הסיפור שייך למאמר פרשת ויקרא: אחריות מנהיג. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מתי כבר יגיע הדוד יוסי ומשפחתו?" שאל בקוצר רוח נועם את אביו דוד.

יוסי, דודו של נועם, הוזמן עם משפחתו לשבת אצל משפחת בן ארצי בעיר רמת גן.   

"נועם, יוסי התקשר אלי לפני חמש דקות. הם נמצאים כבר בכניסה לעיר. להערכתי יגיעו בעוד 10 דקות"

"יופי, מזמן לא פגשתי את בני הדודים שלי. נשחק יחד ונהנה…"

יוסי ומשפחתו הגיעו לשמחת כולם. בשבת יצאו לטייל האורחים עם משפחת בן ארצי המארחת ברחובות העיר הסמוכים והנה מתגלה מחזה לא מכובד.

"דוד" פנה יוסי אל אחיו ושאל: "מה קורה אצלכם? מדוע הרחובות לא נקיים? אני מזהה כאן עטיפות של ממתקים, כנראה מאז פורים?"

"יוסי, אתה רואה נכון…הרחובות לא נקיים והמראה הזה קיים כבר שבועיים. פנינו למחלקת ש.פ.ע. (=שיפור פני העיר) ונאמר לנו ש'הנושא בטיפול'. התשובה לא סיפקה אותנו, כמובן. ועד השכונה מתכוון להיפגש בקרוב עם ראש העיר בנושא הזה"

"דוד, לא נעים לי לומר לך, אבל בעיר אחרת, פוטר ראש העיר בגלל מחדל כזה"

דוד הוא חבר בועד השכונה. במוצאי שבת ביקש מחבריו לקיים ישיבה דחופה.

"חברים יקרים, אני רואה שהמצב ברחובות שלנו לא השתפר וערמות האשפה הולכות וגדלות. חשוב לדעת מה קורה בשכונות אחרות ועל פי זה לחשוב מה לעשות"

"דוד, אני אחסוך ממך ומאיתנו מאמץ זה. חברים שלי בשכונות שונות בעיר דווחו לי שהמצב דומה. שם כבר החליטו לפנות לחברים בעירייה לבדוק אפשרות פיטוריו של ראש העיר" הגיב אחד החברים.

רעיון זה נתפש חזק בקרב חברי הועד והם בקשו לקדמו. עוד באותו שבוע קיימו ועדי השכונות בעיר רמת גן ישיבה משותפת ודנו במצב ההולך ומחמיר. ההצעה לפנות לחברי העיר בבקשה לדרוש פיטוריו של ראש העיר, התקבלה ברוב קולות. נשלח מכתב קצר וברור לחברי העירייה ובו בקשה לשקול אפשרות פיטורי ראש העיר נוכח המחדל המתמשך בנושא התברואה. לאחר שבועיים נשלחה הודעה מלשכת ראש העיר לכל ועדי השכונות, ובה הודיע ראש העיר על התפטרותו. במכתבו כתב, בין היתר, את המשפטים הבאים"

"תושבי העיר רמת גן היקרים, שלום. במשך החודש האחרון סובלים אתם ואני בתוככם ממחדל של פינוי האשפה מרחובות העיר. לרבים מכם נראה שהמחדל הוא של מחלקת ש.פ.ע. ובאחריותו של ראש העיר. אך אני מבקש להזכירכם שלפני שנה, מייד לאחר שנבחרתי לשמש בתפקידי זה, היה הסכם בינינו שבכל שכונה ימונו נאמני נקיון שעליהם לדווח לעירייה על כל חריגה בנוהל פינוי האשפה. מאחר ויש לי אימון בכולכם, סמכתי על כך והמתנתי לדיווחים שלכם. מה לעשות שלצערי הרב לא קיימתם את הבטחתכם. במצב חמור זה שאליו הגענו, למרות שהאשמה מוטלת עליכם, אני מקבל על עצמי את האחריות למצב ומודיע בזאת על התפטרותי."

ההודעה התקבלה בקרב הציבור ברגשות מעורבים. למרות המצב הבלתי נסבל , קשה היה לרבים מהתושבים להשלים עם התפטרותו של ראש העיר, ואלה פנו במכתב לשר הפנים. במכתב שיזמו כמאה איש מהשכונות השונות כתבו, בין היתר,  לשר הפנים:

"ראש עיריית רמת גן מוערך מאד עלינו. אנחנו מבקשים להבהיר שהמחדל בפינוי האשפה הוא באשמתנו, התושבים, מאחר ולא מלאנו את תפקידנו, כפי שהבטחנו. למרות שראש העיר לוקח על עצמו את האחריות, איננו מקבלים את המסקנה שעליו להתפטר. המסקנה המתבקשת היא שעלינו להתכנס ולשוחח על כך ולקבל על עצמנו להיות נאמנים להסכמתנו.  לאור זאת אנו מבקשים ממך לפעול להחזרת ראש העיר לתפקידו."

שר הפנים קיבל במבוכה את המכתב, כיון שרק שבוע קודם לכן הגיעה פנייתם של ועדי השכונות לקבל את החלטת רוב חברי העירייה להשעות את ראש העיר מתפקידו. שר הפנים החליט לבקר בעיר ולהיפגש עם חברי העירייה וגם עם תושבים. ואז התבררה לו התמונה. בתגובתו אמר שר הפנים:

"חברי העירייה היקרים, אני מכבד את בקשתכם, אך לאחר בדיקה מעמיקה של הנושא, אני מגיע למסקנה שהמצב הבלתי נסבל שקרה נגרם מליקוי בתפקוד של העירייה מצד אחד, אך גם של התושבים, מצד שני. ראש העיר נהג בתבונה כשהחליט לא לפנות את האשפה. הוא רצה לגרום לכך שהתושבים יתעוררו למחויבותם, עליה הסכימו לפני שנה וישתפו פעולה עם העירייה, כגון בדווח מיידי על גלישה של האשפה מהמיכלים המיועדים לכך, וכן בשמירה על נקיון הגנים הצבוריים. אי לכך, אני מתנגד להתפטרותו של ראש העיר ופונה אליו לשוב לתפקידו, לשביעות רצונו של רוב הציבור בעיר רמת גן."

היכן פוגש הסיפור את הפרשה

בפרשתנו למדים אנו על הכהן הגדול שמביא קרבן חטאת מיוחד אם חטא בשגגה. התורה מוסיפה בהקשר לחטאו את המלים "לאשמת העם", כלומר, על העם להרהר בתשובה על כך שמנהיגם חטא, מלבד חובתו האישית, כמובן, לשוב. בסיפורנו, התברר לשר הפנים שהצבור לא היה מספיק נאמן להתחייבותו בנושא הנקיון בעיר, ולכן אין להאשים רק את ראש העיר.

הצעת דיון

  1. מה היה ההסכם של ראש העיר עם התושבים?
  2. מדוע החליט ראש העיר להתפטר?
  3. האם חשב שר הפנים שרק ראש העיר אחראי למחדל הנקיון? הסבירו
  4. האם גם אתם מכירים או שמעתם על מנהיג שהצלחתו היתה תלויה גם בהתנהגות הצבור? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.