הסיפור שייך למאמר פרשת תצוה: הכנה לתפקיד. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

ראש העיר לוד, מר יעקב ארצי, ידוע כאיש אחראי מאד. הוא משמש בתפקידו כבר כעשר שנים ומקפיד שעובדי העירייה ימלאו נאמנה את תפקידם, כל אחד בתחומו.

"בוקר טוב, צוות המורים של בית הספר 'מעלה' " פתח ראש העיר את דבריו במפגש שהוזמן על צוות המורים של בית הספר. "הגעתי הבוקר על פי הזמנתכם. תמיד שמח לבקר בבית ספר, לאו דוקא על רקע בעיה או אירוע, פשוט אוהב לראות תלמידים לומדים, משחקים"

"תודה לך מר יעקב שהואלת להיענות לבקשתנו. הזמנו אותך הפעם, לא לרגל איזשהו אירוע, אלא מתוך מצוקה. כבר שלושה חודשים מתנהל בית הספר ללא ניהול. מי שנטל על עצמו את הטיפול הניהולי זאת סגנית המנהלת, חברתנו אורה, אך אתה ודאי מבין שהדבר הזה לא יכול להימשך לאורך זמן" פתח יואב, נציג המורים, יושב ראש הועד.

"קודם כל הרשו לי להודות לכם, ובעיקר לאורה, על התפקוד הנפלא של בית הספר. פשוט, לא הרגשתי במשך החודשים האלה שחסרה מנהלת… ניכרת המסירות שלכם והנאמנות לתפקידכם מכל פינה כאן. בענין מינוי מנהלת, עלי לדווח לכם שעדיין לא מצאנו. הוצאנו אמנם מכרזים והגיעו הצעות של מועמדים, אך, לצערי הרב, אף הצעה לא השביעה את רצוני"

"ברשותך, מר יעקב, תסכים, בבקשה, לשתף אותנו בשיקוליך?" ביקש יואב.

"בהחלט, אני אמנם לא נוהג לשתף אנשים זרים בשיקולים שלי, אך היחס שלי אליכם שונה. אתם בהחלט שותפים למאמץ ודואגים בכנות לתפקודו הטוב של בית הספר. ובכן, אפרט לכם מה קרה בהצעות שהגיעו בינתיים. מדובר באנשים איכותיים, טובים כשלעצמם במובן האישי, אך כשנדרשו להציג הכשרה מקצועית לניהול בית ספר, או ניסיון בניהול, לא היה להם"

"מדוע חשובה כל כך ההכשרה בתחום הניהול, הרי כל מנהל מתחיל בחוסר יידע בתחום?" שאלה אחת המורות

"זאת שאלה טובה. אמנם כשאין ברירה אנחנו יכולים להתפשר על מי שלא עברה הכשרה בניהול, אך, לפחות, הכישורים שלו מתאימים, אבל כאן, אני מעדיף לחפש תחילה מנהלת עם הכשרה. אם לא אמצא, אתפשר על מי שלא הוכשרה, אך מתאימה מבחינת הכישורים לתפקיד"

"האם נוכל לסייע במציאת מועמדת?"

"בהחלט. אף אשמח על כך, ובלבד שעברה הכשרה"

בכך הסתיימה הפגישה. המורים קבלו על עצמם לחפש מועמדת לתפקיד ניהול בית הספר

"הלו, משרד ראש העיר"? פנה יואב בשיחת טלפון לאחר כשבוע מהפגישה

"בבקשה, אני מעבירה" השיבה מזכירתו של מר יעקב

"כבוד ראש העיר, בוקר טוב. חברי לצוות ההוראה עשו 'חריש עמוק' בקרב חבריהם מכל העיר. נראה לי שמצאנו מועמדת מתאימה לתפקיד"

"האם יש בידה הכשרה לניהול?"

"לא שכחנו את התנאי הזה. חיפשנו מועמדת עם הכשרה, אך לא מצאנו. בינתיים הגיעה אלינו הצעה מעניינת. אמנם חסרה למועמדת זו הכשרה רשמית, אך היא שמשה בתפקיד ניהול בית ספר בעיר רמלה במשך שלש שנים, וכולם היו מרוצים ממנה"

"יואב, יקירי, בתפקידי כראש עיר, לא אוכל להסתפק ברשמים, אלא בעובדות. הפנה נא אותה אלי לראיון, ואחר כך נראה איך נמשיך"

רינה, המועמדת לתפקיד, הגיעה לריאיון. ראש העיר התרשם ממנה לטובה, אך התנה את קבלתה בהכשרה.

"רינה, עקרונית, התקבלת לתפקיד ניהול בית הספר, אך אני מבקש להתנות זאת בהתחלת תהליך הכשרה רשמית שלך לניהול במקביל לעבודתך. אם תסכימי לכך, תוכלי להתחיל כבר את עבודתך."

רינה חשבה על התנאי והשיבה בחיוב

"רינה, אני מודה לך על הסכמתך ומאחל לך הצלחה מלאה בתפקיד חשוב זה" איחל ראש העיר

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשת השבוע מלמדת התורה שמשה רבנו צווה על ידי ה' להכין את אהרן הכהן ובניו לתפקיד הכהונה במשכן. במשך שבוע ימים הקריב קרבנות שונים ולימד אותם את כל פרטי עבודת הקרבנות. כך הם הגיעו מוכנים לתפקידם החשוב. גם סיפורנו עוסק בעמידה על חשיבות ההכנה לתפקיד ניהול בית ספר.

הצעת דיון

  1. מה היה התנאי של ראש העיר לקבלת מועמדת לניהול?
  2. מדוע בכל זאת הסכים ראש העיר לקבל את המועמדת, למרות שלא היתה לה תעודת הכשרה לתפקיד?
  3. מדוע חשובה ההכנה המקצועית לתפקיד כלשהו?
  4. האם גם אתם פגשתם במישהו שהתקבל לעבודתו רק לאחר הכנתו לתפקיד? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.