הסיפור שייך למאמר פרשת בהעלותך: הכרת הטוב. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בית הספר "מעלה" שבחיפה, ידוע כבית ספר המשקיע הרבה בחינוך למידות טובות. על אחת מהן יסופר כאן.

"אמא, בעוד חמש דקות יוצאת ההסעה, אני חייב לרוץ…" מיהר יוסי להודיע לאמו יעל, ובכך התנצל שלא הספיק הבוקר לרוקן את האשפה – תפקידו הקבוע מדי בוקר.

"יוסי, אין בעיה, קורה שלא מספיקים, אצלך זה אולי פעם בחודש…"

אכן, יוסי הרגיל את עצמו לבצע משימה אחת בקביעות, חוץ מהמשימות המתבקשות מדי פעם.

יוסי מגיע מדי בוקר לבית הספר באמצעות הסעה קבועה האוספת תלמידים מהשכונות שבאיזור בית הספר.

במחלקת החינוך של העירייה התקבלו שלוש תלונות במהלך החודש האחרון על התנהגות לא ראויה עד קשה של תלמידים בהסעות.

"הלו, מחלקת חינוך?" שאל נועם מחברת ההסעות "הצבי", "כאן נועם מההסעות. אני מצטער לדווח לכם בפעם השנייה השבוע על התנהגות שלילית של תלמידים במהלך ההסעה"

"תוכל לפרט, מה עשו התלמידים?" שאלה מזכירת המחלקה

"אסתפק בשני דברים: ריצה בין הספסלים והטחת צעקות זה על זה"

"תודה לך נועם. אני אעביר בדחיפות את הפרטים לטיפול מנהל המחלקה"

"נועם, שלום. כאן שאול מנהל מחלקת החינוך בעירייה. קבלתי מהמזכירה את תלונתך. תוכל לומר לי, בבקשה, באיזה בית ספר מדובר?"

"מאד לא נעים לי להלשין על בית הספר, אך זה תפקידך והדבר יכול רק להועיל. מדובר בבית הספר 'מולדת' "

"טוב שאמרת לי. אכן בית הספר הזה כבר קיבל התראה חמורה מאתנו. אנחנו שוקלים אפשרות לבטל לתלמידים את ההסעות למשך שבוע ימים, ולהעביר את אחריות ההגעה לבית הספר על הוריהם. נועם, האם הדבר קורה גם בבית הספר 'מעלה' ?"

"מה?! הלוואי שכל בתי הספר בארץ יהיו כמותם. אני עובד בהסעות כבר עשר שנים ולא פגשתי בתלמידים כאלה"

"נועם, אני שומע בקולך את ההתרגשות. תוכל לפרט לי את המיוחד שבהתנהגות שלהם?"

"בשמחה. דבר ראשון, כל תלמיד בעלותו לרכב אומר 'שלום' וברדתו – 'תודה'. שנית, הם לא משאירים ברכב שום פסולת. שלישית, במהלך הנסיעה הם מעסיקים את עצמם בקריאת ספרים. כמעט לא נשמעת מהם ולו מילה אחת"

"טוב, נועם, שסיפרת לי גם את זה, בעצם, בכך איזנת לי את מצב הרוח…אני מעוניין לעקוב אחרי ההתנהגות המופתית הזאת ואולי אתגמל את התלמידים ואת בית הספר בזכותך!"

שאול יצא אכן מעודד מהשיחה עם נועם שהתחילה אמנם בצער, אך הסתיימה בשמחה. הוא החליט לעקוב במשך שבועיים אחר התנהגות תלמידי בית הספר "מעלה" בהסעות, ולאשר את אשר שמע מנועם. לאחר שבועיים הורה למזכירתו ליצור קשר עם מנהלת בית הספר.

"הלו, בית הספר 'מעלה' ?" שאלה מזכירת מחלקת חינוך

"נכון, מי מבקש?"

"כאן מזכירתו של שאול מנהל מחלקת חינוך. הוא מבקש לשוחח עם מנהלת בית הספר"

"בבקשה"

"שלום לך נעמה מנהלת בית הספר 'מעלה'. זה שבועיים שאני מנהל מעקב אחר התנהגות תלמידיכם בהסעות. עלי להודות שאני נרגש ושמח מהתוצאות…החלטתי לבדוק בעקבות דווח חיובי של נועם על התלמידים. אמרתי לעצמי שאבדוק בעצמי ואחר כך אחליט מה לעשות עם התוצאות. ובכן, כאמור, אני שמח ואף נרגש, כי, בלשון המעטה, אין הרבה בתי ספר כמוכם. אני אשב ואחשוב על פרס ראוי לתלמידים ולבית הספר ואודיעכם בהקדם"

שאול החליט והתקשר…

"שלום נעמה. זה שוב שאול. לא לקח לי הרבה זמן להחליט על הפרסים. ובכן, לתלמידים אני מעניק טיול שנתי ליום אחד על חשבוננו. ולבית הספר – שיפוץ מושקע של חצר בית הספר במהלך חופשת הקיץ"

"תודה לך שאול בשם צוות המורים והתלמידים. אני מאד נרגשת…אני רק רוצה לומר שאיננו מרגישים שהשקענו במיוחד בחינוך להשגת תוצאה זו"

נועם שמע למחרת היום על החלטת שאול. הוא החליט לתגמל גם הוא על חשבונו את התלמידים. הוא התייעץ עם מנהלת בית הספר וקנה לתלמידים שני כדורי סל וכדורגל אחד. 

"נועם, נראה לנו שקצת הגזמת וזה אף מיותר…" טענו התלמידים לאחר הבעת התודה מקרב לב

"תלמידים חביבים. יש לי העונג הגדול לתת לכם מתנות אלה. לא תוכלו להעריך את גודל הנאתי בכל הסעה שלי אתכם!"

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

בפרשת השבוע מכיר משה רבנו טובה ליתרו על כל החסד שעשה עם ישראל ומפציר בו להצטרף למסע העם לכוון ארץ ישראל, כי רוצים שגם הוא יזכה בטובה המיועדת לעם ישראל בהמשך. גם סיפורנו הוא על מידת הכרת הטוב שבאה לידי ביטוי ביחס של נהג ההסעות לתלמידים.

הצעת דיון

  1. מה פירוש הערך "הכרת הטוב"?
  2. היכן פגשתם ערך זה במהלך הסיפור?
  3. מה לדעתכם עשויה אמירת "תודה" להשפיע על הנותן?
  4. האם גם אתם פגשתם בקיום מידה זו? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.