הסיפור שייך למאמר פרשת פנחס: מנהיגות למופת. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מזל טוב, מנהלתנו היקרה, על הולדת יובל" ברכה משלחת תלמידים מכל הכתות את המנהלת טובה.

יובל, הוא הילד הששי למשפחת כהן. המנהלת יצאה לחופשת לידה, וכשחזרה לעבודתה הגיעה לחדר משלחת התלמידים למסור לה את ברכת כל תלמידי בית הספר.

"תודה לכם, תלמידים יקרים, אני מאד מעריכה את היחס החם שלכם למשפחתי ולי." הגיבה טובה.

המנהלת חזרה לעבודתה כשבוע לפני הכרזת ראש העיר על הזכייה בפרס החינוך השנתי. מדי שנה נוהג ראש העיר רמת גן להכריז על פרס חינוך יישובי לבית הספר שהצטיין במירב המרכיבים בתחום החינוך: אקלים חברתי, יחס התלמידים למורים, מצויינות ותרומה לקהילה. ראש העיר מינה בתחילת השנה ועדה מיוחדת לטיפול בנושא. הועדה אספה נתונים מכל בתי הספר שבעיר וקיימה ישיבות במהלך השנה.

"מנהלים יקרים, שלום. הנכם מוזמנים למשרד ראש העיר ביום שלישי בנושא 'פרס החינוך של ראש העיר' ". הודיע ראש העיר למנהלי בתי הספר.

"מנהלים יקרים, ראשית תודתי העמוקה לכולכם על המסירות נושאת הפרי שאתם מגלים בעבודתכם" פתח ראש העיר את דבריו. "התכנסנו היום לשמוע את דבר יושב ראש הועדה לפרס החינוך לאחר חדשים של מעקב אחר עבודתכם בבתי הספר"

"בהמשך, וכתוספת לדברי ראש העיר, גם אני רוצה להודות לכולכם בשם כל חברי הועדה על התוצרים הנפלאים שגילינו במהלך ביקורינו בבתי הספר" פתח יושב ראש הועדה את דבריו. "לאמתו של דבר, כולכם ראויים לפרסים. וכך גם מתכוונים אנו לעשות. כל בית ספר שהשתתף בתחרות יזכה בפרס. בכל זאת, עלינו להעריך במיוחד את מי שנבחר להיות במקום הראשון ולזכות בפרס החינוך הראשי. לפני שאומר את שם בית הספר שזכה, ארענן בפניכם את המדדים בהם השתמשה הועדה: הצלחות מוכחות בתחומי החינוך השונים (אקלים חברתי, יחס התלמידים למורים, מצויינות ותרומה לקהילה). גם בדקנו את מידת מעורבותם של התלמידים ברכישת הישגים אלה. כלומר, מהו היחס בין מאמצי צוות ההוראה למאמצי התלמידים. כאן היתה לנו הפתעה נעימה. אחד מבתי הספר השקיע עמל רב בשיתוף התלמידים בתחומי החינוך האלה. כלומר, התלמידים הודרכו והופעלו בעשייה חיובית שתרמה לקידום החינוך של בית הספר. שם בית הספר הזה הוא 'דרכי נועם'. אכן, הוא הזוכה במקום הראשון של פרס החינוך"

מנהלי בתי הספר שמחו מאד לשמע הדברים. הם ברכו את טובה מנהלת בית הספר "דרכי נועם" על זכייתם במקום הראשון, ולפני פיזור הישיבה ביקש אחד המנהלים לומר מספר משפטים: "כבוד ראש העיר, חברי הועדה וחברי מנהלי בתי הספר, אני מבקש להודות בשם כולנו לראש העיר על היוזמה הברוכה ולחברי הועדה על עבודתם הרבה והמסורה. עצם קיום תחרות בין בתי הספר בתחום החינוך, מעודד אותנו מאד לתבוע מעצמנו יותר ממה שאנחנו עושים ובהצלחת בית הספר 'דרכי נועם' נתברך כולנו בחינת 'קנאת סופרים תרבה חכמה'."

ראש העיר הזמין לפגישה נפרדת במשרדו את הצוות החינוכי של בית הספר "דרכי נועם" עם טובה המנהלת.

"צוות חינוך יקר בראשות המנהלת טובה, תעודת ההוקרה והפרס יינתנו לכם במעמד מכובד בו ישתתפו כל צוותי החינוך של בתי הספר. היום הזמנתי אתכם הנה לפגישה אישית להביע את הערכתי לכם על המאמץ הגדול שניכר בעבודתכם, מאמץ שהניב פרי מכובד דוגמת פרס החינוך. ועוד משפט אחד אוסיף. אני מצטרף לברכת 'מזל טוב' לטובה ולמשפחתה על הולדת יובל. תודה מיוחדת חבים אנו לטובה על מסירותה הרבה לתפקיד הניהול, מתוך תחושת שליחות גדולה. העיסוק החשוב שלה בחינוך ילדיה לא פוגם כלל באיכות עבודתה בניהול בית הספר. על כך ראויה היא לתודה רבה מכולנו"

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

"כבוד ראש העיר וחברי לעבודה החינוכית בבית הספר, ראשית, אני מודה לראש העיר ולחברי הועדה על היוזמה והעבודה המסורה בבדיקת המדדים. אישית, אני חשה מבוכה בהרעפת שבחים עלי. מה שעומד תמיד לנגד עיני בעבודתי כמנהלת היא דמותו של משה רבנו. אכן, ניהול בית הספר מלווה אצלי בתחושת שליחות ולא מקום עבודה. אני חשה זכות גדולה להיות שותפה בחינוך ילדי ישראל. אני יכולה להעיד שזו גם תחושתם של חברי לעבודה בבית הספר. שוב תודה לכם"

הצעת דיון

  1. מיהו מנהיג למופת? באלו מידות ראוי שיצטיין?
  2. מה היתה תגובת משה רבנו כשהודיע לו ה' שיעלה להר לצפות על הארץ?
  3. מי מהסובבים אותנו יכול להיחשב כמנהיג למופת? נמקו/הסבירו.
  4. מהו ה"מתכון", לדעתכם, למדריך חברתי טוב?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.