הסיפור שייך למאמר פרשת נשא: טהרת המחנה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בית הספר "נועם" בעיר טבריה זכה לאחרונה במנהלת חדשה שאמנם לא באה מתחום החינוך, אך הצליחה מהר מאד בתפקידה. על סוד הצלחתה יסופר כאן.

"בוקר טוב, המנהלת טובה" ברכה המחנכת שרית את המנהלת ביום הראשון לכניסתה לתפקיד. "ברכת הצלחה מכולנו!"

"תודה לכולכן, מורות יקרות. הצלחתי היא הצלחתכן!"

טובה נרגשת מאד ביום הראשון, מעצם המעמד החדש, אך, בעיקר, כי היא יודעת שמחכה לה עבודה רבה, כפי שהספיקה להכיר בתקופת החפיפה עם המנהלת הפורשת. בכל זאת מלאה היא תקווה להצלחה.

בית הספר "נועם" עבר בשנים האחרונות טלטלות רבות. מנהלים נכנסו ויצאו כשהם מביעים קושי רב בנסיונותיהם לשנות דברים.

"מורות יקרות, שלום. זוהי ישיבת המורים הראשונה שלנו בשנה זו. מאחר ואתן ותיקות בבית הספר, אבקש מכל אחת להביע את דעתה הגלויה על בית הספר בשני משפטים. אחר כך נקיים דיון על דרכי העבודה המשותפות לנו" כך פתחה טובה את הישיבה הראשונה שלה עם המורות.

"נראה לי שזו בקשה קצת קשה וגם מביכה…" טענה אסתר, מורה שמלמדת כבר עשר שנים בבית הספר

"יש לי מה לומר, אך אולי יהיה לך קשה לשמוע" הוסיפה נועה חברתה של אסתר, מורה חדשה, יחסית

"ראו נא מורות" הפסיקה טובה את הסבב לרגע "אני מודה לאסתר ולנועה על גילוי הלב והנכונות לשתף אותנו במה שכואב להן. זוהי בעצם המטרה של הישיבה שלנו כעת. זהו גם מה שדחף אותי להגיש מועמדות לניהול בית הספר. המטרה שלי היא להתחקות אחר הקשיים, הבעיות, ולהשתדל לטפל בהן. אם לא נתגבר על הקושי בעמידה מול המציאות הקשה, לא נוכל להתקדם!"

ההערה של טובה היתה במקומה. היא שחררה הרבה מורות להתבטא ובסוף הסבב שנמשך כשעה, סיכמה טובה את הדברים ששמעה.

"שמענו את כל החברות לצוות ההוראה. בהחלט דברים לא משמחים ולא מעודדים. אני מבקשת לסכם את הדברים בשתי נקודות עיקריות: רמת לימודים נמוכה והתנהגות לקויה. על רקע זה אני בהחלט מבינה מדוע לא שרדו מנהלים את תפקידם יותר משנה-שנתיים, אך אין בכוונתי להיחלש מהקשיים האלה, אלא לראות בכן שותפות מלאות למאמץ שכולנו נדרשות לו – שינוי הדגרתי בשני התחומים האלה."

בשבוע הראשון לעבודתה קיימה המנהלת טובה מפגשים נוספים. העיקריים שבהם – יועצת בית הספר וועד ההורים.

"בוקר טוב, נחמה" פתחה טובה את שיחתה עם היועצת. "השבוע ישבתי עם המורות של בית הספר ובקשתי מהן להביע כל אחת בשני משפטים את דעתה על בית הספר. הגעתי למסקנה שהבעיות העיקריות מתמקדות בשני תחומים: רמת לימודים נמוכה ובעיות משמעת. חשוב לי לשמוע גם אותך. איך את, נחמה, רואה את הדברים?"

"נראה לי שהמסקנה שלך נכונה"

"מה את מציעה , נחמה, כפעולה  מיידית להתחלת הטפול בתחומים האלה או באחד מהם?"

"כל אחד משני התחומים האלה הוא גדול ויש צורך, לדעתי, בפעילות ממושכת והדרגתית עד שרואים התחלה של הצלחה. יש לי רעיון מסוים, אך אני חוששת מלהציעו, כי הוא נשלל בעבר על ידי מנהלים קודמים"

"נחמה, מסיבה זו הגעתי הנה. החלטתי לנסות כל הצעה ולא להיבהל משום רעיון, ובלבד שיש בו סיכוי. לכן, אבקשך להעלות מה שבלבך"

"טובה, את הרי יודעת את המציאות השולטת היום בחברה ואף בהרבה בתים. מכשירי הפלאפון החכמים מצויים היום בבית הספר כמעט אצל כל תלמיד! מכשירים אלה גורמים נזק עצום הן בתחום הלימודי והן בתחום ההתנהגותי, כך אני רואה את הדברים בסקירה של שלוש השנים האחרונות"

"וואו, נחמה, מדהים כמה אנחנו דומות בחשיבה בנושא זה. ישבתי בבית וחשבתי על הדרך לפתור את הבעיות בבית הספר. והגעתי גם אני למסקנה שהמכשירים האלה מהווים בעיה חמורה. מה את מציעה בפועל, נחמה, הרי את מכירה גם את התלמידים וגם, ולו מעט, את ההורים"

"את הצעתי כבר העלתי מזמן בפני המורות וחלק מההורים ואחר כך בפני שני מנהלים שעבדו כאן. עלינו לקבל החלטה משותפת האוסרת שימוש במכשירים אלה בתחום בית הספר"

