הסיפור שייך למאמר פרשת שמיני: קידוש ה'. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

מדינת ישראל משקיעה הרבה מאמצים בהכשרת נבחרת ארצית בענפי הספורט השונים.  אולי לא כולם יסכימו להשקעה הכספית ולמאמצים הכבירים שמסביב להכנות, אבל בסופו של דבר, קבוצה שזוכה במקום מכובד, אם לא הראשון, מביאה כבוד למדינה והציבור גאה בה. הסיפור שלפנינו הוא על התמודדותה של נבחרת ישראל בכדורסל לקראת תחרות על גביע אירופה בענף זה.

"יוסי, מה קורה? מתי האימון הבא?" שאל גד, אחד מחברי קבוצת הכדורסל "ציון" בסיום האימון. קבוצת "ציון" היא נבחרת ישראל לשנת תשע"ט, אחר שגברה בתחרות הגמר על גביע המדינה על נבחרת "חיפה"

"גד, אני רוצה להזכיר לך שכבר התאמנו חודשיים שבוע-שבוע, ונראה לי שמיצינו את הנדרש מאיתנו, ולכן לא הודעתי לכם על מועד נוסף לאימון"

"שמע נא, יוסי, לא יזיק אם נתאמן עוד פעמיים לפחות. זו התחושה שלי, אני לא מרגיש מספיק 'זורם' עם כל החבר'ה. בסדר?"

"בסדר, גד. אבקש ממך רק לוודא שזה על דעת כולם ותחזור אלי בהודעה ברורה."

"יוסי, גיליתי שרובם מרגישים כמוני. בוא נאמר – עדיף שנרגיש שהוספנו אימונים ולא גרענו"

הקבוצה ביצעה עוד שני אימונים. יוסי לא טעה בהערכה שלו את מוכנות הקבוצה, ובכל זאת לא התנגד לבצע עוד אימונים.

"חבר'ה, אתם זוכרים? הנסיעה שלנו לבריסל בשבוע הבא ביום שלישי. ניפגש ברחבת העירייה להסעה משותפת, הצטיידו נא בכל מה שאתם צריכים לנסיעה ולשהייה שם במשך שבועיים" הודיע יוסי לכולם בסיום האימון השני.

חברי הקבוצה הורשו לצרף להם את ההורים וכך נסעו כל השחקנים יחד באוטובוס לשדה התעופה נרגשים גם מעצם ההתמודדות עם נבחרות זרות וגם מחשש שיאכזבו את הציבור הרחב בישראל.

התכניה לשבועיים בבריסל כללה לו"ז מפורט לאימונים ולתחרויות, וגם לטיולים באתרים נבחרים בין לבין. בלו"ז לא הופיעו אימונים ולא תחרויות בשתי השבתות, כדרישת מאמן הקבוצה בשם השחקנים.

הקבוצה הגיעה לבריסל והתמקמה בחדרי המלון שיוחדו לה. כל שחקן קיבל חדר עם הוריו, ולאחר פגישת היכרות עם המארחים פנו כולם למנוחה.

בזמן הזה ישב יוסי המאמן, שמשמש גם נציג הקבוצה, מול המארחים עם מנהל התחרויות. הלה פתח בהתנצלות…

"עלי להתנצל בפניכם. עקב היעדרותו של המאמן הראשי שלנו, יש אילוץ, לצערי הרב, לבצע את אחד האימונים בשבת. אני מאד מעריך את הבקשה שלכם וכפי שראית בלו"ז המקורי אין אימונים ולא תחרויות בשבת, אך בגלל אילוץ זה, אבקשכם לקבל את השינוי."

יוסי הגיב בתשובה כמעט מתחמקת…

"גם אני מצטער, לא אוכל להשיב לך כעת, עלי לקיים התיעצות עם כל חברי הקבוצה"

יוסי הזמין את החברים לשיחה דחופה. הוא עמד נרגש מולם…

"|חברים יקרים, כעת אני צריך למלא חלק לא נעים בתפקידי – להודיע לכם על בקשה של הנהלת התחרויות כאן – לקיים את אחד האימונים בשבת, בגלל היעדרות של המאמן הראשי. כמובן, ההודעה הזאת לא היתה צפויה ואני ניסיתי לשנותה, אך לא הצלחתי. אני ניגש כעת להתיעצויות עם חברים בארץ ואז נחליט סופית מה לעשות." הסביר יוסי את המצב הנוכחי.

יוסי התקשר לארץ והתיעץ עם ראש העיר ועם אנשים נוספים מהעירייה. גם עם הרב הראשי לישראל התייעץ ואחר כך חזר לקבוצה עם החלטה בפיו:

"חברים יקרים, לאחר התיעצויות וחשיבה ארוכה, החלטנו לחזור הביתה ולסיים את הנוכחות שלנו כאן. דעה זו שמעתי לא רק מהרב הראשי לישראל, כמובן, אלא גם מראש העיר. אני מעוניין לצטט בפניכם את לשון תשובתו: 'מי שלא יודעים לכבד את היום הקדוש לעם ישראל, לא נכבד אותם בנוכחותנו'." הודיע יוסי.

הקבוצה שמעה בצער רב את ההודעה. חילופי דברים והבעת אכזבה נשמעו ביניהם וגם הוריהם הביעו את אכזבתם, כמובן, אך בסופו של דבר הגיבו כולם בהסכמה ובהבנה ליוסי. נציג הקבוצה ניסח את דעתם כך:

"אנחנו בהחלט חוזרים הביתה באכזבה רבה, שלא התאפשרה לנו התמודדות מכובדת בין הקבוצות השונות, אך כנגד זה זכינו ללמוד שיעור שניתן להגדירו 'שמירה על הכבוד הלאומי'. נמשיך להתאמן בארץ ונקוה להמשיך לייצג את המדינה גם בעתיד."

הקבוצה חזרה הביתה. בשדה התעופה קבלו את פניהם מאות אוהדים וסתם אנשים שבאו להביע הערכתם על החלטתם האמיצה. אחד הנוכחים אמר: "ההגדרה שלכם את ההחלטה לחזור כ'שמירה על הכבוד הלאומי' נחשבת ביהדות ל'קידוש ה' ' כי הכבוד הלאומי האמתי שלנו הוא היותנו נאמנים לה' בכל מצב ותנאי"  

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

בפרשת השבוע מספרת התורה על אירוע קשה שגרם לקידוש ה' בכל עם ישראל. גם בסיפורנו גרמו שחקני הנבחרת לקידוש ה' מול הרבה גויים, בכך שנמנעו מלחלל את השבת הקדושה במסגרת ההכנות למשחקי גביע אירופה.

הצעת דיון

  1. מה פירוש המושג "קידוש ה' "?
  2. איך הייתם מגדירים את החלטת הנבחרת לחזור לארץ? מדוע?
  3. איך יכול תלמיד בבית ספר יסודי לגרום לקידוש ה'?
  4. האם פגשתם בעבר במושג זה? באיזה הקשר? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.