הסיפור שייך למאמר פרשת חוקת: בקשת שלום. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תלמידים יקרים, שלום. השבוע הגיע מכתב מראש העיר שלנו לכל מוסדות החינוך בעיר. ראש העיר, מר מנחם, פונה לכולנו בבקשה לבער את האלימות מתוכנו ואף להגביר את השלום. הוא מכריז בזאת על תחרות נושאת פרסים בשם 'אפס אלימות ועשר שלום'. פרס בית ספרי יוענק בסוף השנה למי שיגיע למקום הראשון". היתה זו הודעת מנהל בית הספר "אהבת שלום" בבת ים, מר יואב, בכנס השבועי של בית הספר.

ראש עיריית בת ים יצא בהכרזה זו כחלק מפעילות כוללת של המחלקה לחינוך בעירייה למניעת אלימות ולעידוד השלום בין התלמידים. כמובן, כל התלמידים היו סקרנים לדעת מהו הפרס הראשון שיועד לבית הספר שיזכה במקום הראשון.

"כבוד המנהל, אפשר לדעת מהו הפרס?" שאלו תלמידים במעמד זה.

"לא, כי גם לנו מנהלי בתי הספר בעיר לא הסכים ראש העיר לגלות. הוא גילה רק את שוויו. מדובר בפרס בשווי 10.000 ₪!"

התלמידים התפזרו לכתותיהם. בכתה ו' החליטה המחנכת נעמה לקיים שיחת פתיחה בנושא.

"תלמידים יקרים, אינני יודעת אם חשבתם על כך, אבל כששמעתי את הודעת המנהל היום, חשבתי שהמשימה הזאת לא גדולה עלינו. בית הספר שלנו הצטיין לפני שלש שנים כבית ספר שבו נעים לשהות ולבקר. תלמידים שלנו לא נתפשו בעברות משמעת חמורות, כך שעם קצת מאמץ, נוכל בהחלט להגיע למקום הראשון"

"המורה, אולי תציעי לנו בבקשה משימות הפעלה לכלל תלמידי בית הספר, משימות שיביאו לאוירת שלום?" פנו אל המורה שלושה תלמידים שהם חברים במועצת התלמידים.

"בשמחה. נוכל לשבת היום אחרי הלימודים ונעלה יחד רעיונות"

שלושת התלמידים הזמינו לישיבה זו גם את יתר חברי המועצה, שני תלמידים נוספים מכתה ה' ויחד ישבו עם המחנכת להעלות רעיונות לשיפור האוירה בבית הספר.

המורה ישבה עם חברי מועצת התלמידים לאחר הלימודים. הם הוזמנו לעוד ישיבה ובסיום שתי הישיבות הועלו ההצעות הבאות:

  1. קיום משחקים בין הכתות הגבוהות לנמוכות.
  2. חבורת "גשר לקשר" – הקמת קבוצת תלמידים שאליה יופנו תלונות תלמידים, ותפקידה יהיה לנסות לגשר בין הצדדים ולהחזיר ביניהם את הקשר שנפגע.
  3. הפצת חומר הסברה בקרב הכיתות ועל לוחות הקיר בשבח השלום ובגנות האלימות.
  4. פנייה למנהל לקבל תקציב לפרסים שיחולקו למצטיינים מבין התלמידים מדי שבוע.

המורה נעמה הדפיסה את הסיכום והקריאה אותו בישיבת המורים הראשונה שהתקיימה. חברותיה לצוות התפעלו מיוזמתה הברוכה וברכו אותה במיוחד על זריזותה בנושא, עוד טרם הספיק המנהל למנות רכזת בית ספרית למבצע זה. המורה נעמה הודתה על הברכות ופנתה לכל המורים בבקשה לשתף פעולה, לעודד את חברי מועצת התלמידים, וכן להשתתף בפועל בביצוע חלק מהמשימות.

