החיים מזמנים נסיונות שונים: קושי בפרנסה, בחינוך ילדים ועוד. פרשת "לך לך" מלמדת על עמידתו של אברהם אבינו בנסיונות קשים מאד. עלינו לשאוב ממנו עוצמות אלה.

האדם משתדל להשיג את צרכיו הכלכליים והקיומיים בדרכים סבירות, לא קשות. לעתים הדרך להשיג את מבוקשו כרוכה במאמץ גדול במיוחד. הוא לא יימנע מלהתאמץ, כי חשוב לו להשיג את המטרה הבסיסית – המשך קיומו. אך מה קורה כשהוא נקלע לנסיון, להתמודדות בבעיה לא צפויה, כזו שמעוררת חשש להמשך הצלחתו, או אף קיומו? האם יעמוד בנסיון? פרשת "לך לך" מלמדת על אברהם אבינו שעמד בנסיונות קשים ביותר, כאלה שהעמידו בספק גדול את המשך קיומו ועתידו האישי ואף הלאומי. הוא עמד בהם בגבורה רבה ומילא את המשימות שהוטלו עליו בהצלחה.

עמידה בנסיון בפרשתנו

אברהם אבינו, אבי האומה הישראלית, הראשון שהכיר את בוראו על ידי חקירה בת עשרות שנים, והנחיל לעם ישראל ולעולם את האמונה באל אחד, עבר תהליך ארוך של עיצוב אישיותי, דרך 10 נסיונות. הנסיונות שהתנסה בהם אברהם אבינו ועמד בהם, המתוארים בפרשתנו הם: יציאה ממולדתו לארץ בלתי נודעת, היפרדות מאחיינו לוט, יציאה למלחמה מול מלכים חזקים במטרה להציל את לוט ועוד? הנסיונות הללו נועדו להציג בפנינו את דמותו הגדולה של אבינו, ראש האומה, לגלות לכל העולם ולעם ישראל את נאמנותו הבלתי מסוייגת בבורא העולם.

הבחירה באברהם אבינו

פרשת השבוע – לך לך – פותחת מייד בצווי ה' לאברהם ללכת לארץ לא נודעת. היינו מצפים לשמוע רקע מסוים, ולו מעט, על אברהם, על אישיותו, בדומה לנח לפני שנצטווה על התיבה. הסבר לכך נוכל לקבל מדברי הנביא נחמיה. בתקופת שיבת ציון, במעמד כתיבת האמנה בין העם לה' , מעין כריתת ברית, סוקר הנביא נחמיה את תולדות היווצרותו של עם ישראל ואת מבחן נאמנות העם לה'. תוך הדברים מתאר הוא את יחסו של ה' לאברהם אבינו, וכך הוא אומר שם:

"אַתָּה הוּא, ה' הָאֱ'לֹהִים, אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם, וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים; וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָםוּמָצָאתָ אֶת לְבָבוֹ נֶאֱמָן לְפָנֶיךָ, וְכָרוֹת עִמּוֹ הַבְּרִית לָתֵת אֶת אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַיְבוּסִי וְהַגִּרְגָּשִׁי, לָתֵת לְזַרְעוֹ; וַתָּקֶם אֶת דְּבָרֶיךָ, כִּי צַדִּיק אָתָּה." (נחמיה ט:ז-ח).

בחירת אברהם אבינו כראש האומה היתה, אם כן, ללא רקע מקדים של התנהגות מיוחדת מצד אברהם אבינו, אלא סגולית. פשוט, ה' החליט ליצור עם מיוחד שיקדש את שמו בעולם, ולכן בחר באבי האמה להיות הראשון, כשראה שיש בלבו נאמנות לה'. לאחר שבחר בו, העמידו בנסיונות שהוציאו מן הכוח על הפועל את נאמנותו לה'.

עמידה בנסיונות החיים

כאמור, החיים אינם מוגשים לנו על מגש של כסף…נדרש מכל אחד מאמץ מסוים להשיג את מחייתו – "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם". (בראשית, ג:יט). בנוסף לתפקוד היומיומי הנדרש לעצם קיומו של האדם, חשוב שאישיותו תלך ותשתכלל, תלך ותתעצם, כדי שתעמוד בפני נסיונות החיים: נסיון הפרנסה, נסיון החברה, נסיון ההנהגה ועוד. את סוד העמידה בנסיונות נלמד מאברהם אבינו. כמוהו נפתח נאמנות  גדולה לה', להפנים שכל הנהגת ה' אותנו היא לטובה, זו היתה הנאמנות של אברהם בלבו. נאמנות כזו בכוחה להעמיד את האדם בכל נסיון שייקרה לפניו במהלך חייו. יתרה מזו, לא רק אפשרות לימוד יש לנו מאברהם אבינו אלא סוג של הבטחה. עלינו להאמין שקיימים בלבנו כוחות פנימיים, שעלינו להוציאם מן הכוח אל הפועל. יכולת זו משתלשלת ובאה אלינו מאברהם אבינו, מאב לבן. עמידתו בנסיונות, הטמיעה בו ובצאצאיו עד סוף כל הדורות את היכולת לעמוד כל אחד בנסיונותיו.

עמידה בנסיון בימינו

דורנו מזוהה כדור משופע בטובה רבה: כלכלה ברווח, טכנולגיה מפותחת, תוחלת חיים גבוהה ועוד. רמת חיים כזו מביאה לשמחה גדולה ויכולת למלא משימות יותר מבעבר. אך, מצד שני, הנוחות והרווחה מזמנים לאדם נסיונות שונים: רשתות חברתיות הגורמות להסחת הדעת ממחויבות, התמכרות לצפייה לא ראויה, נטייה למתירנות וצריכת יתר ועוד. הנסיונות האלה הם בתחום המידותי-ערכי. האם ניתן יהיה להיעזר בעמידתו של אברהם אבינו בנסיונותיו? אם נעיין במהותו של נסיון, נראה שכל אחד נגע בתחום אחר באישיותו של האדם, שהמשותף לכולם הוא – מידות. (למשל, הויתור על רכוש סדום – הסתפקות במועט; הויתור ללוט – רדיפת השלום). אכן, בהחלט יש לנו ממי ללמוד ולשאוב כוחות לעמידה בנסיונות.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

הורים מצפים מילדיהם למלא את המשימות והדרישות שלהם. לעתים, כרוך הדבר בהתמודדות לא קלה של הילד עם תנאי שטח מורכבים. התגובה המיידית של ילד למצב כזה עשויה להיות שלילית, בנימוק שהתנאים קשים ולא מאפשרים, אך כדאי שההורים ילמדו את ילדיהם לדעת להתמודד עם קשיים – נסיונות המזדמנים להם, כאברהם אבינו שעמד בנסיונות קשים הרבה יותר.

סיפור ילדים: עמידה בנסיון

הסיפור הוא על קבוצת הורים באחת השכונות, שזיהו סכנה חמורה מהשימוש הכמעט חופשי של ילדיהם בסמרטפון, והחליטו לקחת אחריות. הם רכשו לילדיהם מכשירי פלאפון מהדור הישן ובפעילות מיוחדת שעשו הצליחו לשכנעם להחליף את המכשיר שבידם. בכך עמדו יפה הם וילדיהם בנסיון שנקרה בדרכם.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.