הסיפור שייך למאמר פרשת שמות: אהבת אחים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

עיריית הרצליה היא שותפה פעילה בקליטת עלייה. מתוך מאות העולים ארצה מדי שנה, מגיעים להתיישב בעיר הרצליה כשליש מהעולים. בשנים האחרונות צפו בעיות בקליטת העולים כתוצאה מהפרת האיזון בין האוכלוסיה הותיקה לחדשה. ישנן שכונות בהן מספר משפחות העולים עולה על מספר הותיקים, כך שגם השפה המדוברת ברחוב פסקה להיות עברית בלבד, אלא בליל של שפות שנות. מצב זה הלחיץ את התושבים. הם פנו בדרישה לעירייה להקים ועדה לבדיקת נושא קליטת העולים בעיר.

"אדוני ראש העיר, מר יאיר בן-עמי, מה דעתך לעצור את קליטת העלייה למשך שלוש השנים הבאות?" העלה הצעה/בקשה זו מר יואב בן ארצי,  יושב ראש ועד השכונות, שהוקם לצורך זה, בפגישה במשרד ראש העיר.

"מר יואב הנכבד, אני מבין את המצוקה שהתפתחה לאחרונה בעירנו וגם מרגיש אותה אישית. מה שאתה מציע זו הצעה שכדאי לחשוב עליה, אך מאחר והבחירות לראשות העיר קרובות, אני מעדיף שראש העיר הנבחר יטפל בנושא"

אכן, הבחירות לראשות העיר הרצליה התקיימו לאחר כחודש מאותה פגישה. לתפקיד ראש העיר נבחר מר הרצל , מי ששימש בעירייה בתפקיד מנהל מחלקת קליטה.

"תושבי העיר הרצליה, שלום וברכה" כך פתח מר הרצל את נאום הפתיחה באולם התרבות העירוני. "זכתה עירנו מה שלא זוכה אף עיר בישראל – לקלוט מדי שנה עשרות משפחות עולים. לאחרונה נחשפו קשיים שונים בקליטת העולים. הפתרון המוצע לעצור את קליטת העולים לשלוש השנים הקרובות, הוא פתרון קל ואולי גם מומלץ על ידי רבים מכם, אך בכך נפסיד ערך חינוכי ממדרגה ראשונה – אהבת אחים. לכן בדעתי להציע בפני ועדה מיוחדת שהקמתי הצעה מהפכנית שלפיה לא נידרש לעצור את קליטת העולים. לא אוכל כעת לפרט את ההצעה, עקבו נא אחר פרסומי העירייה ותכירו את הרעיון אם אמנם יתקבל בועדה"

מר הרצל הזדרז לטפל בנושא. הקים ועדה מיוחדת לבדיקת הבעיות שהתעוררו ולהצעת פתרון.

"אדוני ראש העיר, לאחר עיסוק כחודש ימים בנושא, מביאים אנו בפניך את מסקנותינו הראשונות ביחס להיקף הבעיות שהתעוררו" כך פתח יושב ראש הועדה שהקים ראש העיר. "ניתן לנסח את הבעיות בראשי הפרקים הבאים:

  • תחושת נתק בין הוותיקים לעולים
  • קשיי תפקוד בסיסיים לעולים בעיקר במה שקשור להתמצאות בשירותי העירייה.
  • למרות שהותם במרכזי קליטה, עדיין השפה העברית דלה בפיהם.
  • בבתי הספר קיימת תחושת זרות אצל התלמידים הותיקים ביחסם לעולים."

"תודה לך ולכל חברי הועדה על הצגת הנתונים הראשונים. על פניו, הם מדאיגים, ועלינו לחשוב הרבה עליהן ולהציע פתרונות. המשיכו נא בטיפול בנושא ובמקביל אשב גם אני עם אחד העוזרים לטכס עצה בענין" כך הגיב ראש העיר.

מר הרצל יש לו רקע טוב בנושא מתפקידו הקודם. הוא זימן למשרדו מספר עובדים ממחלקת קליטה וכן את יועצו האישי לישיבה מיוחדת בנושא: דרכים לשיפור קליטת העולים בעיר.

"עד היום עמלנו במחלקת קליטה לשפר את תנאי המגורים וחיי היום-יום של העולים כשכל עדה חיה לה את חייה בנפרד. אמנם המאמצים שלנו נשאו פרי, אך לא השגנו את העיקר – שילובם החברתי בתוכנו. לכן, הצעתי היא לכנס את ראשי המחלקות של העיריה ויחד נדון בדרכים לשילובם של העולים בכל אחת מהמחלקות" דברי ראש העיר.

ישיבה עם ראשי המחלקות התקיימה, ואכן הועלו הצעות טובת לדרכי שילובם במחלקות השונות. בסיכום שתי ישיבות בנושא הוגש סיכום לראש העיר, כדלהלן:

  • המחלקה לחינוך – קיום מפגשי לימוד קבועים בין תלמידים ותיקים לעולים בשעות אחר הצהריים
  • המחלקה לחברה ותרבות – איתור אמנים בתחום המשחק והאמנות וקידומם להגשת תכניות בתחומי האמנות השונים.
  • מחלקת שפ"ע (= שיפור פני העיר) – איתור בעלי מקצועות בתחום השירות ושילובם במחלקה בצמוד לחונכים ותיקים.

גם ראש העיר הציע את הצעתו בכוון זה.

"במסגרת עבודתי במחלקת קליטה, פגשתי בעולים אקדמאיים, ביניהם רופאים, סופרים ועוד. נדאג לשיפור השפה העברית בפיהם, ולאחר מכן נבדוק אפשרות של קיום הרצאות לצבור הרחב בתחומי התמחותם" הוסיף מר הרצל

"לסיכום, אני מבקש להודות לכולכם על הרעיונות היפים, ומאחל לכולנו שבקרוב נראה שיפור באיכות חיי העולים בעירנו" סיכם ראש העיר

הטיפול בקליטת העולים בעיר היה היוזמה הראשונה של מר הרצל ועל כך זכה לשבחים ולתהילות מהצבור ומעובדי העירייה.

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשת השבוע מסופר על גילויי אהבת אחים שהיו אצל משה רבנו. גם בסיפורנו מסופר על פעילותו הנמרצת של ראש העיר לקירוב העולים, פעילות שבאה מתוך אהבת אחים.

הצעת דיון

  1. מה משותף בין תפקידו הקודם של ראש העיר הנבחר לפעילותו הראשונה בתפקידו החדש?
  2. מה היה החידוש המיוחד בהצעתו של מר הרצל?
  3. לו הייתם עולים חדשים בעיר הרצליה, מה הייתה תחושתכם? מדוע?
  4. האם גם אתם פגשתם בפעילות צבורית הנובעת מאהבת אחים?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.