הסיפור שייך למאמר פרשת כי תשא: כיבוד מנהיג. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

עיריית רחובות זכתה לאחרונה בראש עיר חדש. הרקע שלו מעניין והוא יובא בסיפורנו וכן יסופר על דברים שמצאו חן בעיניו.

"שלום לך מר יוסי, ראש עירנו הנבחר", פתח שאול יושב ראש ועד השכונות בעיר את מסיבת קבלת הפנים לראש העיר הנבחר. "שלש שנים התנהלה העיר ללא ראש עיר, אלא על ידי חברי מועצת העיר, והיום שמחים אנו על שתפקיד ראש העיר מאוייש ומאחלים לך הצלחה מלאה בתפקידך"

"תודה לך שאול ולכל חברי ועד השכונות ברחובות. שמחתי לקבל את התפקיד, לא בגלל הכבוד הגדול שהוא מזכה, אלא בגלל שאני אוהב מאד את עירנו רחובות. נולדתי בה, גדלתי והתחנכתי בה והיום אני יכול להחזיר לעיר מעט ממה שקבלתי ממנה."

"מר יוסי, יקירנו, אולי תואיל בהזדמנות זו לשתף אותנו יותר במה שעסקת במהלך שנותיך עד שנבחרת, ואיך זה קישר אותך לרעיון ראשות העיר. תודה"

"ובכן, אני אמנם מגיע מתחום האומנות. עבדתי כצייר במשך עשרים שנה. היתה לי גלריה במרכז העיר, פרנסה בכבוד, ובעצם לו הייתי רוצה להגיע לתפקיד ראש עיר רק מטעמי פרנסה, לא הייתי עושה זאת. מה שדחף אותי לחשוב על תפקיד זה הוא האכזבה שלי מהתנהלות העיר במשך עשר השנים האחרונות. כילד, זוכר אני את העיר נקיה ומטופחת. אנשים היו יוצאים בימי ששי לחצרותיהם, מטאטאים אותן ומשווים פנים חדשות לשכונה לקראת שבת. גינות ציבוריות היו זוכות להשקיה, ביוזמה פרטית, על ידי צינור מים ארוך שמשך אחד השכנים מגינתו, כל פעם מישהו אחר בסבב לא קבוע. התגעגעתי לאותם ימים ולכן הגשתי מועמדות. אני מודה לכם שוב שנתתם בי אימון ובחרתם בי לתפקיד גדול זה"

"תודה לך יוסי על דבריך המרגשים. הלואי ונזכה גם אנחנו לתרום לעירנו מיכולתנו תרומה, קטנה או גדולה, דבר שישפר את מראיה. ועכשיו שאתה נושא תפקיד גדול ומאד עמוס, האם תוכל להמשיך לתרום מכשרונך למען העיר?"

"בהחלט, יש לי תכנית להגיע לכל בית ספר ויחד עם המנהלים לאתר ילדים מחוננים בתחום הציור, ילדים שבלי מאמץ גדול אוכל לקדם אותם בתחום הציור. אסייע להם לשפר יכולותיהם ואולי בהמשך יתרמו גם הם מיצירותיהם לעירנו."

ראש העיר אכן ניגש לממש את תכניתו. יום אחד כינס את מנהלי בתי הספר במשרדו וסיפר להם על תכניתו. הם התרגשו מאד מנכונותו והבטיחו לבדוק מי מתלמידיהם מתאים לכך. 

הפגישה הבאה לא איחרה לבא. הפעם הגיעו למשרדו של יוסי כעשרים תלמידים מכל בתי הספר. הוא השיג תקציב מיוחד והזמין לפגישה זו מס' ציירים מתושבי העיר העוסקים לפרנסתם בתחום, שהם יהוו את צוות ההוראה המקצועי.

"תלמידים יקרים, שלום. ראשית, ברכותי להצלחת כולנו במשימה הגדולה של לימוד אמנות הציור. לרשותכם יעמדו מורים לציור העוסקים בפועל בתחום. תכנית מפורטת של הקורס יקבל בקרוב כל אחד מכם לביתו."

ראש העיר מינה את אבי מנהל מחלקת חינוך בעיר להכין תכנית לימודים לכל התלמידים שנבחרו. הלימודים התחילו ונמשכו כמחצית שנה.

חודש לפני סיום הקורס הודיע אבי מנהל מחלקת חינוך לראש העיר שהקורס עומד להסתיים.

"אבי, בקשה לי אליך. מאחר ושנינו עקבנו במהלך הקורס אחר התקדמות התלמידים וראינו מקרוב את השתדלותם, נבקש מהמורים לציור לקבל את העבודות הנבחרות של כל תלמיד בקבוצת הלימוד, ואותן נציג להורים בטכס סיום הקורס. בסדר?"

טכס סיום הקורס התקיים בנוכחות ההורים, המורים והתלמידים. כולם התרגשו מאד מרמתן המקצועית של העבודות אחד ההורים הציע רעיון…

"אינני בטוח שתסכימו, אבל אני מציע… מה דעתכם שציורי הילדים שלנו יעטרו את קירות משרד ראש העיר שלנו, כאות הוקרה על הכשרת ילדינו באמנות הציור?"

תשואות רמות נשמעו בחלל החדר למשמע ההצעה: "וואו", "כל הכבוד על הרעיון", "רעיון מצוין", "בהחלט מגיע לו" נשמעו קריאות ההורים בחלל החדר.

יוסי נראה נבוך מההפתעה הספונטנית שהורעפה עליו…

"הורים יקרים, אני רוצה לומר משהו…" פתח ראש העיר. "לפני כשנה, כשנבחרתי לראשות העיר, לא ידעתי איך אצליח בתפקיד, כמה קשה יהיה לי, ואם בכלל אשרוד תחת המשימות הרבות. אולי תופתעו לשמוע, שאחד הדברים שנתן לי כוח להמשיך יום יום בעבודתי הקשה היה זה הקורס לציור של ילדיכם. בכל פעם שהייתי עייף או מתוח הייתי 'קופץ' לקורס, עושה סיבוב בין התלמידים, ומשיב לרוחי מנת אויר להמשך הדרך…"

כשחזרו כל ההורים הביתה עם ילדיהם קבלו  הודעה בואצאפ משאול יושב ראש ועד השכונות. הוא ביקש להודות לכולם על יוזמתם לתת מתנה מיוחדת לראש העיר בדמות יצירות ילדיהם. "נראה לי שהכיבוד הגדול שחלקנו לו הערב היה מכובד ביותר, ומתאים ביותר גם לאישיותו הצנועה, וגם לתחביבו" סיכם שאול.

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשתנו מסופר על כבוד גדול שהעניק העם למשה. כל העם עמד איש איש פתח אהלו לכבוד משה עד שראה אותו נכנס לאהלו האישי. גם בסיפורנו זכה ראש העיר לכבוד מיוחד מצד התלמידים על כך שדאג ללמד אותם את אמנות הציור.

הצעת דיון

  1. את מי נראה לכם שצריך לכבד?
  2. מדוע יש מי שלא משתתפים בכיבוד מנהיג?
  3. האם נראה לכם קשר בין הכרת הטוב לכיבוד מנהיג?
  4. האם השתתפתם פעם בכיבוד מנהיג? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.