הסיפור שייך למאמר פרשת מטות: התנקות מחשד. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"כבוד ראש הממשלה, הנני לרשותך", הגיב מייד יועצו של ראש הממשלה לעניינים כלכליים, מר יואב כהן, לשמע הזמנתו למשרד.

"תודה, יואב. שים לב, לאחר שקבלתי מנדט מהנשיא להרכיב ממשלה, האיש הראשון בחשיבות שעלי למצא, מבחינתי, הוא שר אוצר. מהשנים שלי בכנסת היוצאת בתפקיד ראש הממשלה, למדתי שתפקיד זה לא קל. הוא דורש אחריות רבה, יושר ויעילות. אלו הן רק חלק מהתכונות הנדרשות משר אוצר. אבקשך לצאת לדרך ולחפש מועמדים מתאימים לתפקיד ולהגיש לי המלצות בעוד כשבוע"

"אשתדל מאד, אדוני ראש הממשלה"

"ברכת הדרך לך שלוחה"

יואב נזכר שלפני חודשיים התפרסם בארץ דו"ח מבקר המדינה בו הופיעה רשימה של שלושה ראשי ערים שקבלו תעודות הצטיינות על פעילותם הנקייה מחשד למעילה. יואב רשם לפניו את הפרטים האישיים של כל אחד מאלה והחליט לעשות מחקר קצר על עברו של כל אחד במטרה להצביע על מועמד מתאים. לאחר שהתרשם מעברו העשיר של כל אחד, תאם פגישה אישית עם כל אחד.

"יואב, יקירי, אני מאד מודה לך על הערכתך את עבודתי בראשות העיר, אך תפקיד 'שר אוצר' גדול עלי ואינני מוכן לקבל אותו" כך היה סרובו של מר שמעון ראש העיר הראשון. תגובת ראש העיר השני, מר רונן, היתה:

"נרגש אני מעצם הפניית הצעה נכבדה כזו אלי. אשמח להיפגש עם כבוד ראש הממשלה להיכרות מעמיקה של התפקיד"

"יואב, יקירי, נראה לי שזה מוגזם להציע לראש עיר לקבל תפקיד כל כך גדול באחריותו, בתביעה המתמדת שלו ליושר ועוד דרישות שלא ידועות לי כעת" הגיב מר נחמן, ראש העיר השלישי ברשימה.

יואב סיכם לעצמו את שלושה הפגישות בהחלטה שיציע לראש הממשלה להזמין אליו את שני המרואיינים האחרונים, מר רונן ומר נחמן, שלא התנגדו, אלא שנרתעו מגודל המשימה.

ראש הממשלה ביקש מיואב לזמן את השניים ללשכתו לפגישת היכרות ולראיון. בישיבה נכחו גם מזכירו של ראש הממשלה.

"שלום לך רונן, ראש העיר לוד. ספר נא לי את סוד הצלחתך כראש עיר. מה הביא אותך לזכות בתעודת הצטיינות?" שאל ראש הממשלה.

"אינני יודע להצביע על משהו מיוחד. פשוט כל שקל שהוצאתי מכספי העירייה היה רק לאחר ישיבת מועצת העיר שאישרה את הוצאתו למטרה מסוימת"

"אני מאד מתרשם לטובה מתיאור עבודתך הנקייה כראש עיר. יישר כוחך וכל הכבוד לך. מזכירי יעמוד אתך בקשר, היה שלום"

"שלום וברכה לך מר נחמן, ראש עירית רמלה. ספר נא לי על עבודתך כראש עיר, ובמיוחד על הרגליך בכל הנושא לטיפול בכספי העירייה"

