מקומו הטבעי של עם ישראל הוא בארץ ישראל. אך האם זאת קביעה נצחית, לא מותנת? פרשת "כי תבא" מלמדת שהחיים בארץ הם זכות, ומותנים בנאמנות לברית שבין העם לה'.

תנאי בסיסי לקיומו של כל עם הוא התישבות בחבל ארץ. חבל זה עדיף שיהיה גם מולדתו, כלומר, המקום בו נוצר אותו עם, גדל והתפתח. ארץ ישראל היא מולדתו של עם ישראל, כאן נולד, כאן גדל, כאן התישבו השבטים, כל אחד בנחלתו. פרשת "כי תבא" מלמדת שהקשר האמיץ והחיוני בין עם ישראל לארץ ישראל, עומד הוא על תנאי, אינו מובטח לנצח, בכל מצב.

מהו סוד הקיום של העם בארץ?

סוד קיומו של עם ישראל בארצו נעוץ בברית הכרותה בינו לבין ה' מאז נבחר לעם ה'. פשוט, להיות נאמנים לברית. במעמד הר סיני מופיע נוסח הברית בקצרה:

"וְעַתָּה, אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִיוִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּלהָעַמִּים, כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ. וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ(שמות, יט:ה-ו)

כעת, בשנת הארבעים, לקראת כניסת עם ישראל לארץ ישראל מחדש ה' את הברית אתם ומציג שני מצבים אפשריים: ברכות רבות בשפע אם תישמר הברית, אך גם מצב הפוך אם חלילה תופר הברית:

"וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ'לֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֺתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּנְתָנְךָ ה' אֱ'לֹהֶיךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָכִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ'לֹהֶיךָ וכו' " (דברים, כח:א-יד)

"וְהָיָה, אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ'לֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֺתָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ וכו' " (דברים, כח:טו-סח)

בחירתו של עם ישראל מכל העמים להיות עם ה' מוגדרת בהגדרה הקצרה. וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ הגדרה המכילה מסר אחראי ביותר: "ממלכת כהנים" – לשמש דוגמה ואף להשפיע על כל העמים בהתנהלות נכונה כעם בארצו על פי חוקים מיוחדים, וגם "גוי קדוש" – עם נבדל מכל העמים בהתנהגותו, אינו מושפע מהם ולא לומד ממעשיהם. הכלים שניתנו לעם ישראל במטרה שישמשו להם לעזר בביצוע משימתם זו, אלו הם התורה והמצוות. בקיומם יוכלו להגיע ליעדם זה ולזכות בישיבה בארץ ישראל ובברכות רבות, אך אם לא יהיו נאמנים לתורה ולמצוות, וממילא לא יוכלו לבצע את משימתם, הרי שהם צפויים, חלילה, לעונשים, שהקשה שבהם הוא גלות – יציאה מהארץ כמו שמובא בפרשתנו, כעונש שיא על הידרדרות רוחנית:

 "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים, מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (דברים, כח:סד)

האם זכה עם ישראל להישאר תמיד בארצו?

לצערנו הרב, כידוע, גלינו פעמיים מארצנו בגלל אי נאמנות לברית: "ומפני חטאינו גלינו מארצנו" (מהתפילה). הגלות הראשונה היתה קצרה, יחסית – 70 שנה. לאחריהן שבנו ארצה ובנינו את בית המקדש השני, אך כששוב ירדנו ממצבנו הרוחני נענשנו שוב לצאת לגלות, והפעם לגלות ארוכה. לשמחתנו, אחרי קרוב לאלפיים שנה, רואים אנו עין בעין את "ראשית צמיחת גאולתנו" (מהתפילה לשלום המדינה). נבואות רבות עתידיות שהתנבאו ישעיה ואחרים הולכות ומתגשמות לעינינו, אך, עדיין, הגאולה השלמה – התגלות המלך המשיח ובית המקדש השלישי – מתעכבת.

מה עשוי לקדם את הגאולה השלמה?

חכמינו לימדונו שאם נתקן את החטא שבגללו גלינו בפעם השניה, בחורבן בית המקדש השני, נזכה לגאולה. החטא העיקרי אז היה שנאת חינם. לכן, נשתדל להגביר יותר ויותר אהבת חינם בין יהודי ליהודי. זה בהחלט יקרב את הגאולה במהרה בימינו, אמן.

הבה נתרום חלקנו: כל אחד במעגל הקרוב אליו ישתדל להרבות אהבת חינם!

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

ביחסים שבין הורים לילדים, הצבת תנאים היא כלי מצוי. מבין כל התנאים, רואים ההורים את התנאי להתנהגות הולמת כתנאי מרכזי. חשוב שהילדים יבינו מההורים שיותר מאשר מילוי משימות כאלה ואחרות, חשוב להורים שהילד ישמור על אישיות בסיסית טובה, שמדותיו לא יהיו מקולקלות וכדומה. זהו בעצם יסוד ה"ברית" שבין הורים לילדיהם. 

סיפור ילדים: סוד הקיום בארץ

הסיפור הוא על יוזמה של תושב שכונה להביא לשלום בית בין העדות שבשכונתו. לאחר אירוע קשה בו פרצה מריבה בין ילדים ושגררה ויכוחים קשים בין הוריהם, חשב אותו תושב שהדבר הטוב שצריך לעשות הוא פעילות שתביא לקירוב לבבות. בשיתוף המתנ"ס קיים מסיבות ימי הולדת משותפות לילדי השכונה.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.