חיי האדם מלווים הם בהוראות חשובות להשגת חיים איכותיים. פרשת "קדושים" מלמדת שגם בתחום המסחר חייבים להיות ישרים, ולהקפיד שהמשקולות, למשל, יהיו תקינים.

טבעו של כל אדם הוא לשאוף לחיות בתנאים טובים: תזונה נכונה, חברה מתוקנת, אקלים בריא ועוד. חיי החברה מזמנים התמודדויות עם יחסי אנוש בסיסיים: כבוד לזולת, הגינות, עזרה הדדית ועוד. פרשת "קדושים" מלמדת שמידת היושר היא אחת המידות הבסיסיות שחברה חייבת לאמץ לעצמה, אם חפצה היא בהמשך חיים תקינים. חובה להיות ישר לא רק בדיבור, שלא לרמות, אלא גם בתחום המסחרי.

מידת היושר בפרשתנו

תורת ישראל מתיחסת לכל פרט בחיי האדם והכלל: מרגע קומו ליום חדש ועד סיימו את היום, מלידתו ועד "מאה ועשרים", חיי חברה, משפחה, ציבור ועד לניהול מדינה. אחת ההוראות בתחום המסחר שבין בני האדם, מחייבת בדיקה מתמדת של כלי המדידה והמשקל המשמשים את הסוחרים במכירתם מוצרי מזון, לבל ייכשלו בגזל הלקוחות. וכך הוא נוסח הדברים בתורה: 

"לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט, בַּמִּדָּה, בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָהמֹאזְנֵי צֶדֶק, אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם". (ויקרא, יט:לה-לו)

היושר במסחר ובעסקים אישיים הוא חלק מרשימת ערכים ומדות שצריכים לעמוד בפני כל אדם בכל הנוגע להתקשרותו עם אחרים, או יחסו אליהם ולרכושם: יושר במשקולות, יושר בדיבור (ולא "אחד בפה ואחד בלב"), השבת אבדה, מניעת נזק ועוד. כל אלה אינם שייכים לתחום החסד והצדקה שגם בהם מחויב כל אדם, אלא הם ערכים ומידות בסיסיים שמחויב בהם כל אחד מישראל להבטחת חיים תקינים.

היושר בחיי היום-יום

כאמור, חובת ההתנהגות ביושר היא לא רק במסחר ובעניינים כספיים, אלא גם בכל הנוגע להתנהגות האישית של האדם, בעיקר בינו לבין חברו. נביא להלן מספר דוגמאות:

  1. לעתים אנו מזדמנים למכירה פומבית. זו בהחלט הזדמנות טובה עבורנו לרכוש משהו שיוסיף לרווחתנו, לנוי הבית וכדומה, אך עלינו לחשוב גם על המקור של אותם מוצרים העומדים למכירה, שמא הגיעו לאותו סוחר בדרך לא ישרה, ואז אנחנו מהווים גורם מסייע לו.
  2. נפתחה חנות למכירת מוצרים שונים ב"חצי מחיר", שוב מפתה הדבר, אך, מה לעשות, מתברר שהמוכר לא רושם את הכנסותיו, כלומר, אינו מדווח למס הכנסה, 
  3. אתה מציע את מכוניתך למכירה, אבל מעלים מהקונה בעיות סמויות שקיימות ברכב.
  4. אנשי ציבור המבטיחים לבוחריהם למלא כל מבוקשם, לעתים מגזימים בהבטחות, ובכך אינם נוהגים ביושר.

היכן פוגש ערך זה את ילדינו

הורים נוהגים להבטיח לילדיהם פרסים והפתעות על מעשים טובים שהם עושים. עליהם להקפיד לקיים כל הבטחה! ידוע שילדים רגישים במיוחד לאי יושר כלפיהם, ולכן אי עמידה בהבטחה עלולה לגרום נזק בעתיד, הן במידת נאמנות הילדים להוריהם והן בנאמנות הילדים כלפי אחרים, כיון שהספיקו בילדותם לחוות התנהגות לא ישרה.

סיפור ילדים: יושר

הסיפור הוא על ילד שעזר לאביו בסופר בהדבקת מחירים חדשים על בקבוקי בירה, בעקבות עלייה במחירים. אך, בארגז אחד שנקנה במחיר הישן, התנגד האב לעדכן למחיר החדש בטענה שאין זה ישר.

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.