הסיפור שייך למאמר פרשת וישלח: מעשה נבלה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

תקופת הבחירות לרשויות המקומיות ידועה כקשה ומכוערת בגלל גילויי התיעוב והשנאה המתפרצים בה. אמנם לא בכל יישוב, אך די במספר בודד של ערים כדי לזהם את האוירה במדינה כולה, כי התקשורת ברוב "אדיבותה" לספק מידע ישיר ומהיר ככל האפשר לקהל צרכניה, "מקפידה" לדווח ובגדול על כל אירוע חריג מבחינה חברתית בהקשר לתעמולת בחירות. הסיפור שלנו דוקא עוסק בדמות שנלחמה בתופעה זו.

העיר צידון ידועה ביופיה ובנקיונה לציבור הרחב. ראשי הערים בעשורים האחרונים גם דאגו לפתח בה את ענף התיירות. ראש העיר הנוכחי, מר יעקב כהן, גם בנה לאחרונה מוזיאון המתעד את תולדות העיר מראשיתה לפני כאלפיים שנה! הבחירות לראשות העיר התקיימו גם בעיר זו כבכל הערים במדינת ישראל.

כאמור, תקופת הבחירות מעוררת אצל אנשים מסויימים רגשות שפלים כלפי מי שלא מוצא חן בעיניהם ואנשים מרשים לעצמם לפתוח את רסן פיהם ולהתבטא בסגנון בוטה כלפי נבחרי ציבור. כך קרה גם בעיר צידון.

צפירות אזעקה של רכב משטרתי נשמעו ברחובות הסמוכים לבית ראש העיר מר יעקב כהן. קבוצת אנשים קטנה הפגינה סביב ביתו ובידיהם שלטים הנושאים כרזות גנאי כלפיו, במטרה למנוע בחירה בו.

"השכונה שלנו מטונפת!" כך בכרזה אחת

"הילדים שלנו מסתובבים ברחוב – אתה אשם!" וכך בשנייה

יעקב כהן לא הגיב. הבחירות התקיימו ולראשות העיר נבחר יאיר לוי.

"מזל טוב יאיר, ראש העיר החדש שלנו" הזדרז מר כהן לברך את עמיתו למחרת היבחרו "אני מאחל לך שירות קל ונעים בתפקידך החשוב והנכבד. זכיתי בכהונתי לשמור על עירנו היפה. מאחל לך שתמשיך לשמור על יופיה ונקיונה ואף לפתח אותה עוד." כך המשיך ראש העיר היוצא לברך בלב נקי מקנאה ואוהב לעיר טיפוחו.

"ריגשת אותי מאד, יעקב. האמת היא שלא ציפיתי לברכות כאלה חמות ממך, לפחות לא סמוך כל כך להכרזת התוצאות" הגיב בלב נרגש יאיר הנבחר.

"תארתי לעצמי שזו תהיה תגובתך, כך אולי קורה בהרבה ערים, אך אהבתי לעיר הזו גברה על רגשות האכזבה שהיו לי ברגעים הראשונים, והם שהניעו אותי לברך אותך. ברכתי לך היא, בעצם, גם ברכתי לעיר ולתושביה. בסך הכל כולנו מעוניינים לפתח את העיר ההסטורית שלנו ולהטיב עם תושביה היקרים" 

"יפה מאד יעקב, גדלות נפש מצדך!" הגיב יאיר. "ברצוני להוסיף הערה קטנה. שמתי לב להפגנה המבישה מול ביתך ערב הבחירות. אני מקווה להצליח לאתר את אותה קבוצה משכונת 'רקפת' ולהזמינה לשיחה ערכית. פשוט הגזימו בהתנהגותם וגילו כפיות טובה כלפיך"

"יאיר יקירי, אין צורך. לא הפנמתי את ההעלבות. אני סולח להם וכדאי לראות אירוע זה מאחורינו"

"יש לך טעות יעקב. אירוע זה מהווה הזדמנות עבורי להעביר מסר לצבור התושבים ביחס לסגנון תגובות אפשרי כלפי עובדי צבור בכלל וכלפי ראש עיר בפרט"

"בהצלחה, זה בהחלט רעיון טוב"

יאיר הזמין למשרדו את יושב ראש ועד שכונת רקפת לשיחה. בשיחה סוכם שראש העיר החדש יגיע לשכונה למקום מרכזי יחד עם ראש העיר היוצא.

