האדם מורכב מגוף ונשמה. כשגופו חולה, הוא נעזר בתרופות המחזירות לגופו את האיזון. פרשת "מצורע" מלמדת שישנה גם מחלה רוחנית, והטיפול בה על ידי ריפוי רוחני.

האדם נברא גוף ונשמה. מערכות רבות מקיימות את חיי הגוף באופן סדיר, על פי חוקיות שטבע בהן הבורא, מאז אדם הראשון, כמו מערכת הנשימה, מערכת העיכול ועוד. אדם בריא, בהגדרה המקובלת, הוא מי שמערכות הגוף שלו תקינות, אינו חולה, והוא מסוגל לבצע פעולות רגילות הדרושות לו. אדם בריא הוא בדרך כלל גם אדם שמח, או, לפחות, שרוי במצב רוח טוב, סביר. חריגה מתפקוד המערכות עלולה לגרום לשיבוש התפקוד של האדם, עד כדי חולי. פרשת "מצורע" מלמדת שישנו גם חולי רוחני כשהאיזון הרוחני מופר, כלומר, כשהאדם חוטא. אז יזדקק האדם לרפואה רוחנית שתחזיר אותו לאיזון הרוחני הרצוי.

מהי רפואה רוחנית

העידן המודרני מזוהה גם בפתיחות לשיטות ריפוי חלופיות (אלטרנטיביות) למחלות השונות. אחת מהן היא השיטה ההוליסטית. השיטה/הגישה ההוליסטית היא תאוריה הרואה קשר בלתי ניתן להפרדה בין הגוף, הנפש והנשמה, כמו שמוגדר באחד האתרים העוסקים בנושא. לכן, כשהגוף חולה, חייבים למצוא את הריפוי לא רק בנתינת תרופות, אלא גם בטיפול בצד הנפשי של האדם: מצב הרוח שלו, יחסו לקשיים שונים, יכולת ההתמודדות שלו במצבי לחץ, רמת הסיפוק שלו ממצבו הכלכלי, למשל, ועוד.

השיטה ההוליסטית היא בעצם סוג של ריפוי רוחני. ביהדות מבחינים אנו בין "נפש" ל"נשמה". הנפש היא החלק המופקד על פעילות מערכות הגוף השונות, ואילו הנשמה היא החלק המופקד על תפקודו הרוחני: עשיית טוב/רע, תפקודו כאדם מול החברה והאנשים הסובבים אותו ועוד. כשהאדם סוטה מתפקודו בחלק הרוחני, כלומר כשהאדם חוטא, לא די בריפוי הוליסטי, אלא חובה היא עליו לגשת לטיפול רוחני, כלומר, למנהיג רוחני שיורה לו את דרך הריפוי/התיקון על חטאיו. הריפוי הרוחני ייראה אצלו בהתנתקותו מעשיית החטאים ובמעברו לעשיית טוב.

רפואה רוחנית בפרשתנו

אחד החטאים הקשים שאדם ממוצע נופל בהם הוא חטא לשון הרע. החטא הזה נתפש על פניו כחטא חברתי, בין המספר למי שסופר עליו, אך התורה מתיחסת לכך בחומרה רבה. האדם מכונה "מדבר", דרגת הבריאה הרביעית המשוכללת ביותר. כינוי זה ניתן לו בגלל ייחודו על פני כל הנבראים, בכך שיש לו יכולת דיבור, המהווה ביטוי ל"צלם א'להים" שניתן בו. המספר לשון הרע, לא רק פוגע ביחסים החברתיים שלו עם חברו, אלא פוגע במעמדו כ"מדבר". כוח הדיבור שניתן לו לשימוש חיובי ורוחני, נפגם ואף חולל, במידת מה, על ידי סיפור לשון הרע. לכן, עליו להגיע לרופא הרוחני, הלא הוא הכהן. הכהן ינחה אותו בדרכי הריפוי – שהייה מחוץ למחנה, ניתוק זמני כנגד הניתוק שגרם בדיבורו – "מידה כנד מידה". בנוסף, יהיה עליו להביא קרבנות מיוחדים שבהם רמזים על חומרת העברה, וממילא על התיקון הנדרש כתוצאה מכך.  