"נחמה, אני מסכימה אתך ורק רוצה להוסיף שלא רק לאסור שימוש במכשיר אלא גם לאסור הבאתו לבית ספר"

"טובה, אני שמחה שאת מסכימה עם הרעיון. את המנהלת הראשונה שלא חוששת מה יגידו ההורים או חלק מהמורות"

"נחמה, בהמשך לפגישות שלי עם מי שקשור לבית הספר, אני אמורה להיפגש עם ועד ההורים. אני בהחלט מתכוונת להעלות דרישה זו במהלך הפגישה אתם"

"ברכותי להצלחה בפגישתך עם ועד ההורים"

המנהלת טובה יצאה בסיפוק רב מהפגישה עם היועצת. היא קבלה חיזוק לעמדתה לקראת הפגישה עם ועד ההורים.

"ערב טוב, יוסי זהבה ויואב" פתחה טובה את הפגישה עם ועד ההורים "השבוע קיימתי ישיבות עם כל המורות ועם היועצת ועכשיו אתכם כדי ללמוד על בית הספר. מה דעתכם באופן כללי על בית הספר, האם אתם מרוצים ממה שקורה בו?"

"טובה, ראשית ברכותינו לך להצלחה רבה בתפקידך החשוב." פתח יוסי, יושב ראש הועד, את דבריו. "אנחנו מודים לך היוזמה לפגוש אונו כבר כעת.  מטרתנו בתפקידנו היא לעבוד במשותף עם המנהלת והמורות כדי לקדם את בית הספר. ובכן, לשאלתך, איננו מרוצים מרמת הלימודים הנמוכה וכן מההתנהגות הלקויה"

"חברים יקרים, אכן גם אני והמורות הגענו למסקנה זו. מה אתם מציעים כהורים לעשות כהתחלה של פתרון?"

"איננו עוסקים בחינוך, בקושי אנחנו מצליחים לחנך את הילדים בבית, היינו שמחים לשמוע ממך רעיונות" כך זהבה

טובה חשה במצוקה של חברי הועד והחליטה לאפשר יותר התבטאות של כל אחד. ההורים סיפרו על אירועים שונים מתחום בית הספר, בהם היו ילדיהם או ילדי חברים מעורבים, בחלקם כאלה שהסתיימו בחבלות.

"חברים, שימו לב. אנחנו יושבים כאן כבר כשעתיים. רוב הזמן הזה הייתי בהקשבה לסיפורים שלכם על אירועים שקרו בין תלמידי בית הספר. מתוך כל השיחות שהיו לי עד כה, אני מבקשת להציע הצעה לא קלה, אך בעיני ובעיני אנשי חינוך רבים היא טובה – התנתקות מוחלטת של התלמידים ממכשירי הפלאפון החכמים שברשותם!"

הס הושלך בחדר למשך כמה שניות…

"איזה אומץ יש לך טובה להעלות הצעה כזאת!" הגיב יוסי

"נראה לי שעם כל הקושי, הצעה זו נראת לי מחויבת ונכונה" תמכה זהבה

"אני מבינה את החשיבות של שמירה על הקשר בין ההורים לילדם במשך שעות רבות שהוא מחוץ לבית, אך אני ואתם גדלנו בדור הקודם, ולא ראינו בעיה לניתוק הקשר עם ההורים למשך שעות בית הספר. אבל אני מבקשת להסביר עוד רעיון חשוב. בדקתי את נושא השמוש במכשיר משתי הבחינות – הלימודית וההתנהגותית – ויועצים נוספים אמרו לי שאין ספק שהשימוש במכשיר מהווה תקלה משמעתית בהקשבה בשיעורים וכן בהתנהגות התלמיד בהפסקות. לאור זאת אני מבקשת כבר עכשיו מכם לאשר לי להוציא מכתב להורים עליו תהיו גם אתם חתומים ובו אודיע שחל איסור חמור של שימוש במכשיר הפלאפון החכם ואף יחול איסור להביאו לתחום בית הספר"

"עם כל הקושי בקבלת החלטה זו, אנו עומדים מאחוריה ומסכימים להצטרף בחתימתנו על מכתב זה" כך סיכם יוסי בשם חברי הועד.

טובה מיהרה להוציא את המכתב. כחודש לאחר הפעלת ההוראות ו"ניקוי" בית הספר ממכשירי הפלאפון החכמים, התבקשו המורות למלא משוב בענין השינויים שחלו ברמת הלימודים וגם בתחום ההתנהגותי. התוצאות היו מעודדות. רמת הלימודים בקרב שליש מהתלמידים עלתה בציון אחד והיקף התלונות על התנהגות שלילית פחתה באופן ניכר.

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

אמנם פרשת השבוע מלמדת על החובה לטהר את המחנה מטומאה, אך "טומאה" יכולה לשמש משל להתנהגות לא ראויה. כך בסיפורנו נהגה המנהלת באומץ רב במבצע "ניקוי" בית הספר ממכשירי הפלאפון שגרמו נזקים.

הצעת דיון

  1. מה גרמו מכשירי הפלאפון לתלמידי בית הספר?
  2. מדוע התחלפו בבית הספר הרבה מנהלים?
  3. מה היה סוד הצלחתה של המנהלת טובה?
  4. האם גם אתם מכירים/שמעתם על מבצע דומה – התנקות ממשהו שגרם נזק? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.