הפגישה המשולשת של ראש העיר הנכנס עם תושבי שכונת "רקפת", בנוכחות ראש העיר היוצא – התקיימה.

"חברים יקרים, ערב טוב" פתח יאיר, ראש העיר החדש. "ראשית תודה לכל מי שהגיע. אני מניח שלא היה קל לכם להגיע לערב זה, לכן תודתי גדולה במיוחד. אני רוצה לפתוח בסיפור מהתנ"ך מתקופת דוד המלך בימים שברח מפחד שאול. הסיפור הוא על נבל הכרמלי שנהג בכפיות טובה ביחס לדוד ואנשיו וכך מספר הכתוב:

"וְאִישׁ בְּמָעוֹן וּמַעֲשֵׂהוּ בַכַּרְמֶל, וְהָאִישׁ גָּדוֹל מְאֹד, וְלוֹ צֹאן שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וְאֶלֶף עִזִּים; וַיְהִי בִּגְזֹז אֶת צֹאנוֹ בַּכַּרְמֶל.  וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל, וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל; וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר, וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כלבו (כָלִבִּי). וַיִּשְׁמַע דָּוִד בַּמִּדְבָּר כִּי גֹזֵז נָבָל אֶת צֹאנוֹ.  וַיִּשְׁלַח דָּוִד עֲשָׂרָה נְעָרִים; וַיֹּאמֶר דָּוִד לַנְּעָרִים עֲלוּ כַרְמֶלָה וּבָאתֶם אֶל נָבָל, וּשְׁאֶלְתֶּם לוֹ בִשְׁמִי לְשָׁלוֹם.  וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי; וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם, וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם.  וְעַתָּה שָׁמַעְתִּי כִּי גֹזְזִים לָךְ; עַתָּה, הָרֹעִים אֲשֶׁר לְךָ הָיוּ עִמָּנוּ לֹא הֶכְלַמְנוּם וְלֹא נִפְקַד לָהֶם מְאוּמָה, כָּל יְמֵי הֱיוֹתָם בַּכַּרְמֶל.  שְׁאַל אֶת נְעָרֶיךָ וְיַגִּידוּ לָךְ, וְיִמְצְאוּ הַנְּעָרִים חֵן בְּעֵינֶיךָ כִּי עַל יוֹם טוֹב בָּנוּ; תְּנָה נָּא אֵת אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲבָדֶיךָ, וּלְבִנְךָ, לְדָוִד.  וַיָּבֹאוּ נַעֲרֵי דָוִד וַיְדַבְּרוּ אֶל נָבָל כְּכָל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּשֵׁם דָּוִד; וַיָּנוּחוּ.  וַיַּעַן נָבָל אֶת עַבְדֵי דָוִד, וַיֹּאמֶר, מִי דָוִד, וּמִי בֶן יִשָׁי; הַיּוֹם רַבּוּ עֲבָדִים הַמִּתְפָּרְצִים אִישׁ מִפְּנֵי אֲדֹנָיו.

...התגובה המזלזלת של נבל לא מצאה חן בעיני אשתו אביגיל וזו היתה תגובתה:

