הסיפור שייך למאמר פרשת מצורע: סמליות בטהרה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, שנת הלימודים עומדת להסתיים. המורה הודיעה שמחר תחלק תפקידים לכל בת לקראת מסיבת הסיום" הודיעה הדס לאימה נאווה.

"כבר מסתיימת?! כל כך מהר?! רק לא מזמן התחלתם…"

"נכון, אמא, אבל האמת היא, שלנו, התלמידים, כבר קשה. המון שיעורי בית, הרבה מבחנים. זהו. אנחנו מחכים כבר לחופשת הקיץ"

"חשוב רק שתזכרו שכל המאמץ שאתם עושים הוא לטובתכם. נכון שקשה לכם היום, אך קל יהיה לכם בעתיד. ומה את חושבת שיהיה תפקידך, הדס?"

"נראה לי שהמורה תתן לי לקשט את הכיתה"

"טוב, נמתין ונראה"

"הדס, גשי נא אלי בהפסקה בענין מסיבת הסיום" פנתה המורה להדס.

הדס אכן דמיינה שהתפקיד שתקבל יהיה בתחום הקישוט, אבל…

"הדס, את זוכרת שהגעת אלי מספר פעמים לשיחה על רקע 'לשון הרע'? שלש פעמים התלוננו עלייך ופעם את התלוננת. ברוך ה', אפשר לומר שמצבך השתפר מאד, אך עדיין את זקוקה לסוג מסוים של טיפול מונע. ובכן, חכמינו לימדו אותנו שהתיקון לעברה מסוימת הוא בעשיית מצווה נגדית, באותו כלי שבו נעשתה העברה, לכן חשבתי לתת לך את תפקיד הנאום במסיבה, כלומר, ללוות את הערב בהנחיה קלה, הסברים נלווים לכל חלקי הערב. מסכימה?"

"אני לא מתנגדת, רק חושבת שאני לא יודעת לנסח את התוכן של קטעי הקישור האלה"

"אין בעיה, הדס, אני אשב אתך על התוכן ויחד ננסח את כל הקטעים שתצטרכי לומר. בסדר?"

"טוב, מורתי, אם תעזרי לי, ארגיש בטוחה יותר"

הדס והמורה ישבו על התכנים, המורה לא הכתיבה מילה מילה להדס, אלא העבירה לה רק את התוכן ובקשה ממנה לנסח בעצמה את דברי ההנחיה. במידת הצורך, מותר לה להיעזר באימה.

"המורה, ישבתי בבית וניסחתי משהו. אמי עזרה לי מעט. תוכלי בבקשה לקרא את הדברים ולהעיר הערותייך?"

המורה קראה ולא הפסיקה להתפעל. היא גילתה כישרון כתיבה יפה כל כך אצל הדס, מה שלא עלה בסוגות הכתיבה השונות שהגישה עד כה.

"הדס, זה מעולה! אני מאחלת לך הצלחה, כמו לכל חברותייך, במשימתך במסיבת הסיום"

שנת הלימודים הסתיימה. המסיבה התקיימה לאחר היערכות רבה, והדס היתה במרכז הערב כשהיא מנחה את המסיבה ומקריאה קטעי קישור בנוסף לנאום פתיחה קצר.

"הדס, בתנו היקרה, הפתעת אותנו מאד! נאמת ברמה טובה ביותר, אנו שמחים בך, הדס" הגיבו הוריה בתום המסיבה תוך כדי חיבוק חם.

אכן, שבחים רבים הורעפו על הדס לאחר המסיבה. היא הפתיעה את כולם וגם את המורה שלה, למרות שהיתה קרובה לתכנים עצמם. פשוט, הדרך שבה הגישה הדס את התכנים היתה טובה ומוצלחת.

"הדס, את זוכרת את שיחתנו לפני כחודש בענין התיקון שצריך לעשות מי שנכשל בלשון הרע? הנה את הצלחת לעשות זאת. נאום כל כך יפה מראה שכוח הדיבור שלנו נועד בעצם לביטוי נעלה ולא לדיבורים אסורים. הדס, אני מאחלת לך הצלחה בהמשך דרכך, ובעיקר, לשמור על לשונך"

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשת "מצורע" מלמדת התורה שהמצורע צריך להביא לתהליך טהרתו פריטים שונים המסמלים את חטא לשון הרע ואת שורש החטא. גם בסיפורנו הצליחה התלמידה להשתמש בכלי שגרם לה לחטא – הפה – לדיבור חיובי ומועיל לשמחת כל מאזיניה.

הצעת דיון

  1. האם קיבלה הדס את התפקיד עליו חשבה? מדוע?
  2. איך בא בסיפורנו לידי תיקון השימוש בפה ללשון הרע?
  3. מה מסמל עץ הארז? מה מטרת הבאתו לטהרת המצורע?
  4. האם גם לכם יש דוגמה לסמליות בענישה או בתהליך תיקון? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.