הסיפור שייך למאמר פרשת תזריע: עונג שהופך לנגע. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בבית משפחת ישראלי הכנות אחרונות לחג פורים. יוסי שותף פעיל בהכנת משלוחי המנות שיישלחו מחר להרבה משפחות. יוסי שותף גם להנאות מהמשלוחים…על כך יסופר כאן.

"אמא, כבר הכנתי עשרה משלוחי מנות, לפי הרשימה שנתת לי, רק יש שלוש משפחות שלא זיהיתי. הייתי רוצה שתספרי לי מי הן" סיכם יוסי בפני אמא רחל את משימתו הראשונה שמילא בליל פורים, לקראת המשלוחים שמשפחת ישראלי תשלח למחרת היום,

"תודה לך יוסי, עזרת לי הרבה. שלוש המשפחות שאינך מזהה הן משפחות עולים חדשים שעלו ארצה לפני כחודש ימים"

"אמא, אבל בדרך כלל אנחנו שולחים לחברים שלנו, נכון?"

"נכון, יתר המשלוחים הם למשפחות חברים, אבל אני מזכירה לך שחוץ מהמשלוחים שאתה מחלק עם האחים שלך ישנם כל שנה כעשרה משלוחים שאבא מחלק בעצמו למשפחות חסויות"

"מה התכוונת אמא במילה 'חסויות' ?"

"שמע יוסי. זה מאד נחמד לשלוח מנות, ולכם הילדים שלנו זו ממש חוויה להגיע למשפחת חברים, להרגיש את השמחה שלהם מהמשלוח, לפגוש שם את החברים שלכם וגם לקבל מהם חזרה, אבל יש חשיבות גדולה לשלוח מנות דווקא למי שפחות מכירים. אבא ואני יושבים כל שנה מחדש ומכינים רשימה של משפחות שאנחנו לא כל כך בקשר איתם ואבא מגיע אליהם עם משלוח מכובד ומחזק את הקשר, וגורם בכך ליחס חם ואוהב מצדם אלינו"

"אמא, נזכרתי עכשיו שבשנה שעברה ניגש אלי ילד אחד, שאני לא זוכר כעת את שמו, וסיפר לי שהם קבלו מאתנו משלוח מנות. הוא סיפר את זה כשפניו ממש קורנות משמחה. הרגשתי מעט נבוך כי אני לא מספיק מכיר אותו, אבל בלבי שמחתי והערכתי את מה שאתם עושים" סיפר יוסי

יום פורים עבר בשמחה ובטוב לבב אצל משפחת ישראלי. הם שלחו הרבה מנות, קיימו סעודת פורים עם השכנים ועל שולחן המשלוחים נערמו הרבה ממתקים…

"אמא, אפשר שאני אטעם מהממתקים שנשארו? הם ממש 'קורצים' לי…" פנה יוסי בבקשה עדינה מאמא

"יוסי, ניחשתי…כמו כל שנה אתה מבקש יפה, אין לי בעיה שתטעם ותחלק בהזדמנות זו גם לאחים שלך, רק בקשה קטנה לי אליכם: אל תגזימו! "

"אין בעיה, אמא, אשתדל…"

יוסי התאפק, בעצם, כבר מאתמול בערב כשישב וארז את המשולחים, אך הוא זכר שלפני ששולחים את כל המשלוחים אין סיכוי שיקבל רשות לטעום, אבל כעת, לאחר סיום המשלוחים, זה אפשרי.

"אמא, לקחתי את שלושת הממתקים האלה, בסדר?"

"בסדר, רק שים לב שהממתק 'פסק זמן' נמצא באריזה משפחתית, כך שהוא צריך להתחלק בין כולכם"

יוסי מאד אוהב דווקא את הממתק הזה – 'פסק זמן'. הוא מיהר לשאול את האחים אם הם מסכימים להחליף אתו ממתק זה בממתקים אחרים. למזלו, הסכימו כולם לוותר על חלקם והוא בתמורה נתן להם ממתקים אחרים שהגיעו לו מערמת הממתקים.

יוסי ישב בחצר ואכל להנאתו את הממתק 'פסק זמן' יחידה אחר יחידה. הוא פשוט לא יכל לעצור את עצמו…

"אמא, אני חושבת שיוסי לא מרגיש טוב…הוא שוכב על הדשא בחצר" מיהרה נאוה אחותו להודיע לאמא. אמא רחל הזדרזה לגשת לחצר. היא רואה שיוסי שרוע על הדשא באפיסת כוחות.

"יוסי, מה קורה, אכלת הרבה ממתקים?"

"כואבת לי הבטן…"

"קום בבקשה"

אמא רחל עזרה ליוסי לקום ומיהרה לקחת אותו לשירותים. שם רוקן יוסי את כל מה שאכל…

"יוסי, אתה מרגיש הקלה?"

"בהחלט, וואיי! התפתתי יותר מדי ל'פסק זמן' "

"יוסי, הכנתי לך בגדים להחלפה, גש למקלחת להתרענן ולהרגיש נעים"

"ילדים חמודים, זהו! שמתם לב למה שקרה ליוסי? זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, גם להורים. ממתקים מאד נעים לטעום, אבל זה לא אוכל! לא אוכלים ממתקים, רק טועמים." סיכמה רחל

"אמא, אני חושבת שממתק יכול ליהפך ממתוק למר, נכון אמא?" חיזקה נאוה את דברי אמא

"וואו, איזו הברקה, נאווה. נכון. הוא אמנם מתוק, אבל אם לא נזהרים בהתנהגות אתו ואוכלים ממנו יותר מדי הוא גורם אחר כך מרירות, למי שרק לפני כמה דקות נהנה ממנו. מה אתה אומר, יוסי, מסכים למה שנאוה אמרה?"

"אמא, את מאד צודקת ונאווה קלטה את זה מהר יותר ממני. כמעט כל שנה זה קורה לי. הפעם הגזמתי ואני מבטיח לא להיגרר להבא אחר זלילת ממתקים" התוודה יוסי בפני המשפחה כולה

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

פרשתנו עוסקת בחומרת איסור לשון הרע. לא תמיד מי שמספר לשון הרע עושה זאת מתוך רצון מלא לספר על חברו דבר רע. לעתים, הוא מתחיל לספר דוקא דברים טובים שחברו עשה, אך מבלי להיזהר, עובר הוא לדבר רע על חברו. כך גם בסיפורנו, אכילת ממתקים מדי פעם אינה אסורה, אך כשלא נזהרים, גולשים מהר מאד לאכילה מופרזת הגורמת נזק, ואז הופך הענג לנגע!

הצעת דיון

  1. מה דעתכם על התופעה של קירבה בין צמדי מלים, שקיימת בשפה העברית?
  2. מהו הרמז לקרבה בין המלים "ענג" ל"נגע"?
  3. האם חומרת איסור לשון הרע, צריכה להביא למסקנה שצריך להימנע לגמרי מלדבר? מדוע?
  4. האם נכשלתם בעבר,חלילה, בסיפור לשן הרע, או בקבלתו? מה עשיתם לתיקון הדבר? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.