וַתְּמַהֵר אבוגיל (אֲבִיגַיִל) וַתִּקַּח מָאתַיִם לֶחֶם וּשְׁנַיִם נִבְלֵי יַיִן, וְחָמֵשׁ צֹאן עשוות (עֲשׂוּיוֹת) וְחָמֵשׁ סְאִים קָלִי, וּמֵאָה צִמֻּקִים, וּמָאתַיִם דְּבֵלִים; וַתָּשֶׂם עַל הַחֲמֹרִיםוַתֵּרֶא אֲבִיגַיִל אֶת דָּוִד, וַתְּמַהֵר וַתֵּרֶד מֵעַל הַחֲמוֹר; וַתִּפֹּל לְאַפֵּי דָוִד עַל פָּנֶיהָ וַתִּשְׁתַּחוּ אָרֶץ.  וַתִּפֹּל עַל רַגְלָיו, וַתֹּאמֶר, בִּי אֲנִי אֲדֹנִי הֶעָוֺן; וּתְדַבֶּר נָא אֲמָתְךָ, בְּאָזְנֶיךָ, וּשְׁמַע אֵת דִּבְרֵי אֲמָתֶךָ.  אַל נָא יָשִׂים אֲדֹנִי אֶת לִבּוֹ אֶל אִישׁ הַבְּלִיַּעַל הַזֶּה עַל נָבָל, כִּי כִשְׁמוֹ כֶּן הוּא נָבָל שְׁמוֹ, וּנְבָלָה עִמּוֹ; וַאֲנִי אֲמָתְךָ לֹא רָאִיתִי אֶת נַעֲרֵי אֲדֹנִי אֲשֶׁר שָׁלָחְתָּ. (שמואל א, כה:ב-מב)

הסיפור שקראתי בפניכם הוא רק חלק מהסיפור המלא, אך הוא מכיל את העיקר – כפיות טובה נחשבת כמעשה נבלה. בחרתי לקרא את הפסוקים עצמם, למרת אורכם, ולא לספר את הסיפור בלשוני ובקצרה, כדי להמחיש לכולנו את חומרת המידה הזו. הבחירות במדינת ישראל מתקיימות כל חמש שנים כי החוק נתן זכות לעם לבחור את מנהיגיו. מי שנבחר רואה עצמו שליח להטיב עם הציבור ולעשות מלאכתו נאמנה. ייתכן שבמהלך כהונתו טעה באיזה ענין, אך אי אפשר לדון אותו על פי מעשה בודד כזה או אחר. לכן התביישתי לגלות שתושבים מהשכונה הזו לא ידעו להכיר טובה לראש העיר היוצא מר כהן על עבודה טובה שחווינו שעשה אותה ביושר, במשך חמש שנות כהונתו. הוא פיתח יפה את העיר ופעל מתוך תחושת שליחות ואהבה לעיר צידון. יתכן אמנם שלא כל הציפיות של התושבים התמלאו, אך זה קורה בכל מקום וזה נובע גם מכך שאנחנו בני אדם ולא מלאכים, והיכולות שלנו מוגבלות גם אם אנחנו מאד רוצים לבצע עוד ועוד משימות"

לאחר סיום דבריו, ביקש יושב ראש ועד השכונה להגיב.

"חברים יקרים. ישבתי במשך הדקות האחרונות ופשוט התביישתי . התביישתי לגלות שישנם אנשים מתוכנו שלא מכירים טובה ומסוגלים להפגין בסגנון לא מכובד מול ראש עיר מסור כמו יעקב. אישית, לא השתתפתי בהפגנה וגם ניסיתי למנוע אותה, אך לא צלחתי. ראש העיר היוצא, מר יעקב כהן, בשם רוב תושבי השכונה אני מבקש ממך מחילה. אנחנו עוד נקיים מפגש פנימי בינינו בנושא. ולך ראש העיר הנכנס, יאיר, אני רוצה להודות לך על היוזמה של ערב זה, שמטרתו הבעת מחאה על הדברים שנאמרו, מצד אחד,  והבעת הערכה לחמש שנים של פעילות מבורכת של מר כהן, מצד שני.

היכן פוגש הסיפור את פרשתנו

בפרשתנו מובא סיפור קשה של מעשה נבלה בדינה על ידי שכם בן חמור. מעשה נבלה הוא כינוי גם למעשה בגידה. בסיפורנו  מתוארת בגידה של תושבי השכונה בראש העיר היוצא.

הצעת דיון

  1. מה הן שתי המשמעויות למילה נבלה?
  2. מדוע לדעתכם כפיות טובה נחשבת כמעשה נבלה? מה מתועב כל כך בהתנהגות זו?
  3. אילו הייתם אתם מפגינים לטובת בחירת ראש עיר חדש, מה הייתם כותבים בכרזות? שתפו
  4. מה הייתם מציעים למפגינים לעשות ככפרה על מה שעשו? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.