעה בסיומה. הנסיעה היתה נעימה, ברקע השמיע הנהג מוסיקה קלאסית לפי בקשת ראש העיר. במקביל לנסיעה, ישב יובל במשרדו ועקב אחר תפקוד התוכנה. בסיום הנסיעה יצרו השלשה: ראש העיר, יובל והנהג שיחת ועידה בנושא.

"שאול, מה שלומך? איך היתה הנסיעה הבוקר?" שאלו יובל ואבי.

"סבאבה! כיף! מזמן לא הייתי רגוע בנסיעה כמו השעה הזאת"

"מה דעתך על הרעיון, שאול?"

"נהדר, מציל נפשות! פשוט כך. יש לי חבר שלפני חודש עבר תאונה בגלל הסחת דעת כתוצאה משימוש במכשיר. בסך הכל אמר משפט אחד ואז קרתה התאונה. לדעתי כל הנהגים חייבים להשתמש בתוכנה"

"שאול, יקירנו, ראשית אנחנו מודים לך על שהואלת להתנסות ולשתף פעולה. בזכותך נוכל לנסות לעניין עוד ועוד נהגים בעירנו ואולי נגיע יום אחד לירידה משמעותית בתאונות הדרכים"  דברי ראש העיר.

יובל ואבי כהן ישבו לאחר אותה נסיעה  ותכננו את השלב הבא – הפצת הרעיון בקרב נהגי העיר

"יובל, כעת שהתוכנה נבדקה ונמצאה תקינה לשימוש רחב, מהי העלות לנהג לכל נסיעה?" שאל אבי

"כדי לממן את עלות בניית התוכנה, שהוא כחצי מילוין ₪, עלינו לגבות בשנה הראשונה 1 ₪ על כל נסיעה"

"יובל, ראה נא: בגלל חיוניות הדבר, אבקשך לאפשר שימוש חינם בתוכנה למשך שלושה חדשים ראשונים. במקביל, אפעל להשגת תשלום עבור חודשים אלה ואעביר אותו אליכם."

אבי כהן יצא בפרסום גדול ומרשים ברחבי העיר, בשיתוף חברת ההייטק של יובל. בנוסף, קיים ערב השקה לתוכנה באולם התרבות הגדול בעיר. לערב זה הזמין את שר התחבורה. השר בירך על היוזמה הייחודית ואמר בין השאר:

"מדינת ישראל צריכה היום להצדיע לעיריית רמת גן על היוזמה הברוכה. כבר מהשבועיים הראשונים של שימוש בתוכנה, הגיעו אלי הדים רבים של סיפוק והנאה של הנהגים מהנסיעה , והעיקר על מגמת ירידה בתאונות בעיר. אני רוצה לאחל לכל התושבים בריאות ושמירה מתאונות ואבדוק במשרדי אפשרות של העתקת הרעיון  לרחבי הארץ. תודה לכולכם"

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

בפרשתנו למדים אנו על חלק מתושבי מצרים שהפיקו לקחים מהמכות הקשות שנחתו עליהם. גם סיפורנו עוסק בהפקת לקחים של ראש העיר הנבחר בכך שיזם רעיון חכם למניעת תאונות דרכים.

הצעת דיון

  1. מה גרם לראש העיר הנבחר ליזום ייצור תוכנה מיוחדת?
  2. מי היו השותפים להצלחת היוזמה? פרטו
  3. מדוע מסוכן להשתמש בפלאפון במהלך הנסיעה?
  4. האם גם אתם יודעים/שמעתם על יוזמה חשובה למניעת תאונות דרכים? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.