רפואה רוחנית בימינו

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לחלקים נוספים באישיותו של האדם. לא רק גוף, אלא גם נפש ונשמה המהווים בעצם את החלק העיקרי שבאדם. רפואה חלופית מהווה לפעמים דרך הריפוי היחידה לאנשים שלא מצאו מזור למצוקתם ולחוליים. הכוון הזה מבשר יציאה מהתודעה המקובעת שריפוי החולי הוא רק בשיטות המקובלות, אלא, בעיקר, בהדרכה רוחנית לאדם. עובדה היא שחלק מהמחלות הנפוצות בצבור הרחב, לא נמצאות אצל אנשים מאמינים המנהלים אורח חיים דתי. נביא כאן ציטוטים קצרים מתוצאות מחקרים שנעשו בנושא אושר, בריאות, מוסר ועוד- רמת שכיחותם בצבורים שונים:

אושר  – "…סקרים שבוצעו על ידי גאלופ, NORC ו-Pew Research Center הסיקו כי הסבירות שאנשים בעלי מחויבות רוחנית יגדירו את עצמם כ"מאושרים מאד", גבוהה פי שניים מאשר זו של הקבוצה הכי פחות מחויבת דתית…"

בריאות – "…מחקרים רבים מראים שאנשים השומרים על אורח חיים דתי הינם בריאים יותר מאשר חילונים. כך למשל מחקר של האוניברסיטה העברית, שהתפרסם בכתב העת Annals of Epidemiology בשנת 2005, מצא שדתיים מאריכים ימים יותר מאשר חילונים…"

מוסר – "…להלן נתונים שפורסמו על ידי אדם גולד בפייסבוק: "דתיים יהודים עוסקים בפעילות התנדבותית ב250% יותר מהאוכלוסייה החילונית. הם גם עושים זאת כשהם משקיעים זמן רב יותר ומתמקדים בעיקר בנזקקים, קשישים, חולים ועניים…" 

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

לא אחת נדרשים ההורים לטפל בבעיה בריאותית של אחד מילדיהם, לא עלינו. מעבר לטיפול התרופתי, מגלים ההורים, לעתים, שנדרשים הם גם להרגיע, ולטעת תקווה בלב ילדם. חלק זה אינו נחשב לטיפול תרופתי, אלא נפשי/רוחני. לא לכל כאב מתאימה הרגעה שגרתית: "לא נורא, זה יעבור" וכדומה. לעתים , כשהכאב גדול ביותר (אובדן של בן משפחה יקר, לא עלינו, למשל), הכלים שבידם לא תמיד מספיקים ונדרשים הם לגייס כוחות ממאגרי האמונה עליהם התחנכו הם עצמם, ועליהם חינכו את ילדיהם. לא אחת שמענו שאנשים התנחמו כשהשמיעו להם דברי אמונה ביחס להישארות הנפש, נצחיותה וכדומה.

יהי רצון שעם ישראל ילך ויתוודע לאושר המצוי "מתחת לפנס"…

סיפור ילדים: רפואה רוחנית

הסיפור הוא על תלמיד שסבל מכאב בטן במשך יום ארוך. תרופה לכאבו לא מצאו ההורים וגם לא הרופא, עד שהאבא בדק אם אין השפעה רגשית על הכאב. האבא חשב על כוון רגשי והחליט לבדוק אם לא היתה לבנו פגיעה רגשית. אכן, התברר שהיעלבותו של הבן מיום אתמול פגעה בו מאד. אביו ביקש שהמעליב יבקש את סליחת הבן וזה הרגיע אותו.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.