הסיפור שייך למאמר פרשת לך לך: עמידה בנסיון. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

ילדי שכונת "רימון" בעיר חדרה ידועים בגיבוש החברתי שלהם. אף שהם משתייכים לשלש תנועות נוער שונות הם מוצאים פנאי למפגשים בגן הצבורי שבלב השכונה, משחקים יחד וחושבים מדי פעם על יוזמות לטובת השכונה. הפעם היוזמה הגיעה דוקא מההורים.

כבר תקופה ארוכה מתלוננים מנהלי בתי הספר בהם לומדים ילדי השכונה על בעיות בתפקוד התלמידים בלימודים ובחברה. לא מעט תלמידים נתפשים ונענשים על שימוש בסמרטפון באמצע השיעור, בשליחת מסרונים לא מכובדים זה לזה ועוד שימושים במכשירים המתקדמים שגרמו לירידה לימודית ולמתחים בין התלמידים.

על רקע זה, התכנס ועד השכונה לדון בתוצאות ובהצעות לפתרון הבעיות.

"חברים יקרים, ערב טוב" פתח יושב ראש הועד, מר סלע. "יש לי סיפור מעניין לספר לכם שלדעתי יתן כוון לכל הדיון שלנו. לצערי הרב, משפחתי נכוותה מאש זו של השימוש במכשירי הסמרטפון."

"ומה היתה תגובתכם לבעיה?" מיהרו חבריו לשאול.

"חד וחלק! רכשנו חמשה מכשירי פלאפון מהדור הישן, כאלה שניתן לדבר בהם ולשלוח מסרונים בלבד. החלפנו את מכשירי הסמרטפון המתקדמים באלה ושלום על ישראל"

"רק רגע, לא היו תלונות, כעסים מצד הילדים?"

"היו גם היו, אבל העדפנו שיבכו היום משיבכו מחר כשהנזקים יהיו קשים ביותר" השיב סלע חד וחלק.

"אשריכם, סלע ואשתך. עשיתם את המעשה החכם והנועז. אצלנו זה לא היה הולך בקלות" הגיב ניר, אחד החברים

"אני מתאר לעצמי, מזה גם אני חששתי, אבל טובת הילדים עמדה לנגד עינינו"

"סלע, זה בהחלט סיפור מכונן. נראה לי שנבקש ממך להיות השליח שלנו לביצוע המשימה הכללית הזאת. כלומר, אני מציע שנרכוש מכשירים מהדור הישן ונחליף את הסמרטפונים בהם" הציע ניר

"בואו נדבר בצורה מסודרת. תחילה נשמע מה דעת החברים על המצב הנוכחי, בו ממשיכים הילדים שלנו להשתמש כמעט חופשי בכל מה שמציע המכשיר החכם הזה"

אכן נפתח דיון. החברים התבטאו ביחס לרמת הסיכון שיש במכשיר. נשמעו עדויות על נזקים שונים שנגרמו לילדים. הגיע שלב הסיכום.

"חברים יקרים. כואב היה לשמוע את הסיפורים שלכם על נזקים חמורים. אני חושב שכולנו בדעה אחת שצריך למצא דרך להפסיק את השימוש במכשירים אלה. האם נראת לכם ההצעה של ניר לרכוש מכשירים חלופיים?" סיכם סלע

"ודאי, ודאי. זו הדרך היחידה שתמנע את הדרדור."

"ובכן, צריכים לחשוב איך עושים זאת. לא די בפעולה טכנית – לרכוש ולהחליף – צריך להביא את הילדים למודעות לסכנות שבשימוש החופשי כל כך."

"נכון, סלע. לא כל הורה יודע להתמודד עם התנגדות ילדיו כמוך. מה אתה מציע?"

"לאחרונה קם גוף רציני של צעירים מהחברה הישראלית שראה את הנזקים הקשים שנגרמו למאות בני נוער והוא מקיים שיחות הסברה לתלמידים בכל הארץ. שם הארגון הוא 'לוקחים אחריות'. אני מציע לפנות אליו ולהזמינו אלינו לשכונה לשיחה מול הילדים בנושא. מה דעתכם?"

"סלע, כל הכבוד. אנחנו רואים שעשית 'שיעורי בית' בנושא. באת מוכן לישיבה ויש לך כבר הצעות יעילות. זה בהחלט רעיון נפלא" הגיבו כך מספר חברים.

