הסיפור שייך למאמר פרשת וירא: זריזות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

אווירת הבחירות ריחפה כבר בחלל העיר. רבים מהתושבים לא אוהבים, בלשון המעטה, את הימים האלה. האוויר מתמלא בהתנצחויות הדדיות ואף בהשמצות של מועמדים, האחד על חברו, הכל במטרה לנצח בקלפי, לזכות בראשות העיר. האמת תיאמר שלא כולם משתלחים בלשונם. יש מהם הבולטים בעדינותם, בחכמת השתיקה שאמצו לעצמם גם ביום-יום, ומעדיפים לפרסם את חזונם ואת שאיפותיהם וכלל לא דברי בקורת על המציאות הנוכחית.

יעקב הוא מנהל מחלקת שפ"ע (=שיפור פני העיר) והציבור מכיר ומוקיר אותו על עבודתו המוצלחת. הוא משרה אוירה נעימה בכל רחבי העיר, בהעדר אשפה בחוצות, בטיפוח הגנים הצבוריים ובטיפול מהיר של בעיות המגיעות למוקד העירוני 106.

יום אחד פנו אליו שניים מחבריו בבקשה מפתיעה.

"יעקב, בעוד שלושה חודשים יתקיימו בחירות בעיר, אנא קבל את בקשתנו"

"עדיין לא בקשתם דבר…"

"כן, צודק, זה היה משפט הכנה. שמע יעקב, בטוח שלא תסכים אתנו אבל אין ברירה…"

"מדוע אתם 'מותחים' אותי כל כך. מה אתם מבקשים?"

"המועמדים שמתמודדים על תפקיד ראש העיר, לא מוצאים חן בעיני רבים, מסבות שונות. אבל אתה מאד אהוב על הצבור, לא רק בגלל אישיותך המדהימה, אלא, בעיקר, בגלל ההצלחה שלך בניהול מחלקת שפ"ע. "

"ואז…"

"ואז, ישבנו אתמול בערב כעשרה חברים שמכירים אותך היטב, ואת העשייה שלך בעיר והחלטנו לפנות אליך בבקשה להסכים להגיש מועמדות"

"חברים, הבנתי. אני מאד מתרגש מהדברים החמים שאני שומע. זה מביך אותי, כי אני חושב שיש טובים ממני. אבל לגופו של דבר, אני חושב שאתם טועים. ראש עיר צריך שיהיו לו תכונות רבות ולי אין אותן."

"יעקב, עשינו 'שיעורי בית' לפני שהגענו אליך. ישבנו עם ותיקי העיר שהכירו את שלושת ראשי העיר הקודמים. הם עשו השוואה קצרה ביניהם והגיעו למסקנה שהתכונה המרכזית של ראש עיר טוב היא העשייה. אתה נחונת במידת הזריזות הדוחפת אותך כל הזמן לעשייה. נכון שאולי יש טובים ממך בדבור לפני צבור וביצירת קשרים עם משרדי ממשלה, אבל העיר זקוקה כעת לאדם כמוך, זריז ואוהב את מלאכתו. אין לנו ספק שאם תיבחר תעשה הרבה למען העיר בפיתוח ובהרחבת היישוב."

יעקב שמע בקשב רב ובמעט מבוכה את דברי חבריו. כשביקשו את התיחסותו הסופית, אמר:

"ראו נא חברי היקרים. ראשית, הפתעתם אותי בעצם הרעיון שאתם רואים בי מועמד לראשות העיר, אני בהחלט מבין את הצורך בראש עיר מעשי וזריז, אך עלי לחשוב ולהתיעץ עם אשתי אם להסכים להגיש מועמדות"

"תודה רבה לך יעקב על הסכמתך לחשוב בדבר. מאחר והזמן דוחק בנו, הרשה נא לנו לפנות אליך בעוד שלושה ימים. תודה"

יעקב ביקש מיסכה אשתו לצאת למסעדה שקטה בעיר, כדי לחשוב יחד ביישוב הדעת על הצדדים השונים שבהצעה הזאת.

"יסכה" פתח יעקב את השיחה,"את הרי מכירה אותי שאינני אוהב את השררה ואת הכבוד. אני אוהב את העבודה שלי במחלקת שפ"ע ולא מעוניין להפסיק אותה. בכל זאת, מאחר וכל כך הפצירו וגם הסבירו לי את חשיבות הענין, אני מתלבט בדבר ורוצה לשמוע את דעתך"

"יעקב, מצד אחד אני מסכימה אתך שטוב לך בתפקיד שלך ואתה גם אוהב אותו, אבל אולי אינך מבין מספיק כמה נחוץ לעיר שלנו במצבה הנוכחי אדם שיפעיל את כל המערכות הנוגעות לקידום העיר. מאחר ונחונת במידה כה חשובה, מידת הזריזות, תוכל להשתמש בה, אם אכן תיבחר, לדרוש גם מאחרים להזדרז בביצוע המשימות שיקבלו, כך שהעיר תזכה לפנים חדשות, עיר מטופחת, בנייה של יחידות דיור חדשות, תוספת של מבני תעשייה והעסקת תושבים רבים מחוסרי העבודה."

"יסכה, אני מאד מודה לך על החיזוק שנתת לי. הערב אמורים החברים להגיע אלינו הביתה לשמוע מה החלטתי. אני חושב, אם כן, להודיע להם תשבה חיובית"

"כל הכבוד לך. אני מאחלת לך, בעלי היקר,הצלחה בבחירות. הצלחתך היא הצלחת העיר כולה"

הבחירות התקיימו, המתח לקראתן היה גדול, אך יעקב לא תרם למתח. על לוחות המודעות לא התנוססה כרזת תעמולה  מסוגננת בניחוח בחירות מטעם יעקב. אלא נוסח פשוט וצנוע למדי:

לידיעת תושבי העיר

גם יעקב כהן מתמודד לראשות העיר

ברכת הצלחה לכל המתמודדים

תוצאות הבחירות היו מפתיעות: יעקב כהן נבחר לראשות העיר!

חבריו וקרובי משפחתו ארגנו מייד סעודת הודיה על בחירתו. במסיבה בקשו רבים לשמוע ממנו רעיון אחד על מידת הזריזות. אחד החברים ניסח זאת בשאלה: "מהי ההגדרה שלך לאדם זריז?" תשובתו היתה: "מי שעובד 60 דקות בשעה". פשוט ולענין!

היכן פוגש הסיפור את פרשתנו

בפרשתנו מספרת התורה בשני אירועים שונים על זריזותו של אברהם אבינו לקיים מצוות. יעקב בסיפורנו מצטיין גם הוא במידה זו.

הצעת דיון

  1. במה היה יעקב מוערך בעיני התושבים?
  2. האם גם אתם הייתם מצטרפים להצעה לבחור ביעקב כראש עיר? שתפו
  3. מה היה סוד הצלחתו של יעקב בניהול מחלקת שפ"ע?
  4. האם גם אתם פוגשים את מידת הזריזות? היכן? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.