המורות הגיעו לכתותיהן וספרו על היוזמה של כתה ו'. בית הספר נכנס לפעילות נמרצת ויוזמות נוספות הגיעו לרכזת המבצע שהתמנתה בינתיים.

מנהל בית הספר, מר יואב, ביקש להתיחס למבצע בכנס השבועי, חודש אחר הכרזתו על המבצע.

"תלמידים יקרים, שלום. תמיד ידעתי שיש לי זכות לנהל את בית הספר 'אהבת שלום' שנאמן כל כך לשמו. חודש ימים בלבד עבר מאז עמדתי כאן והודעתי על הכרזת ראש העיר בענין תחרות יישובית בנושא מניעת האלימות ובקשת השלום. מאז, אני עוקב אחר הפעילויות שיזמתם, בעיקר כתה ו' עם המחנכת נעמה, ואני מלא סיפוק. בכל שבוע מתפרסמות יוזמות חדשות ומוצלחות. אני רוצה לברך את כולנו בברכת הצלחה במבצע. התחרות לא קלה. אני שומע מחברי המנהלים שגם אצלם יש יוזמות. לכן נאחל לכולם הצלחה."

הפעילות סביב נושא התחרות הלכה וגברה. ועדה מיוחדת מטעם ראש העיר בקרה במשך השנה בבתי הספר ובחנה את הפעילויות וההישגים השונים. מועד התחרות הגיע. העירייה הכריזה על מעמד גדול לציון סיום המבצע והענקת פרס ראש העיר לבית הספר הזוכה. הטכס התקיים באולם התרבות העירוני. למעמד זה הוזמנו נציגי כל בתי הספר עם צוותי ההוראה, וגם הכתות הבוגרות של כל בתי הספר. 

"צוותי המורים היקרים, תלמידים חמודים ואחרונים חביבים – הזוכים. העיר בת ים זכתה השנה לקיים פעילויות חינוכיות רבות. במשך השנה בקרתי בכל בתי הספר והתרגשתי לראות את הרצינות וגם את השמחה שליוותה את הפעילויות שלכם. אני חייב לציין שהמשימה לבחור בית ספר מצטיין אחד לא היתה קלה לועדה, אך בכל זאת, בחרנו בבית הספר 'אהבת שלום' למקום הראשון." דברי ראש העיר. 

תשואות רבות וקריאות שמחה מלאו את חלל האולם. כעת עלה יושב ראש הועדה והכריז על הפרס עצמו.

"שימו לב, מורים ותלמידים. ודאי לא הבנתם מדוע הסתרנו מכם את זהות הפרס וצייננו רק את שוויו. רצינו פשוט, שמשהו מהפעילות שלכם יהיה שלא על מנת לקבל פרס…אבל כעת עלינו להודיע לכולם מהו הפרס שזכה בו בית הספר 'אהבת שלום'. ובכן, הפרס הוא טיול לכל תלמידי בית הספר. הכתות הצעירות יזכו בטיול חד יומי והגבוהות בטיול בן יומיים. זה בהחלט מגיע להם. בזכותם תלמידים רבים מכל העיר ישפרו את התנהגותם החברית."

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

בפרשת השבוע למדנו על פנייתו של משה רבנו לעמים השכנים לנהוג בדרכי שלום. הוא נהג כך בכל הזדמנות שנקרתה לעם ישראל. ממנו למדים אנו את מעלת השלום וכמה צריך לבקש אותו.

הצעת דיון

  1. מה היה נושא פרס ראש העיר?
  2. מדוע חשבה המחנכת שהמשימה להצליח בתחרות לא גדולה מדי עבור בית הספר?
  3. מהו ההבדל לדעתכם בין אהבת שלום ובין בקשת שלום?
  4. האם גם אתם מכירים אנשים שמקיימים את הוראת חכמינו: "אוהב שלום ורודף שלום"? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

  • לעילוי נשמת המחנך האהוב והדגול הרב שמעון אדלר ז"ל. 

 

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.