הסיפור שייך למאמר פרשת שלח: ברכת הדרך. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, נראה לי שבסוף השנה אקבל תעודה לא טובה…" הכריז דן בהגיעו הביתה.

מדוע, דן, אתה 'מתנבא' כבר עכשיו מה יקרה בסוף השנה? יש לנו עוד ששה חודשים. ניתן לשנות הרבה דברים בתקופה זו. בנוסף, אינני מבין על סמך מה אתה חושב כך"', הגיב אביו גד.

"אבא, ראית את התעודה, נכון? מה נראה לך שכבר יכול להשתנות? הרי הממוצע שלי היום הוא ששים!"

"דן, אני מציע שנשב עם אמא אחרי ארוחת ערב ונחשוב יחד מה ניתן לעשות. יחד נוכל להעלות רעיונות טובים"

ההורים ישבו עם דן אחרי ארוחת ערב. שמעו את החששות שלו ועל מה הן מבוססות. לפתע נזכרה אמא לאה בילדותה:

"אבא ודן, נזכרתי בשנות הילדות שלי. גם אני עברתי שנה אחת בקושי רב. ההישגים שלי בלימודים היו נמוכים ואכן חששתי מהתעודה שאקבל בסוף אותה שנה. הורי לא יכלו לעזור לי באופן ישיר. הם למדו בחו"ל בשיטות אחרות ונושאים אחרים, כך שהחומר הלימודי שלי היה זר להם. אני זוכרת שמה שעזר ואף עודד אותי מאד זו מילה אחת של אבא שלי, סבא שאול: 'בהצלחה'. הוא פשוט הבין את הצער שלי. הוא ידע שאינו יכול לעזור לי בחומר הלימודי וגם לא אמא, אבל הוא כן יכול לעזור לי בעידוד, ואת זה נתן מכל הלב. אני זוכרת שהמילה הזאת ליוותה אותי למשך כל אותה שנה וגם אחר כך, ולפני כל מבחן, הרגשתי שאבא שלי כאלו עומד לידי ולוחש באזני 'בהצלחה'. נראה לי שבזכותו השגתי ציונים גבוהים למרות הפער הלימודי שהתפתח במשך השנה."

" 'וואו', אמא, איזה סיפור מדהים!"

"נכון, דן, גם אני חושבת היום שזה מדהים, למרות שעברו כבר הרבה שנים מאז." חיזקה אמא.

"מדהים, כי קשה להבין מה כוחה של מילה טובה אחת: 'בהצלחה'. כן, מילה אחת בלבד" חזר וחיזק אבא.

"אבא ואמא, אני מבין שגם אתם מחזקים אותי עכשיו ומאחלים לי 'בהצלחה', אבל תסכימו אתי שאני זקוק גם להשלמת חומרים בחשבון ואנגלית"

"דן, ודאי כך. לא חשבנו אחרת. רק דע לך, בכל זאת, שהעידוד חשוב לא פחות. הערב אתקשר למורה ואבקש ממנה להמליץ לי על מורים פרטיים לחשבון ואנגלית" הבטיחה אמא.

"הלו, ערב טוב. כאן אמא של דן. שוחחנו עם דן על חיזוקים בלימודי חשבון ואנגלית. רצינו לבקש ממך המלצות על שיעורים פרטיים במקצועות אלה" פנתה אמא בבקשה למורה.

"לפני שאציע לך, אבדוק אפשרות אחרת" הציעה המורה.

המורה שמחה על הפנייה של לאה, כי בדיוק כעת סיימה בדיקת רמת יידע ושליטה של המצטיינים בכיתתה במקצועות אנגלית וחשבון. היא גילתה שארבעה תלמידים מצטיינים מסוגלים גם לחזק את חבריהם במקצועות אלה. היא הזמינה אותם לשיחת הכנה, סיפרה להם על המשימה המיידית העומדת לפניהם, וקבעה להם מפגש הכנה להדרכה מעשית של תלמידים מתחזקים. התלמידים שמחו על ההזדמנות לתרום מהיידע שלהם לחבריהם.

"לאה, ערב טוב. יש לי הצעה להשלמת חומרי הלימוד של דן. זכינו ובכיתתנו ישנם תלמידים מצטיינים. ארבעה מהם גם מסוגלים לחזק חברים מתחזקים. נראה לך לנסות מהלך זה, כשהוא, כמובן, מלווה במעקב צמוד שלי. בסדר?" פנתה המורה ללאה.

"בהחלט. זה ממש משמח אותי. אם זה יצליח זה אפילו עדיף על שיעורים פרטיים, לא רק בגלל החיסכון הכספי, אלא בגלל המפגש המרומם הזה של דן וחבריו. אני מאד מעריכה את עצם הרעיון של עזרה הדדית ובמיוחד כשבני דן יזכה לכך"

המורה ישבה עם שניים מהתלמידים והכינה אותם מעשית לסיוע לדן באנגלית וחשבון. לאה שוחחה עם דן שיחת הכנה למהלך הזה והוא שמח גם כן.

"דן, שלום. אני שמחה לבשר לך שנערכנו בכיתה לסייע לך בהשלמת חומרי הלימוד באנגלית וחשבון. התלמידים שיעזרו לך הם ראובן ונועם. אבקשך, וכך גם אבקש מהם, שתתאמו את מועדי המפגשים הראשונים. אני מאחלת לך ולהם 'בהצלחה'. כמובן, אלווה, בע"ה, את הלימוד שלכם לאורך כל התקופה. כל שאלה/בקשה שלך או שלהם, נא הפנו אותה אלי ואשתדל למלאה בשמחה." דברי המורה לדן.

"אמא ואבא, שלום. היתה לי שמחה מיוחדת היום. המורה הזמינה אותי לשיחה וסיפרה לי על ההתארגנות של תלמידים, חברים שלי מהכתה, לעזור לי. שמחתי מאד על האפשרות להתקדם ועוד יותר שהעזרה באה מחברים והכי הכי שימח אותי מילה אחת שאמרה לי המורה – 'בהצלחה'. את, אמא, יודעת ודאי מדוע. פשוט, נזכרתי במילה הזאת שליוותה אותך לאורך שנים. המילה ששמעת אותה לראשונה מסבא שאול, אבא שלך. אני לוקח את המילה הזאת ושם אותה לנגד עיני. בכל פעם שארגיש צורך בחיזוק אזכיר לעצמי את המילה 'בהצלחה' ואתעודד."

"דן, בננו האהוב, שוב ברכת הצלחה בלימודיך ובכל אשר תעשה"

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

כמו שראינו בסיפורנו את ברכת הדרך לדן, ברכת "בהצלחה" של הוריו שליוותה אותו למשך תקופה ארוכה, כך בפרשתנו מברך משה את יהושע בברכת הצלחה בשליחות הריגול שלו עם חבריו, שלא ייגרר אחר דבריהם וברכתו התקיימה.

דן התחיל את לימודי העזר עם חבריו. תחושת ההצלחה לא איחרה לבא – הוא השיג ציונים מכובדים במבחנים שקיימה המורה בתקופה זו, ובסוף השנה התעודה שלו היתה הרבה יותר טובה מהמצופה.

הצעת דיון

  1. מה עודד את לאה להצליח בלימודיה?
  2. ממה שמח דן ביותר בשיחתו עם המורה?
  3. מדוע העדיפו המורה ולאה את עזרת החברים של דן על פני מורים מקצועיים?
  4. האם גם אתם הרגשתם אי פעם עידוד או הצלה מברכת הדרך? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.