"תחילה, אודה לכבוד ראש הממשלה על עצם הזכות להגיע הנה ולשוחח עמו בנושאים חשובים כאלה. לצערי הרב, נכנסתי לתפקידי לפני שלש שנים כשנושא תפקיד ראש העיר הקודם לי השאיר 'ירושה' נכבדה – חובות כספיים גדולים שעלי היה לדאוג לפרעם. לאחר שנתיים מאומצות הצלחנו ב"ה לסלק את כל החובות. מאז החלטתי להקים ועדת בקורת צמודה לראש העיר ולכל מנהלי המחלקות. על כל שקל שיוצא על ידי או על ידי עמיתי לתפקידים יושבת הועדה ובודקת אם אכן נכון היה להוציאו. ויש עוד סעיף חדש שהכנסתי כחלק מניהול תקין של כספי העירייה"

"אשמח לדעת מהו, מר נחמן"

"שם הסעיף הזה הוא – 'שקיפות לכל'. כלומר, פעם בשנה על כל המחלקות להגיש דו"ח הכנסות והוצאות שקוף לחלוטין אותו מציגה העירייה בפני כל אזרח המעוניין לדעת. ועל כך יש לי סיפור מעניין"

"ספר נא"

"לפני כחודש לאחר פרסום הדו"ח השנתי של כל המחלקות, קבלתי שיחת טלפון מאחד האזרחים. בצד השני היה הורה שביקש להודות לי על הנוהל החדש. כי, לדבריו, זו הפעם הראשונה שבה הוא זוכה לראות להיכן מגיע כל שקל ששילם כ'אגרת חנוך' שנתית לכל ילדיו."

"תודה לך מר נחמן. התרשמתי מאד מדבריך, מפרטי עבודתך. מזכירי האישי יהיה בקשר אתך. היה שלום"

לאחר שיצאו שני המועמדים לדרכם, קיים ראש הממשלה התיעצות עם יואב ומזכירו האישי.

"בעצם, התרשמתי לטובה משניהם. מה דעתכם? מי בכל זאת נראה לכם יותר?"

"מר נחמן." הצביעו שניהם כאחד

"מדוע?"

הוא ביטא יותר את החתירה לנקיון כפיים גם כלפי הצבור" הסביר יואב

"ברוך שכיווננתי לדעתך. גם אני חושב כך. כלומר, לא די בכך שראש עיר מנהל את כספי הצבור ביושר, אלא דואג הוא שלא תהיה לזות שפתיים עליו, שלא ירננו עליו ולא על עובדיו, מנהלי המחלקות. זוהי תביעה פנימית לא קלה. ראש עיר שמסוגל לעמוד בדרישה כזו בהחלט ראוי להיות מועמד לתפקיד 'שר אוצר'."

"הלו, מר נחמן? שלום לך. מדברים מלשכת אש הממשלה. אתה מוזמן לפגישה אישית אתו ביום שלישי הבא. ברוך הבא."

בהגיעו למשרד פנה אליו ראש הממשלה ואמר:

"מר נחמן, אני שמח לבשר לך שבחרתי בך לתפקיד שר האוצר של מדינת ישראל. פגישתנו כאן לפני כשבועיים הותירה בעיני ובעיני יועציי רושם כביר. בנוסף, חקרתי את נהלי עבודתך בעירייה והגעתי למסקנה שתרומתך כשר האוצר תהיה גדולה. אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקידך. כמובן, לרשותך יעמדו יועצים כלכליים שיחד תוכלו לנהל ביושר ובשקיפות את המשרד."

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשת השבוע תובע משה רבנו שקיפות מלאה להתנהגותם של בני גד ובני ראובן. הוא מכריז ואומר להם : "וִהְיִיתֶם נְקִיִּם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל". בסיפורנו, התביעה העצמית של ראש העיר מר נחמן לשקיפות בההתנהלות הכספית  של כל מחלקות העירייה, הכריעה לטובה בשיקולים של ראש הממשלה לבחור בו לתפקיד שר האוצר.

הצעת דיון

  1. מהו המשותף לשני ראשי הערים רונן ונחמן?
  2. מדוע העדיף ראש הממשלה את נחמן כמועמד על פני רונן?
  3. מדוע לא די בכך שאדם ישר בענייני כספים מול ה'?
  4. האם גם אתם שמעתם או הכרתם איש צבור שמציג שקיפות מול הציבור בניהול כספי הצבור? שתפו.

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.