סלע יצר קשר עם הארגון כבר למחרת האספה. בארגון שמחו לשמוע על הפנייה והגיעו לאחר מספר ימים בלבד מאז הפנייה. הם בקשו לתלות מודעות בשכונה על המפגש הזה. תוכן ההזמנה, בין היתר, יהיה:

"חבורת הנוער מוזמנת למפגש מרתק עם נציגי 'לוקחים אחריות' לשמוע על ספורים שונים מהשטח. יוגש כיבוד קל"

המפגש התקיים באחד הערבים של אותו שבוע. הוא נפתח בסיפורים ממקור ראשון – נערים שנפלו ברשתות החברתיות והצליחו להינצל ב"רגע האחרון" כתוצאה מהתערבות אנשים שלקחו אחריות. בהמשך, אמר נציג הארגון את דברו.

"נערים יקרים, ערב טוב. בעצם אני מרגיש מיותר כאן הערב. אחרי ששמענו את הספורים האלה, לא נראה לי שצריך להוסיף ולו מילה אחת. בכל זאת אוסיף לכם משהו שגם הוא בעצם סיפור. איך הגעתי לפעול בארגון הזה? הבן שלי גם הוא היה אחד הקרבנות של השימוש החופשי במכשיר הסמרטפון. הגעתי לארגון על ידי חבר שנעזר בו. זה היה כשרק קם הארגון, לפני כשלש שנים. הם שמחו לעזור לי. כהכרת הטוב לארגון, החלטתי להתנדב במסירת הרצאות ברחבי הארץ לפני בני נוער, כמו הערב. אני מאחל לכם שימוש מועיל במכשירם החדשים שירכשו לכם. והאמינו לי, הצער שלכם הצפוי מהיפרדות מהמכשיר, יחלוף מהר מאד…"

בערב זה לא נכח אף הורה. המפגש היה של נציג הארגון עם בני הנוער בלבד. לקראת סוף הערב, התבקשו שני מתנדבים מקרב הנוער לפגוש את סלע ולהביע בפניו את התרשמות חבריהם מערב זה. הנערים שהתנדבו לשליחות זו היו דוקא מאלה המשתמשים היותר "כבדים". הם נפגשו עם סלע וספרו לו על הערב.

"סלע, שלום. האמת היא שהיה לכולנו ערב קשה. בתחילת הערב היינו בהלם מהסיפורים של הנערים שהגיעו להתמכרות בשימוש במכשירים ונגרמו להם נזקים. במהלך הערב הבנו לאט לאט שזה עלול לקרות גם לנו וקבלנו את המלצת נציג הארגון 'לוקחים אחריות' להחליף את המכשירים שלנו."

"תודה לכם שהסכמתם להיות השליחים של כל החברים. אנחנו ההורים מצדיעים לכם על הסכמתכם. נגלה לכם סוד – המכשירים כבר נרכשו. פשוט ראינו שזו הדרך היחידה שתציל אתכם."

הורי הילדים הכינו ערב מיוחד לקיום טכס החלפת המכשירים: ילדים הופיעו בשירה ונגינה והוגש כיבוד עשיר. לקראת סיום הערב ביקש אחד הנערים לומר משהו.

"בשם החברים שלי אני רוצה להודות להורינו היקרים שלקחו אחריות על עתידנו ותודה מיוחדת לסלע יושב ראש הועד שיזם את כל המהלך הזה. ואת החברים שלי שעדיין בצער מהפרידה מהמכשיר שנהיה כחבר במשך הזמן, אני רוצה להרגיע. כולנו הצטערנו אבל היום לאחר כמה ימים שאנחנו מנותקים מהמכשיר אנחנו מתחילים לגלות שיש לנו חברים אמתיים ולא מפלסטיק…" דבריו התקבלו בתשואות ובהתפעלות.

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

ההסכמה של הנערים להחליף את המכשירים מוגדרת כעמידה בנסיון. את היכולת והכוח לעמידה בנסיונות החיים מקבלים אנו מאברהם אבינו שבפרשתנו מסופר על חלק מנסיונותיו.

הצעת דיון

  1. מה דעתכם על הרעיון של סלע? שתפו
  2. מדוע נקרא הארגון "לוקחים אחריות" בשם זה?
  3. מה שכנע את הנערים להחליף את מכשירי הסמרטפון במכשירים פשוטים?
  4. האם גם אתם יודעים או שמעתם על נזקים שנגרמו מהשימוש החופשי בסמרטפון? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.